March 12, 2012
18:17 دوشنبه، 22ام اسفندماه 1390
کد خبر: 40583

سرگذشت گوگل در سال 90

گوگل، فیس‌بوک ، توییتر و بسیاری ازغول‌های اینترنتی چندسالی است که با یکدیگر برسر رقابت‌اند.اما آنچه جالب است،حرکت آهسته و پیوسته‌ی غول اینترنتی ” گوگل” است شاید هرکسی با اولین ورود خود به اینترنت ابتدا جستجو و اطلاعاتش را از گوگل بگیرد.


به گزارش ایسنا، شاید بتوان گوگل را از پیشتازان فعال اینترنت دانست که پس از آن سایت‌ها و شبکه‌های دیگر نیز باورود خود به رقابت با هم می‌پردازند.که در این گزارش به بررسی مهم‌ترین فعالیت‌های گوگل در سالی که گذشت خواهیم پرداخت.


*افزایش هزینه‌های لابی گوگل


هزینه‌های غول اینترنت آمریکایی گوگل برای لابی در سه ماه نخست سال 2011 میلادی به 1.48 میلیون دلار افزایش یافت.


شرکت گوگل که با تحقیقات درباره سیاست‌های حریم خصوصی خود و خرید شرکت مقایسه هزینه‌های سفر هوایی ITA Software روبه‌رو شده است، هزینه‌های لابی خود را در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به میزان هفت درصد افزایش داد.اما مخارج لابی گوگل کم‌تر از هزینه مایکروسافت بود که 1.7 میلیون دلار برای لابی در سه ماهه اول صرف کرد.


* نوت‌بوک‌های گوگل


سامسونگ و ایسر در سال 90 لپ‌تاپ‌هایی مخصوص سیستم عامل کروم گوگل ساخته‌اند که از مشخصات مشترک نوت بوک‌های ساخت این دو شرکت، می‌توان به سرعت بالای بوت شدن حدود هشت ثانیه و باتری با کارکرد طولانی و قابلیت‌های وای‌فای و 3G اشاره کرد.


*تماشای داخل فروشگاه با گوگل


گوگل با سرویس جدید خود به نام Google Business Photos امکان مشاهده داخل فروشگاه‌ها با زاویه دید 360 درجه را برای کاربران فراهم کرد.


این سرویس بخشی از گوگل مپ به‌شمار می‌رود و در حال حاضر فقط برای چند شهر در آمریکا استرالیا و ژاپن ارائه می‌شود.


* گوگل یا کارت اعتباری؟


گوگل از ابتدای ورود گوشی Nexus S و همراه بودن قابلیت NFC یا ارتباط نزدیک که معمولا برای انتقال پول با تلفن همراه به کار می‌رود، خواهان استفاده از آن بود و به‌صورت رسمی از سرویس Wallet که با همکاری Subway, Macys, Walgreens, Toys R Us, First Data, Citibank و MasterCard و Sprint در آمریکا اجرا می‌شود، پرده‌برداری کرد.


با این سرویس کاربران در آمریکا می‌توانند از گوشی موبایلشان به عنوان کیف پول یا بهتر است بگوییم کارت اعتباری استفاده کنند.


*کاربران یک میلیاردی گوگل!


گوگل و وب سایت‌های مختلفش برای نخستین بار در ماه مه، توسط بیش از یک میلیارد نفر مورد استفاده قرار گرفتند.


شمار کاربران گوگل تقریبا 15 درصد طی یک سال افزایش داشته است اما شمار کاربران فیس بوک 30 درصد افزایش یافته و به 714 میلیون نفر رسید.


*افزایش تب شبکه‌ی اجتماعی گوگل


یکی از مدیران ارشد گوگل به خاطر بروز مشکلات فنی در شبکه اجتماعی گوگل پلاس و ارسال هرزنامه‌ها و دعوتنامه‌های متعدد از کاربران این شبکه عذرخواهی کرد.


