هوش مصنوعی

July 1, 2025
17:59 سه شنبه، 10ام تیرماه 1404
کد خبر: 196237

مدیرعامل آمازون از کاهش فرصت‌های شغلی با پیشرفت هوش مصنوعی می‌گوید

منبع: پیوست

آمازون سعی دارد با سرمایه‌گذاری روی چارچوب‌های بلندمدت‌تر دست به تغییرات احتمالی در محصول بزند.

اندی جسی، مدیرعامل شرکت آمازون، در صحبت‌های جدید خود در اشاره به هوش مصنوعی توضیح داد که با گسترش سریع هوش مصنوعی مولد، برخی از مشاغل فعلی به‌تدریج توسط رایانه‌ها و سیستم‌های هوشمند انجام خواهد شد و این روند به کاهش تعداد نیروی انسانی در برخی حوزه‌ها منجر می‌شود اما فرصت‌های جدیدی از دل این جریان بیرون می‌آید.

جسی در گفت‌وگو با جیم کارمر از شبکه CNBC گفت: «همانند هر تحول فناورانه دیگری، افراد کمتری کارهایی که فناوری شروع به خودکارسازی می‌کند را انجام خواهند داد. اما در عین حال، مشاغل دیگری نیز وجود خواهد داشت.»

او تاکید کرد که آمازون همچنان به جذب نیرو در بخش‌های هوش مصنوعی، رباتیک و حوزه‌های دیگر ادامه خواهد داد. به گفته جسی، این تغییرات نه‌تنها باعث حذف کارهای تکراری می‌شود، بلکه می‌تواند مشاغل را جذاب‌تر کرده و امکان نوآوری و ارائه خدمات جدید را سریع‌تر از گذشته فراهم کند.

مدیرعامل آمازون اوایل ماه جاری میلادی در یادداشتی خطاب به کارکنان اعلام کرد که انتظار دارد با گسترش استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، نیروی کار شرکت در سال‌های آینده کاهش یابد. او افزود: «مشخص نیست در نهایت به چه عددی خواهیم رسید، اما قطعا شاهد کوچک‌تر شدن بخش‌هایی از نیروی انسانی خواهیم بود.»

این اظهارات بخشی از روندی گسترده‌تر در میان شرکت‌های فناوری محسوب می‌شود. مارک بنیوف، مدیرعامل Salesforce، هفته گذشته ادعا کرد که ۳۰ تا ۵۰ درصد از کارها در شرکت او هم‌اکنون توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود. شرکت‌هایی مانند Shopify و مایکروسافت نیز کارمندان خود را به استفاده روزمره از ابزارهای هوش مصنوعی تشویق کرده‌اند. مدیرعامل کلارنا نیز در ماه مه اعلام کرده است که این شرکت فین‌تکی با کمک هوش مصنوعی و خروج طبیعی کارکنان، توانسته تعداد نیروی انسانی خود را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

آمازون نیز در سال‌های اخیر دست به تعدیل‌های پی‌در‌پی نیروی انسانی زده است. از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون، بیش از ۲۷ هزار شغل در این شرکت حذف شده و به‌تازگی نیز اخراج‌هایی هدفمند در واحدهای خرده‌فروشی و محصولات انجام شده است.

با وجود سرمایه‌گذاری‌های سنگین در فناوری، سهام آمازون از ابتدای سال جاری تاکنون روندی ثابت و بدون رشد داشته و حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از اوج خود در فوریه قرار دارد. این در حالی است که غول‌های فناوری مانند متا، مایکروسافت و انویدیا به سطح قیمت‌های بی‌سابقه‌ رسیده‌اند یا در نزدیکی آن قرار دارند.

جسی در پایان گفت: «هوش مصنوعی نه‌تنها بخشی از کارهای ما را خودکار می‌کند، بلکه ما را از وظایف خسته‌کننده رها کرده و فرصت تمرکز بر فعالیت‌های خلاقانه‌تر و مفیدتر را فراهم می‌کند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.