امنیت

امینت

تلفن همراه

گوشی

September 18, 2014
21:39 پنجشنبه، 27ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64429

هشدار در مورد نقض گسترده حریم شخصی از طریق برنامه‌های همراه

یک بررسی جهانی 1200 برنامه پرطرفدار همراه ثابت کرده که از این طریق می‌توان به طور گسترده حریم شخصی کاربران را نقض کرد.
 
 
به نقل از سیو-تودی بررسی مذکور که توسط یک گروه بین المللی بررسی حریم شخصی و با همکاری مقامات مربوطه در 19 کشور جهان صورت گرفته، نشان می دهد که کاربران باید برای استفاده از این نوع برنامه ها و نصبشان بر روی گوشی و تبلت کاملا دقت کنند.
 
تحقیق یاد شده که توسط Global Privacy Enforcement Network صورت گرفته ثابت می کند تقریبا 60 درصد از برنامه های همراه مورد بررسی حتی قبل از دانلود هم غیرقابل اعتماد هستند. چون هیچ اطلاعاتی در مورد رفتار، نحوه عملکرد و داده هایی که از طریق آنها به کاربران ثالث منتقل می شود درج نگردیده است. در واقع سطح دسترسی این برنامه ها در صورت نصب بر روی گوشی ها مشخص نیست.
 
در برخی موارد هم برای دسترسی به این اطلاعات باید به وب سایت هایی مراجعه کرد که مطالعه نوشته های ریز آنها بر روی نمایشگر کوچک گوشی بسیار دشوار است.
 
گاهی اوقات هم کاربران به صفحاتی در شبکه های اجتماعی هدایت شده و از آنها خواسته می شود برای مشاهده اطلاعات وارد آنها شوند و گاهی هم این صفحات حاوی هیچ داده ای نیستند. 30 درصد از این برنامه ها هم حاوی هیچ اطلاعاتی در مورد سیاست های حریم شخصی نیستند.
 
75 درصد از این برنامه ها خواستار دسترسی به یک یا دو قلم از اطلاعات کاربر مانند موقعیت مکانی، شناسه گوشی یا دسترسی به دیگر حساب های کاربر و حتی دوربین گوشی هستند. 31 درصد از این برنامه ها برای تسهیل و بهبود عملکرد هیچ احتیاجی به سطح دسترسی های درخواست شده ندارند. جالب اینکه در اکثر این برنامه ها مشخص نمی شود چه لزومی به دسترسی به این سطح از داده هاست و از آنها برای چه کاری استفاده می شود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.