تلفن همراه

گوشی

June 1, 2015
22:04 دوشنبه، 11ام خردادماه 1394
کد خبر: 70706

چالش‌های آینده سامسونگ

رسانه‌ها لی‌یانگ 46 ساله را مدیری با انگیزه، آرام و منطقی‌تر از پدر می‌دانند
وقتی «لی کان هی» در سال 1987 و دو هفته بعد از مرگ پدرش که موسس شرکت سامسونگ بود زمام امور را به‌دست گرفت، یک هدف به ظاهر دست نیافتنی برای خودش ترسیم کرد:
 تبدیل این شرکت صنعتی بزرگ کره‌جنوبی به یک غول بین‌المللی مانندIBM یا General Electric. او چشم‌انداز واضحی از صعود به این قله داشت؛ سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی نوظهور و عرضه محصولاتی در رده‌های قیمتی مختلف. لی کان هی هر چند سال یک بار ایده جدیدی برای کارمندانش داشت. به عنوان مثال در سال 1993 او به تمام مدیران میانی شرکت دستور داد تا کارهایشان را رها کرده و فورا به فرانکفورت پرواز کنند؛ جایی که او یک سخنرانی طولانی و سه روزه را برای آنها برنامه‌ریزی کرده بود.  امروز حدود 30 سال از آن زمان می‌گذرد و سامسونگ درآمد سالانه‌اش را به بیش از 300 میلیارد دلار رسانده است. سامسونگ حالا بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم مصرفی الکترونیک در جهان است، درحالی‌که دوسوم درآمدش از محل فروش موبایل‌های هوشمند، تراشه‌های نیمه رسانا و دیگر تجهیزات الکترونیکی به‌دست می‌آید. بقیه درآمد این شرکت هم از تولید و عرضه محصولاتی با نوآوری و تکنولوژی کمتر از ماشین‌های لباسشویی گرفته تا کشتی‌های کانتینر، پارک‌های مفهومی و بیمه عمر به‌دست می‌آید. 
حالا به یکباره این غول کره‌ای خودش را در قلب یک سلسله موفقیت‌های پی در پی می‌بیند. «لی» حالا 73 ساله است و در سال گذشته میلادی دچار حمله قلبی شد. گفته می‌شود که شرایط جسمی او کنترل شده است، اما او نمی‌تواند با کسی دیداری داشته باشد و انتظار می‌رود دیگر به کارش بازنگردد. پسرش «لی جای یانگ» 46 ساله به تدریج در حال جانشین شدن در سمت پدر است. در نیمه ماه می اعلام شد که او به عنوان رئیس دو شرکت مجموعه سامسونگ انتخاب شده است. این موضوع امکان اعمال نفوذ بیشتر «لی» را در مجموعه شرکت‌های سامسونگ برایش فراهم می‌آورد. این شرکت‌ها که در کره‌جنوبی به عنوان صورت بیرونی این خانواده دیده می‌شوند، در زمینه کارهای خیریه و بشر دوستانه‌ای مانند تاسیس موزه‌ها یا راه‌اندازی مراکز نگهداری از کودکان برای خانواده‌های فقیر هم فعالیت می‌کنند. 
 این کارهای خیریه چهره‌ای مهربان‌تر، منعطف‌تر و متفکرتر از پدر برای لی جای یانگ در منظر عمومی ترسیم کرده است. حالا انتظار می‌رود او در ماه‌های آینده نقش رهبری بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش گروه شرکت‌های سامسونگ یعنی شرکت Samsung Electronics را به‌عهده بگیرد. 
جالب اینکه بسیاری از رسانه‌ها در مقالاتی که درباره لی جای یانگ منتشر کردند، تحلیل‌های نسبتا یکسانی از او داشتند که بر اساس آنها یانگ 46 ساله رفتار منعطف‌تر و منطقی‌تر از پدر دارد اما هنوز مهارت‌های مدیریتی او ثابت نشده است. این در حالی است که در نظرسنجی اخیر از پنجاه مدیر، تحلیلگر بازار سرمایه و دیگر متخصصان درباره یازده وارث بزرگ‌ترین بنگاه تجاری کره‌جنوبی، مشخص شد که لی یانگ از نظر توانایی مدیریت در جایگاه هفتم و از نظر درستی و اصالت برای به ارث بردن ثروت پدر، در جایگاه آخر قرار دارد. از طرفی به‌طور کلی اغلب کره‌ای‌ها معتقدند که لی‌جای یانگ و دو دخترش که در حال حاضر مدیریت بخش‌های کوچک‌تری از این امپراتوری را به عهده دارند، دستان پاکی دارند. 
 
