رگولاتوری

فناوری اطلاعات

April 22, 2014
14:04 سه شنبه، 2ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61761

وضعیت وزارت ارشاد در حوزه زیرساخت ارتباطی اصلا خوب نیست

رییس مرکز توسعه‌ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وضعیت وزارت ارشاد در حوزه‌ی زیرساخت‌های ارتباطاتی و فناوری اطلاعات اصلا خوب نیست و برای این‌که مدیریت جهادی را تحقق بخشد، باید در این زمینه‌ها تحولی اساسی پیدا کند، چراکه با این وضعیت نمی‌توان مدیریت فرهنگی کرد.
 
 
حسن نجفی سولاری در نخستین نشست خبری خود در سال 93 با بیان این‌که 18هزار مسجد، 32هزار مرکز فرهنگی، 37 ساختمان فرهنگی در تهران و اداره‌های کل استان‌ها از زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، اظهار کرد: متأسفانه هیچ‌یک از این مراکز با یکدیگر شبکه نیستند و ارتباط ارگانیک ندارند که مردم بتوانند خون فرهنگ را درون سیستم جاری کنند. در همین زمینه با وزارت فناوری اطلاعات هماهنگی‌هایی شده و این وزارتخانه اعلام آمادگی کامل کرده است که در پوشش نقاط ضعف وزارت ارشاد در زمینه‌ی فناوری اطلاعات به ما کمک کند.
 
او ادامه داد: در هریک از معاونت‌های وزارت ارشاد، یک نماینده‌ی فنی از سوی مرکز مستقر شده و وظیفه‌اش شناسایی نیازهای آن معاونت در ارتباط با خدمات‌رسانی به مردم است. مثلا در سازمان حج و زیارت قرار شده که برنامه‌ی موبایلی برای زائران طراحی شود تا در هر نقطه از عتبات عالیات بتوانند اطلاعات مورد نیاز را روی موبایل خود داشته باشند. همچنین در معاونت قرآنی باید مجموعه‌ای از محتواهای قرآنی در قالب یک درگاه ملی ایجاد شود.
 
نجفی سولاری با بیان این‌که در حوزه‌ی دیجیتال مانند برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، حمایت از موسسات، ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تربیت رسانه‌های برخط، حامل و تلفن همراه، سیاست‌گذاری‌هایی شده است، تصریح کرد: اصول مشارکت فعال برای به نتیجه رساندن سیاست‌های کلان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و به شورای عالی فضای مجازی داده شده است. همچنین در بسیاری از امور، وظیفه‌ی تدوین برنامه‌ها و سیاست‌ها برعهده‌ی وزارت ارشاد گذاشته شده و از همه‌ی متخصصان تقاضا می‌کنم که در حوزه‌ی تدوین سیاست‌ها، الزامات و راهبردها به ما کمک کنند.
 
تطبیق اپراتورهای موبایل با فناوری
 
رییس مرکز توسعه‌ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با تأکید بر این‌که یکی دیگر از وظایف ما، موضوع توجه به موبایل است، گفت: اگر چهار اپراتور که اکنون در کشور سرویس‌های تلفن همراه را پوشش می‌دهند، بخواهند خودشان را با فناوری روز تطبیق دهند، باید سرویس‌های خود را روی 4G که در آن، پهنای باند دیگر محدودیت ندارد، بگذارند. البته اصلی‌ترین موضوع ما در موبایل، موضوع محتواست. تعداد تولیدکنندگان محتوای موبایل در ایران بسیار محدود است، در حالی که می‌تواند گردش مالی بسیار خوبی داشته باشد. در همین راستا احتمالا مصوبه‌ای در شورای عالی فضای مجازی وضع خواهد شد.
 
وی افزود: پاک کردن فضای مجازی از آلودگی‌ها، یکی از مهم‌ترین وظایف مرکز رسانه‌های دیجیتال است و نظارت و هدایت درست مجموعه‌ی این اپراتورها برعهده‌ی این مرکز است.
 
نجفی همچنین با اشاره به موضوع شبکه‌ی ملی اطلاعات، توضیح داد: ما در اینترنت، نیروی انسانی فعال داریم؛ اما نتوانستیم در این زمینه به اشتهار برسیم. عمده‌ی گردش اطلاعات مردم در فضای مجازی بیشتر بیرونی است تا خارجی، بنابراین باید کاری کنیم که مراکز داده‌ها در ایران باشند. این همان چیزی است که در شورای عالی فضای مجازی درباره‌ی آن فکر شده و در طرحی با نام شبکه‌ی ملی اطلاعات، مردم می‌توانند با 10 درصد کمتر، از خدمات اینترنتی استفاده کنند و مرکز داده‌های محتوایی در داخل کشور قرار گیرد. در این طرح پهنای باند اصلا معنا ندارد و البته قصد ما از چنین طرحی این نیست که دسترسی مردم را به اینترنت جهانی قطع کنیم، بلکه در کنار اینترنت جهانی چنین شبکه‌ای هم وجود خواهد داشت.
 
او با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: در حوزه‌ی کلیدواژه‌هایی که رهبری برای امسال فرمودند، ما طرحی را تدوین کردیم و به مقام عالی وزارت و شورای عالی فضای مجازی داده‌ایم. امیدواریم با تصویب این طرح و با مدیریت جهادی بتوانیم تغییر و تحولی را ایجاد کنیم تا از دایره‌ی جنگ نرم، به شیوه‌ای درست عبور کنیم.
 