ویک گاندروتا خاطر نشان کرد: به خاطر بروز مشکل در یکی از سرویس‌های پشتیبانی گوگل‌پلاس به مدت 80 دقیقه تعداد زیادی دعوت‌نامه ارسال شد که هم اکنون مشکلات مذکور رفع شده است. وی از کابران این شبکه اجتماعی عذرخواهی کرد؛ پیش‌تر نیز گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که هرزنامه‌نویس‌ها با ارسال ای‌میل‌های جعلی، کاربران را در ظاهر به عضویت در شبکه اجتماعی گوگل دعوت می کنند.


پس از آنکه گوگل با هیاهوی بسیار، محصول تازه خود یعنی شبکه اجتماعی گوگل پلاس را رونمایی کرد، هرزنامه نویس‌ها هم به تکاپو افتاده‌اند تا از این وضعیت به نفع خود بهره‌برداری کنند.


*بی‌توجهی کاربران گوگل به دگرگونی سیاست حفظ اسرار


تنها یک نفر از هر 10 نفر کاربر گوگل در بریتانیا، با وجود جنجال شدید، به سیاست حفظ اسرار افراطی جدید این شرکت توجه کرده است.


سیاست جدید گوگل در روز پنج‌شنبه به اجرا درمی‌آید و اطلاعات شخصی را از بیش از 60 سرویس گوگل درون یک فایل واحد برای هر یک از صدها میلیون کاربر خود جمع‌آوری می‌کند.


این اقدام به شدت مورد انتقاد فعالان حفظ اسرار قرار گرفته و گروهی از دادستان‌ها، گوگل را به تهاجم به اسرار کاربران متهم کردند.


*عرضه‌ی نسخه‌ی جدید مرورگر اینترنتی گوگل کروم


گوگل نسخه جدید مرورگر کروم (Chrome 13) را که دارای امکانات بیش‌تر نسبت به نسخه قبلی است، برای دانلود رایگان در اختیار کاربران قرار داد.


گوگل سه ویژگی جدید به سیزدهمین نسخه مرورگر اینترنتی کروم اضافه کرده و میزان امنیت آن را نیز ارتقاء داده است.


یکی از ویژگی‌های جدید اضافه شده به کروم 13 Instant Pages نام دارد که بر اساس آن پس از اینکه کاربر یک کلیدواژه را در گوگل جست‌وجو می‌کند، مرورگر لینک‌هایی را که کاربر برروی آن‌ها کلیک خواهد کرد، حدس می‌زند و در فاصله‌ای که کاربر در حال انتخاب لینک است، مرورگر لینک‌ها را به‌طور خودکار بارگذاری می‌کند تا پس از انتخاب لینک مورد نظر، زمان کم‌تری برای ورود به صفحات صرف شود.


*رکورد 20میلیونی بازدید گوگل


شبکه‌ی اجتماعی به رکورد 20 میلیون بازدیدکننده در روز رسید.


این رکورد در حالی است که این شبکه اجتماعی هنوز در مرحله آزمایشی خود است و برای عضویت در آن باید دعوت نامه دریافت کرد.


گوگل پلاس یک شبکه اجتماعی جدید است که دارای امکانات بیش‌تری نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر است. در حال حاضر گوگل‌ پلاس تهدیدی جدی برای فیس‌بوک محسوب می‌شود که دارای بیش از 700 میلیون کاربر در سراسر جهان است.


افزایش ظرفیت ذخیره‌ی اطلاعات در سرویس اسناد گوگل


گوگل اعلام کرد ظرفیت ذخیره اطلاعات در سرویس اسناد گوگل افزایش یافته و کاربران این سرویس می‌توانند نزدیک به 10 گیگابایت ازاطلاعات و فایل‌های خود را در این بخش ذخیره کنند.


