باندپهن ثابت

July 11, 2013
16:24 پنجشنبه، 20ام تیرماه 1392
کد خبر: 56130

ایجاد ۲۳ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در دولت احمدی نژاد

دولت نهم در سال ۱۳۸۴ شبکه فیبر نوری را به طول ۳۰ هزار کیلومتر تحویل گرفت و طی هشت سال با اضافه کردن ۲۳ هزار کیلومتر به طول این شبکه مدرن ارتباطی و مخابراتی، آن را به ۵۳ هزار کیلومتر در پایان دولت دهم رساند.
 
به گزارش ایرنا ، در حال حاضر شبکه ملی فیبرنوری به طول ۵۳ هزار کیلومتر علاوه بر ایجادارتباطات صوتی ، تصویری و دیتایی بین ۹۷۰ شهر کشور ،ارتباطات بین‌المللی را برای تمامی شهروندان و سازمان‌ها تامین می کند. 
براساس هدفگذاری انجام شده در پنجمین برنامه توسعه اقتصادی کشور تا پایان این برنامه در سال ۱۳۹۴ ، طول شبکه فیبر نوری کشور بایدبه ۶۶ هزار کیلومتر برسد. 
 
**فیبرنوری در ایران 
اولین فیبرنوری بین شهری به طول ۴۵ کیلومتر بین تهران و کرج در سال ۱۳۶۸ اجرا شد و درادامه آن طرح فیبرنوری چهارمسیر به طول ۵۱۶ کیلومتر در مسیرهای تهران – ساوه ، تهران – گرمسار ،تهران – قزوین و ساختمان امام – مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی به اجرا گذاشته شد. 
در برنامه دوم توسعه اقتصادی کشور ، پروژه فیبرنوری با ۱۱هزار و ۶۰۰ کیلومتر کابل کشی و با صرف ۶۵۴ میلیارد ریال اعتبار در سالهای ۷۴ تا ۷۸ به انجام رسید؛ در برنامه سوم توسعه نیز ( سالهای ۷۹ تا ۸۳) ،۱۷ هزار و ۸۵۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری با هزینه‌ای بالغ بر یک هزار و ۳۵ میلیارد ریال اجرا شد. 
 
** رشد شبکه فیبر نوری همگام با برنامه های توسعه 
طول شبکه فیبر نوری در پایان برنامه سوم توسعه ( سال ۱۳۸۳) حدود ۳۰ هزار کیلومتر بود؛ در برنامه چهارم توسعه نیز قرار شد ۱۵ هزار کیلومتر دیگر به شبکه ملی فیبر نوری کشور اضافه شود و طول این شبکه به ۴۵ هزار کیلومتر برسد که این امر در دولت نهم محقق شد. 
براساس اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه ، در طول سالهای اجرای این برنامه ( ۹۰ تا ۹۴ ) باید ۲۰ هزار کیلومتر به شبکه فیبر نوری کشور اضافه شود و طول شبکه به ۶۶ هزار کیلومتر در پایان سال ۱۳۹۴ برسد. 
اکنون که در نیمه برنامه پنجم توسعه هستیم و نزدیک به سه سال از برنامه مانده طول شبکه به ۵۳ هزار کیلومتر رسیده است که عملکرد دولت هماهنگ با برنامه ارزیابی می شود. 
 
** ضرورت استفاده از شبکه فیبر نوری 
عصر اطلاعات که با نام عصر رایانه و عصر دیجیتال نیز شناخته می‌شود ، در واقع عصر انتقال سریع و دسترسی سریع به اطلاعات است که با ابزارها و زیر ساخت های مختلفی انجام می شود، یکی از زیر ساخت های مورد نیز برای انتقال سریع و حجیم اطلاعات شبکه های فیبر نوری است . 
به اعتقاد کارشناسان ارتباطات، استفاده از فیبر نوری امکان برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات صوتی ، تصویری و دیتایی را با سرعت‌ بیشتر و کیفیت برتر به در سطح کشوری ، منطقه ای و جهانی فراهم می سازد. 
همچنین با بکارگیری آخرین فناوری‌های انتقال نوری، زیرساخت لازم برای تمام کاربردهای الکترونیکی از قبیل تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیک فراهم می شود. 
افزایش کاربران اینترنت و استفاده کنندگان از تلفن های ثابت و همراه و مهمتر از همه قرار گرفتن ایران در مسیر شاهراه اطلاعات بین اروپا و چین، استفاده از شبکه فیبرنوری را به یک ضرورت تبدیل کرده است. 
فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است، با فیبر نوری می‌توان تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت انتقال داد. به دلیل این ویژگیها فیبر نوری می رود که جای کابل های مسی را در صنعت مخابرات بگیرد. 
 
