تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

March 28, 2013
10:53 پنجشنبه، 8ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54113

گزارش بیزنس مانیتور اینترنشنال از وضعیت بازار لوازم الکترونیکی در ایران

 

بیزنس مانیتور اینترنشنال در گزارشی به بررسی و تشریح وضعیت بازار مصرف لوازم الکترونیکی در ایران پرداخته است.
 
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، پیش بینی هاحکایت از آن دارد با وجود تحریم های آمریکا، آشفتگی بازار ارز و کاهش رشد اقتصادی، بازار مصرف لوازم الکترونیکی در ایران تا پایان سال 2012 میلادی به 8 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده باشد. ایران به شدت تحت تاثیر فشارهای اقتصادی قرار گرفته است و واردات محصولات الکترونیکی همچنان به سختی انجام می گیرد. در ماه فوریه سال 2012 میلادی واحد پول ایران ( ریال) با 8 درصد کاهش ارزش مواجه شد. در این بین، ایالات متحده آمریکا بر شدت تحریم ها علیه ایران افزوده است. این در حالی است که ایران در سال 2012 میلادی برای پاسخ به این تحریم ها واردات محصولات غیرضروری را کاهش داد و از مردم این کشور خواست تا خرید از تلفن های همراه هوشمند خارجی را در کشور کاهش دهند.
با این وجود، اکثر نام های معتبر سازنده محصولات الکترونیکی به علت تحریم ها نه به صورت مستقیم بوسیله واسطه ها به ایران وارد شده اند. رشد فزاینده جمعیت در ایران نیز به رشد مصرف این محصولات کمک کرده و رشد تقاضا برای محصولات الکترونیکی، هم راستا با فناوری روز دنیا در حال گسترش است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است فروش محصولات کامپیوتری در سال 2012 میلادی 4 میلیارد و 500 میلیون دلار به ثبت رسید وپیش بینی می شود که این آمار طی سال جاری میلادی با افزایش 5 درصدی به 4 میلیارد و 700 میلیون دلار خواهد رسید. پیش بینی ها حکایت از آن دارد که کاهش ارزش پول رایج کشور و تحریم ها تقاضا برای این اقلام الکترونیکی را با موانع متعددی روبرو می کند.
از طرفی، فروش محصولات صوتی و تصویری در سال 2012 میلادی 2 میلیارد و 120 میلیون دلار ثبت شد. این در حالی است که طبق پیش بینی ها این رقم در سال جاری میلادی با افزایش 2 درصدی به 2 میلیارد و 240 میلیون دلار می رسد.
با این وجود، بازار مصرف تلفن های همراه در سال 2012 میلادی یک میلیارد و 200 میلیون دلار به ثبت رسید. پیش بینی ها حکایت از آن دارد که این رقم در سال 2013 میلادی با افزایش 9 درصدی به یک میلیارد و 800 میلیون دلار می رسد. ثابت باقی ماندن قیمت دلار نیز سبب می شود تا بازار تلفن های همراه هوشمند در میان جوانان از رونق خاصی برخوردار باشد.
این در حالی است که ایران با کسب نتیجه 46.2 درصد، پایین ترین میزان ریسک و خطر در بازار فروش را به خود اختصاص داده باشد و همین امر این کشور را به عنوان یکی از بازارهای هدف مطرح می کند. ایران در کاهش نسبی ریسک رتبه هشتم در میان بازارهای مصرفی به خود اختصاص داده است، البته این احتمال وجود دارد که در طول زمان با رفع مشکلات سیاسی و برچیده شدن تحریم ها رتبه این کشور بهتر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.