اسکات جانستون، مدیر تولید شرکت گوگل با انتشار پستی در شبکه اجتماعی گوگل پلاس اعلام کرد: کاربران از این پس می‌توانند تا حجم 10 گیگابایت فایل‌ها و اطلاعات خود را در سرویس Google Docs ذخیره کنند. تا پیش از این محدوده ذخیر‌ه‌سازی در این سرویس یک گیگابایت بود.


البته استفاده از طرح افزایش حجم اطلاعات در Google Docs تنها مختص کاربرانی است که حق اشتراک پرداخت می‌کنند و کاربرانی که از طرح رایگان این سرویس استفاده می‌کنند، هنوز قابلیت ذخیره‌سازی یک گیگابایت اطلاعات را دارند.


*گوگل و اینتل وارد رقابت بازار تلفن هوشمند شدند


اینتل با همکاری گوگل وارد رقابت بازار تلفن‌ هوشمند و تبلت می‌شود.


اکنون که سیستم عامل اندروید گوگل از پلت فرم اتم شرکت اینتل پشتیبانی می‌کند، اینتل دارای یک شریک قدرتمند برای رقابت با شرکت ARM در بازار تلفن‌های هوشمند و تبلت است.


شرکت‌های گوگل و اینتل اعلام کردند به منظور طراحی و ساخت تلفن‌های همراه هوشمند با سیستم عامل اندروید، همکاری می‌کنند.


*شوخی با شخصیتهای کارتونی در لوگوی جدید گوگل!


گوگل به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تولد “جیم هنسون” کارگردان و بازیگر مشهور آمریکایی لوگوی خود را تغییر داد. جیم هنسون یکی از اسطوره‌های آمریکا در زمینه خلق شخصیتهای کارتونی و عروسکی محسوب می‌شود.


*تعطیلی 10 سرویس گوگل


گوگل اعلام کرد شماری از پروژه‌های حاشیه‌یی، سایت‌ها و ابزارهایی که پس از پیشرفت در گرایش‌های فن‌آوری، غیرضروری شده‌اند را تعطیل و منابعش را برروی خدمات مهم‌تر متمرکز می‌کند. خدماتی که قرار است عرضه آن‌ها از سوی گوگل متوقف شود، شامل “گوگل دسک‌تاپ” و “گوگل پک” هستند.


به گفته گوگل، “گوگل دسک‌تاپ” اکنون به دلیل رشد رایانش ابری، دیگر ابزار بی‌ربطی محسوب می‌شود و سایت دانلود “گوگل پک” برای ابزارهای آنلاین، به دلیل رشد برنامه‌هایی که به صورت آنلاین اجرا می‌شوند، بی‌استفاده شده است.


خدمات دیگر شامل “آآردوارک”، “فست فلیپ”، رابط برنامه‌نویسی گوگل‌مپس برای فلش”، “گوگل وب سکوریتی”، “نوت بوک”، “سایت ویکی”، “سایبسکراب لینکس” و Image Labeler هستند.


*وبلاگ رسمی گوگل به فارسی راه‌اندازی شد


گوگل که پیش از این به ارایه خدماتی همچون جست و جو و ترجمه به زبان فارسی اقدام کرده است، هدف از راه‌اندازی وبلاگ به زبان فارسی را ایجاد “کانالی ارتباطی برای اعلان‌های محصولات، راه‌اندازی ویژگی‌ها و به‌روزآوری‌های فوری در زمان‌های بحرانی برای کاربران فارسی زبان” برشمرد.


وبلاگ رسمی گوگل به زبان فارسی در حالی راه‌اندازی شد که دسترسی به این وبلاگ به دلیل فیلتر بودن سرویس‌دهنده بلاگر، برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست.


غول اینترنتی گوگل در نخستین پست ارسال شده در این وبلاگ، هدف از راه‌اندازی آن را ایجاد “کانالی ارتباطی برای اعلان‌های محصولات، راه‌اندازی ویژگی‌ها و به‌روزآوری‌های فوری در زمان‌های بحرانی برای کاربران فارسی زبان” اعلام کرد.


