امنیت

فناوری اطلاعات

September 3, 2016
7:54 شنبه، 13ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79532

راهکار کاهش تاثیر منفی شبکه‌های اجتماعی

یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: از آنجایی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی امروزه به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده و افراد کمتر در دنیای واقعی سیر می‌کنند، افسردگی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که در بستر فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و اینترنت شکل گرفته است.
 
اعظم سمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برای کاهش تاثیر شبکه‌های اجتماعی به صورت منفی بر روحیات مردم تنها یک راه وجود دارد، تاکید کرد: حضور داشتن و قرار گرفتن هرچه بیشتر افراد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نوعی معتاد در دنیای واقعی است و در پی استفاده زیاد یک فرد از شبکه‌های اجتماعی، سرمایه اجتماعی وی کاهش یافته و یا حتی از بین خواهد رفت یعنی نقش دوستان واقعی، خانواده، اطرافیان و غیره در زندگی چنین فردی کم‌رنگ خواهد شد.
 
وی افزود: یکی دیگر از وجوه غیرمستقیم شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر افسردگی نیز به حسِ درماندگی مربوط است؛ در این نوع افسردگی که ناشی از یک احساس درماندگی نسبت به مشکلات، آینده، رسیدن به آینده خوب و … است، تا زمانی که فردی درمانده نشود دچار افسردگی نیز نخواهد شد؛ پس موضوع اصلی که در این بخش باید به آن توجه شود، این است که وقتی افراد و کاربرانی که با سیلی از اتفاقات غیرعلمی و بدون حد و مرز مواجه می‌شوند در بخش اول شاید این اتفاقات دارای جذابیت ویژه و خاصی باشد اما در ادامه انتظارات غیرواقعی با مشاهده سبک زندگی انسان‌های دیگر در مکانی غیر از شرایطی که فرد زندگی می‌کند، ایجاد می‌شود و این احساس، خود بزرگ‌ترین عامل برای ایجاد حس درماندگی در شخص خواهد بود.
 
این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان این که شبکه‌های اجتماعی به‌صورت قارچ‌گونه احساسات دیگران را تولید و تکثیر می‌کنند و تنها راه حل آن اهمیت دادن بیشتر به دنیای واقعی است که آسیب‌های دنیای مجازی را کاهش خواهد داد، اظهار کرد: شبکه‌های مجازی فواید زیادی نیز دارند، اما در صورتی‌ که ما آن‌ها را جایگزین دنیای واقعی نکنیم، می‌ توانیم از این شبکه‌ها به عنوان بهترین ابزار برای توسعه و راه‌اندازی کسب و کارهای نوینی که امروزه در جامعه طرفداران زیادی را نیز دارد، استفاده و مضرات این شبکه‌ها را تبدیل به فواید کنیم.
 
سمنی با بیان آماری از حضور کاربران ایرانی در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار منتشر شده، پرطرفدارترین شبکه اجتماعی مورد استفاده در ایران که تلگرام است طی چند ماه گذشته، بیش از ۱۲ میلیون نفر کاربر داشته که حالا از مرز ۲۳ میلیون گذشته است و با این تعاریف ما باید منتظر تاثیر این شبکه‌های اجتماعی بر روی خلقیات افراد باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.