هرگونه شروع فعالیت اقتصادی جدید، تغییر نوع فعالیت، تغییر مالک یا مالکان کسبوکارها بدون ثبت در سامانه مودیان، امکانپذیر نخواهد بود.
نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه «پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان» در صحن علنی امروز (۲۸ آذر) مجلس، ماده ۱۶ این لایحه را تصویب کردند که براساس آن «مراجع ذیربط مکلفند تا ظرف شش ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون فرایند مربوط به صدور، تجدید، تمدید، اصلاح یا ابطال پرونده کسب و کار، کارت بازرگانی و مجوز فعالیتهای اقتصادی را به گونهای اصلاح کنند که هرگونه شروع فعالیت اقتصادی جدید، تغییر نوع فعالیت، تغییر مالک یا مالکان، تغییر مکان و سایر تغییرات مرتبط با کسب و کار اشخاص، بدون ثبت یا اصلاح اطلاعات مربوط در سامانه مودیان امکان پذیر نباشد. تشخیص مراحع ذیربط در هر مورد، با کارگروه راهبری سامانه مودیان است.»
این لایحه نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی در صورت نقص فنی در سامانه مودیان را نیز پیشبینی کرده است. براساس ماده ۱۲ «اشخاص مشمول مکلفند در صورتی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی به دلیل بروز حادثه یا نقص فنی فراهم نباشد، مراتب را تا پایان روز اداری بعد از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان اعلام میکند، حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند و تا زمان امکانپذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، فروشهای خود را به ترتیبی که سازمان به موجب دستورالعملی مقرر می کند، ثبت و صورتحسابهای صادره را به سازمان ارسال کنند، همچنین حکم این ماده در صورتی که امکان ثبت در سامانه موضوع ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم فراهم نباشد، نیز جاری است.»
اگر مودیان مالیاتی کسبوکار خود را تعطیل کردند، براساس ماده ۱۳ این لایحه باید ظرف مدت ۱۰ روز تعطیلی واحد کسبوکار خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. اعلام تعطیلی نیز از طریق کارپوشه در سامانه مودیان امکانپذیر است.
در تبصره این ماده تأکید شده است: «در مواردی که تعطیلی واحد کسبی به حکم مراجع قانونی ذیربط باشد و یا در موارد قوه قهریه یا بروز حوادث غیرمترقبه که مبتنی بر علل و جهاتی خارج از اراده اشخاص مشمول باشد و بر اثر آن اطلاع به سازمان ممکن نباشد، اشخاص مشمول تا رفع موانع قهریه مذکور از رعایت مهلت زمانی مقرر در این ماده مستثنی میشوند.»
مودیان مالیاتی همچنین اگر نسبت به تغییر شغل خود، تغییر محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد اقدام کردند، نیز طبق ماده ۱۴باید ظرف مدت ۱۰ روز تغییرات انجام شده را از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان به سازمان مالیاتی یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند.
ماده ۱۷ در فصل چهارم این لایحه تحت عنوان تشویقها و تسهیلات، معافیت مالیاتی برای اعضای سامانه مودیان در نظر گرفته است.
براین اساس «در پنج سال اول اجرای این قانون، به منظور تشویق صاحبان مشاغل موضوع فصل چهارم باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم که فروشهای خود را با استفاده از پایانه فروشگاهی انجام داده، و کالاها و خدمات موردنیاز خود را از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مؤدیان خریداری کنند، سازمان موظف است معادل ده درصد (۱۰٪) مالیات بر ارزش افزودهای که مودی در هر دوره به سازمان پرداخت میکند، یا یک درصد (۱٪) فروش وی (هر کدام بیشتر باشد)، حداکثر تا شصت میلیون (۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال در هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش همکاری مؤدی، از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعد وی (و در صورتی که بیش از مالیات آن دوره باشد، دورههای بعد از آن) کسر کند.»
در تبصره این ماده نیز آمده است: «پاداش مؤدیان موضوع این ماده که طبق قانون، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، از مالیات عملکرد آنها در همان سال، کسر میشود. پاداشی که به این مؤدیان تعلق میگیرد، از پنجاه درصد (۵۰٪) مالیات عملکرد ابرازی آنان بیشتر نخواهد بود.»
در ادامه بررسی این لایحه در مجلس ماده ۱۵ آن که به نحوه دریافت اطلاعات سامانه مودیان توسط دستگاههای اجرایی مربوط است، با رای نمایندگان برای رفع ابهامات به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شد.
براساس این ماده اطلاعات سامانه مودیان، محرمانه است و سازمان مجاز به افشای آن جز به حکم قانون و یا مرجع قضایی است، همچنین کارگروه راهبری سامانه مودیان مجاز است در خصوص استفاده از این اطلاعات برای دستگاههای اجرایی و نیز استفاده از اطلاعات به صورت دادههای ناشناس مشروط به رعایت حریم خصوصی اشخاص برای سایر متقاضیان تصمیمگیری کند.