اپراتورها

تلفن همراه

October 19, 2012
11:22 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 50936

استفاده از کدام اپراتور تلفن همراه در حج به صرفه‌تر است؟

 

درحالی‌که اپراتورهای تلفن همراه ایرانی امسال در موسم حج برای ترغیب زائران کشورمان به استفاده از سیم کارت‌های خود در عربستان تبلیغات گسترده‌ای صورت داده‌اند؛ اما واقعیت این است که بسیاری از زائران کشورمان به دلایل مختلف به تهیه‌ی سیم کارت اپراتور عربستانی اقدام می‌کنند.

به گزارش ایسنا به مدینه‌ی منوره، اپراتورهای ایرانی در تبلیغات امسال خود بر این نکته تمرکز کرده‌اند که استفاده از سیم کارت‌های ایرانی مقرون به صرفه‌ترین راه برای برقراری تماس تلفنی زائران ایرانی با خانواده‌هایشان است؛ اما مشاهدات گویای واقعیت دیگری است که شاید خود یکی از دلایل استقبال زائران ایرانی از تهیه سیم کارت‌های سعودی باشد.

همراه اول در اطلاعیه‌های خود اعلام کرده که طبق توافق با سه اپراتور عرب اتحاد (موبایلی)، الجوال (اس تی سی) و زین، هزینه‌ی تماس با ایران و عربستان 445 تومان، هزینه تماس دریافتی 167 تومان، هزینه ارسال پیامک 145 تومان و دریافت آن رایگان است. ایرانسل هم هزینه‌ی تماس با ایران را 401 تومان، هزینه مکالمه داخلی 130 تومان و ارسال پیامک را 140 تومان و نیز دریافت تماس از ایران را بدون هزینه اعلام کرده است.

این در حالی است که بسیاری از زائران ایرانی با تهیه‌ی سیم کارت عربستانی، برای شماره‌گیری بدون مکالمه و نیز دریافت تماس از ایران، هزینه‌ای نمی‌پردازند و تماس‌های داخلی‌شان هم با سهولت بیشتری انجام می‌شود. با این حال به دلیل هزینه‌ی بالای مکالمه با ایران با استفاده از سیم کارت‌های سعودی (با توجه به افزایش قیمت بیش از سه برابری ریال عربستان در برابر ریال ایران)، این نتیجه حاصل شده که دریافت تماس از ایران از طریق سیم کارت‌های سعودی بهتر و به صرفه‌تر بوده است و برقراری تماس با ایران، اما با استفاده از اپراتورهای ایرانی و انتخاب بسته‌های تشویقی مناسب‌تر است.

اما دلیل دیگری که علاوه‌بر ارایه نشدن سیم کارت‌های رایگان وعده داده شده به بسیاری از زائران عازم، موجب شده تا زائران ایرانی به خرید سیم کارت‌های عربی روی بیاورند، مشکلات استفاده از سیم کارت‌های اپراتورهای ایرانی است که براساس برآیند میدانی، در سیم کارت‌های ایرانسل و نیز در برقراری تماس با ایران سیم کارت‌های همراه اول، نمود بیشتری یافته است. ضمن آن‌که کارت شارژ سیم کارت‌های عربی در هر جایی براحتی قابل تهیه است.

در عین حال یکی از مخاطرات استفاده از سیم کارت‌های عربستانی این است که گاهی برخی افراد سودجو با ارسال پیامک و اعلام این‌که شما در مسابقه‌ای برنده شده‌اید، می خواهند پیامکی و تماسی را با شماره‌ای برقرار کنید که در این صورت کل شارژ سیم کارت منتقل و تخلیه می‌شود.

بازار تلفن همراه در عربستان در موسم حج، بازاری بیش از 20 میلیون نفر است که امسال 75 هزار نفر از آنان را ایرانیان تشکیل می‌دهند. ضمن آن‌که اقامت حدودی هر زائر در موسم حج در عربستان معمولا بیش از یک ماه است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.