حضور مرکز رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه کتاب
 
نجفی سولاری همچنین درباره‌ی حضور مرکز رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه کتاب، یادآوری کرد: همه‌ی امکانات این مرکز در اختیار معاونت فرهنگی وزارت ارشاد قرار گرفته تا یک مدیریت درست داشته باشیم. یک سالن خاص هم به مرکز رسانه‌های دیجیتال اختصاص دادند که در این سالن، ناشران دیجیتال می‌توانند حضور داشته باشند. 100 ناشر دیجیتال در نمایشگاه کتاب حضور دارند.
 
او با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره‌ی رسانه‌های دیجیتال، گفت: تعداد آثار رسیده به این جشنواره تا کنون، چهارهزار اثر است. مراحل داوری این جشنواره انجام شده است و اختتامیه‌ی آن تا پایان اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.
 
پهنای باند وزارت ارشاد کمتر از یک دانشگاه
 
در ادامه‌ی این نشست، نجفی سولاری در پاسخ به پرسشی درباره‌ی زیرساخت‌های ارتباطی مورد نیاز وزارت ارشاد، توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با حدود 70هزار نقطه، شبکه داشته باشد؛ اما فقط با 14 ساختمان خود از طریق شبکه در ارتباط است. این در حالی است که وضعیت بقیه‌ی وزارتخانه‌ها بسیار بهتر و پیشرفته‌تر است. پهنای باند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز 45M است، در حالی که پهنای باند یک دانشگاه از این وزارتخانه بیشتر است.
 
طرح کارت ملی فرهنگ
 
او درباره‌ی طرح «کارت ملی فرهنگ» که از طرح‌های این مرکز برای اجرا در سال 93 است، بیان کرد: شبکه‌ی ملی فرهنگ یکی از واقعیت‌های عملیاتی موجود است. کارت ملی فرهنگ نیز در همین زیرمجموعه‌ می‌گنجد، به این معنا که ما می‌گوییم در کنار سبد کالایی که به مردم داده می‌شود، یک بسته فرهنگی نیز به مردم داده شود. این بسته می‌تواند یک کتاب باشد یا یک بازی آن‌لاین.
 
نجفی ادامه داد: کارشناسان از نظر فنی، این بسته را در قالب یک نوع کارت بررسی کرده‌اند و هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. حتا بسیاری از موسسات حاضرند که ابتدا دولت یک عدد اولیه را بگذارد و در دوره‌های بعد، دولت پولش را بردارد و خود این موسسات از طریق امتیازاتی که می‌دهند این کارت را ارائه کنند. اگر وزارت کشور با آن موافقت کند، قطعا اجرایی خواهد شد.
 
رییس مرکز توسعه‌ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال درباره‌ی مراکز تولید محتوای موبایل نیز تصریح کرد: در مطالعه‌ای که انجام شده، حدود 80 درصد دانشجویان از موبایل هوشمند استفاده می‌کنند و 50 درصد مردم نیز گوشی هوشمند دارند. بنابراین هر کسی بخواهد در حوزه‌ی تولید محتوای موبایل فعالیت کند ما استقبال می‌کنیم و از آن حمایت خواهیم کرد.
 
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به پرسشی مبنی بر شکایت‌ها از پیامک‌ها، اظهار کرد: بعضی پیامک‌ها وضعیت خوبی ندارند، حتا در مواردی ناچار شده‌ایم که برخی شکایت‌ها را به دادگاه بکشانیم. وضعیت موبایل و محتوایی که در حال رد و بدل شدن است، بسیار نگران‌کننده است. طبق قانون، ما به هیچ‌یک از اپراتورها اجازه‌ی انتشار پیامک انبوه را نمی‌دهیم، مگر این‌که پیامک در سامانه‌ای که طراحی شده، بارگذاری و پس از کنترل، منتشر شود، چراکه در برخی پیامک‌ها و حتا در پیامک‌های تبلیغاتی، اخلاق رعایت نمی‌شود.
 
نجفی درباره‌ی حجم صادرات رسمی نرم‌افزار، گفت: حجم رسمی صادرات نرم‌افزار 400میلیون تومان اعلام شده، در صورتی که فکر می‌کنم این آمار بسیار بیشتر از این است، چراکه عده‌ای در کشور ما صادرات دانش می‌کنند. مثلا همه‌ی کارهای مربوط به ساخت بازی‌ها را اینجا انجام می‌دهند و به شرکت‌های خارجی برای تولید می‌سپارند.
 
سامان‌دهی شبکه‌های اجتماعی
 
رییس مرکز توسعه‌ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از طرحی با عنوان سامان‌دهی شبکه‌های اجتماعی ایران یاد کرد و گفت:‌ این طرح در سه سطح امنیتی که وظیفه‌ی نهادهای امنیتی است، سطح حمایتی که وظیفه‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی است و رصد محتوایی شبکه‌های اجتماعی در حال برنامه‌ریزی است. خوشبختانه در مقابل نگاه منفی که زمانی علیه شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده بود، اکنون در حال رسیدن به یک تعادل هستیم. همچنین در رابطه با شبکه‌های اجتماعی کمربند غربی و شرقی کشور طرحی را تهیه کرده‌ایم تا شبکه‌های اجتماعی به‌وسیله‌ی افراد بومی این مناطق راه‌اندازی شود.
 
توضیح درباره‌ی «بازگشت مختار»
 
نجفی در واکنش به پرسشی درباره‌ی بازی «بازگشت مختار» که چندی پیش حواشی را ایجاد کرد، توضیح داد: این بازی توسط شخصی در سال 88 تولید شده است و هیچ ربطی به دولت یازدهم و حتا دولت دهم ندارد. همچنین از جایی مجوز نگرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.