 آرام اما با انگیزه 
به‌طور کلی آنهایی که لی یانگ را دیده‌اند، معتقدند که او با وجود انگیزه و اشتیاق زیادی که برای رشد در کارش دارد، اما خجالتی و گاهی کم شانس است. او هنوز سمت معاون ارشد را در سامسونگ دارد و به همین دلیل در تغییرات بزرگ و اخیر این شرکت متواضعانه اظهار نظری نکرده است. به عنوان مثال موبایل هوشمند Galaxy S6 این شرکت که اخیرا به بازار معرفی شد، نتوانست فروش بهتری نسبت به مدل قبلی خودش داشته باشد و این موضوع باعث کاهش نسبی سهم سامسونگ از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند شد. جالب اینکه وقتی این موبایل هوشمند معرفی شد، رسانه‌های کره‌ای آن را «گوشی لی جای یانگ» نام‌گذاری کردند، مشابه کاری که در زمان معرفی گوشی SGH-T100 در سال 2002 برای لی بزرگ انجام دادند و در نهایت به فروش بیش از 10 میلیون دستگاهی این گوشی منجر شد. لی‌یانگ جوان‌تر اما در این مورد چندان خوش‌شانس نبود.  او با اینکه تمایلی به ایراد سخنرانی سه روزه برای کارمندان ندارد، سعی دارد با پدرش در زمینه دیگری رقابت کند. او سعی دارد کارمندانش را از موضوعات روزمره دور نگه دارد و بیشتر آنها را به تمرکز بر موضوعات مهم‌تری که این روزها با آنها سر و کار دارند ترغیب کند. لی یانگ در واقع با چالش‌های بزرگ‌تری در مقایسه با پدرش رو به رو است. حالا او در کنار نظارت بر گروهی بزرگ‌تر – شامل حدود 80 شرکت با تقریبا یک میلیون کارمند در سراسر دنیا- باید برقراری تعادل در سه روند را به‌طور همزمان مدیریت کند: برقراری تعادل میان رقابت و همکاری، برقراری تعادل میان بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مهم‌ترین آنها برقراری تعادل میان ریشه‌های کره‌ای شرکت سامسونگ و شرایط فعلی و آینده آن در جهان. 
این روزها در صنعت الکترونیک و دیگر صنایع وابسته به تکنولوژی، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک مدیر نیاز دارد مدیریت روابط پیچیده با رقبا و در عین حال همکاری با آنهاست. اپل حالا نه تنها بزرگ‌ترین رقیب سامسونگ در بازار فروش موبایل‌های هوشمند است، بلکه بزرگ‌ترین مشتری سامسونگ در صنعت پردازنده‌های نیمه راسناست. 
موبایل‌های هوشمند سامسونگ سیستم‌عامل اندروید شرکت گوگل را اجرا می‌کنند و این موضوع آنها را به شرکای تجاری تبدیل می‌کند. این در حالی است که سامسونگ همچنان به سرمایه‌گذاری عظیم در سیستم عامل تایزن -سیستم عامل اختصاصی این شرکت که روی موبایل و دیگر گجت‌‌های هوشمند ساده‌تر این شرکت اجرا می‌شود- ادامه می‌دهد؛ سلاحی که می‌تواند در صورت نیاز به‌طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار بگیرد.  بسیاری لی یانگ را مدیر با سیاست‌تری نسبت به پدرش می‌دانند. او که فارغ‌التحصیل دو دانشگاه بزرگ یعنی دانشگاه کیو در توکیو و دانشکده تجارت دانشگاه هاروارد است، به نظر می‌رسد مهارت و استعداد مدیریت خوبی داشته باشد. او توانسته روابط خوبی با تیم کوک مدیرعامل فعلی شرکت اپل که رفتاری منعطف‌تر از استیو جابز دارد، برقرار کند که این موضوع می‌تواند کمک بزرگی به بهبود روابط دو شرکت بعد از دعواهای حقوقی سال‌های اخیر آنها در زمینه حق ثبت اختراعات بکند. اپل در این مناقشات توانست دادگاه‌های عالی را متقاعد کند که سامسونگ در ساخت موبایل‌های هوشمند گلکسی خودش موارد مختلفی را از گوشی‌های آی‌فون اپل کپی‌برداری کرده است و به این ترتیب جریمه‌ای نزدیک به یک میلیارد دلار از سامسونگ گرفت.  علاوه‌بر اینها، این روزها چالش‌های بزرگ‌تری پیش روی مدیرعامل آینده شرکت سامسونگ قرار دارد که شاید مهم‌ترین آنها یافتن جایگاهی بهتر برای سامسونگ در عصری است که خدمات آنلاین و نرم‌افزارها سود بیشتری را نصیب شرکت‌های تکنولوژی می‌کنند، درحالی‌که سخت‌افزار نقطه قوت این شرکت کره‌ای است. در همین راستا او هزاران برنامه نویس را استخدام کرده است، اما همچنان مهندسان سخت‌افزار فرهنگ غالب این شرکت را در اختیار دارند. این موضوع رقابت با شرکت‌هایی مانند ژیائومی (Xiaomi) را که ستاره نوظهور بازار جهانی موبایل‌های هوشمند است، برای سامسونگ سخت‌تر می‌کند.
 
                                         
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.