** اپراتور چهارم دستاورد دولت دهم 
اپراتور چهارم با هدف پیاده سازی و بهره برداری از شبکه فیبر نوری، فعالیت خود را از دیماه سال ۱۳۹۱ آغاز کرده است ، 
شرکت ایرانیان نت ( دارنده پروانه اپراتور چهارم ) برای ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبرنوری ۱۸ ماه فرصت دارد. این شرکت پیاده‌سازی شبکه فیبرنوری در کشور را آغاز کرده و در فاز اول هفت شهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج و قم به شبکه فیبرنوری مجهز می‌شوند. 
با ایجاد شبکه دسترسی از طریق فیبرنوری، ظرفیت دسترسی کاربران نهایی به اینترنت در کشور افزایش یافته و کاربران از طریق این شبکه می‌توانند دسترسی مناسبی به شبکه ملی اطلاعات داشته باشند. 
 
** اتصال شبکه فیبرنوری ایران به شبکه ایران – اروپا 
مراسم اتصال ایران به بزرگراه ارتباطی فیبر نوری ایران – اروپا (EPEG) سوم خرداد ماه سال جاری در حضور رییس جمهور در شرکت ارتباطات زیر ساخت برگزار شد. 
پروژه ملی بزرگراه ارتباطی فیبر نوری ایران – اروپا EPEG به طول ۸ هزار کیلومتر از فرانکفورت آلمان آغاز و با عبور از چند کشور اروپایی، روسیه و پس از گذر از کشورمان از بندر جاسک به بندر باراکای عمان متصل می‌گردد. 
کنسرسیوم EPEG شامل شرکت‌های روس تلکوم، Cable & Wireless انگلیس، شرکت ارتباطات زیرساخت و عمان‌تل است و جایگزین مطمئنی برای ترانزیت ارتباطات از اروپا به آسیا خواهد بود. 
این پروژه در کشورمان به دست متخصصان شرکت ارتباطات زیرساخت، اجراء و به بهره‌برداری رسیده است با اجرای این پروژه ایران به هاب منطقه تبدیل می‌شود و از این پس نقش کلیدی در ارتباطات بین‌الملل خواهد داشت. از مزیت‌های دیگر این پروژه اشتغال‌زایی و درآمدزایی آن است. 
پیش از این نیز ایران به منظور تامین شبکه ارتباطی بین المللی خود به شبکه جهانی فلگ متصل شده بود. 
شرکت ارتباطات زیرساخت به منظور تأمین شبکه ارتباطی بین المللی خود بزودی توافقنامه قرارداد ۱۰۰۰ میلیارد ریالی پروژه فیبرنوری فالکون را امضا می‌کند و به شبکه جهانی فلگ متصل خواهد شد. 
شبکه جهانی فلگ شامل یک حلقه پرظرفیت کابل فیبرنوری دریایی با چندین نقطه اتصال در تمامی کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس است و با اتصال به مصر در غرب و همچنین اتصال به بمبئی در شرق ،یک حلقه عبوری کاملی را تشکیل می دهد که سه قاره اروپا، آسیا و آمریکا را به یکدیگر متصل می‌کند. ایران نیز از دو نقطه در چابهار و بندرعباس به این شبکه متصل شده است . 
ایران همچنین برای برقراری ارتباطات بین المللی به شبکه فیبر نوری آسیا-اروپا معروف به TAE و شبکه جاسک – فجیره متصل است . 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.