این وبلاگ از زمان راه‌اندازی شدن، در جدیدترین پست خود به کابران ایرانی سرویس جی‌میل توصیه‌هایی را برای تامین امنیت حساب خود به دلیل حمله اخیر هکرها به سرویس ای‌میل گوگل ارایه کرده است.


*افزایش 1269 درصدی ترافیک گوگل پلاس!


پس از بازگشایی درهای دیجیتال گوگل پلاس برروی عموم و حذف روند دریافت دعوت‌نامه برای عضویت در این شبکه، ترافیک اینترنتی وب‌سایت گوگل پلاس 1269 درصد افزایش یافت.


یک روز پس از اعلام خبر حذف روند دریافت دعوت نامه برای عضویت در گوگل پلاس، در تازه‌ترین رده‌بندی شبکه‌های اجتماعی جهان، گوگل پلاس در رده سوم قرار گرفت.


در طول یک هفته این وب‌سایت شاهد 15 میلیون بازدید توسط مردم آمریکا بود. پیش‌تر هم گزارش‌ها از پیوستن تعداد زیاد کاربران به این شبکه اجتماعی تنها طی دو روز بعد از عمومی شدن امکان عضویت در گوگل پلاس حاکی بود.


تعداد کاربران گوگل پلاس در نهم سپتامبر (18 شهریور) سال جاری، حدود 28.7 میلیون نفر بود. این رقم تنها دو روز بعد از فراهم شدن امکان ثبت نام برای همگان، به 43.3 میلیون نفر رسیده است.


* نقشه‌ی گوگل پولی شد


گوگل از یکم ژانویه سال 2012، زمانی که بیش از 25 هزار بازدید از نقشه گوگل در روز صورت بگیرد، این سرویس را پولی می کند.


وب سایت‌ها، به‌خصوص شرکت‌های مسافرتی برای متصل کردن مشتریان خود به مواردی که در مورد آن‌ها سوال پرسیده‌اند، از گوگل مپز استفاده می‌کنند.


شایعه شده است که از تاریخ اعلام شده به بعد کاربران به ازای هر هزار بازدید از گوگل مپز باید 4 دلار پرداخت کنند.


گوگل میزان بالای 25 هزار بازدید رایگان را پیش از پولی کردن حفظ می‌کند که تنها بر 0.35 درصد از کاربران تاثیرگذار است.


*بیش‌ترین تقاضای کار در گوگل


شرکت گوگل در میان دیگر شرکت‌های آمریکایی بیش‌ترین میزان تقاضای کار را دریافت می‌کند.


نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که شرکت گوگل در مقایسه با دیگر شرکت‌های آمریکایی محبوبیت بیش‌تری در میان جویندگان کار دارد و اغلب فارغ‌التحصیلان در پی آن هستند تا در این شرکت مشغول به فعالیت شوند.


در لیست 10 کارفرمای برتر آمریکا که توسط شرکت مطالعاتی یونیورسوم تهیه شده است، نام گوگل در صدر لیست به چشم می‌خورد. پس از گوگل شرکت اپل در مکان دوم و شرکت والت دیزنی در مکان سوم جای دارد.


*گوگل محبوب‌ترین برند اینترنتی


شرکت گوگل توانست در سال 2011 به محبوب‌ترین برند اینترنتی در آمریکا تبدیل شود. نتایج بررسی انجام شده توسط موسسه مطالعاتی نیلسون نشان می‌دهد که گوگل طی سال جاری میلادی توانست رقیب دیرینه خود یعنی یاهو و هم‌چنین شبکه اجتماعی قدرتمند فیس‌بوک را شکست داده و به‌عنوان محبوب‌ترین برند اینترنتی در آمریکا انتخاب شود.


بر این اساس طی ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال 2011، به‌طور میانگین ماهانه 153 میلیون و 400 هزار نفر در آمریکا به وب‌سایت گوگل مراجعه کرده‌اند و از این نظر گوگل در صدر قرار دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.