تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

July 22, 2015
10:10 چهارشنبه، 31ام تیرماه 1394
کد خبر: 72046

فروش اپل واچ در هفته های اول، بیشتر از عرضه اولیه آیفون و آیپد بوده است

کسی انتظارش را نداشت اپل تعداد ساعت های فروش رفته در سه ماهه دوم سال جاری را بیان کند. شرکت یاد شده همانطور که انتظار می رفت آمار فروش ساعت را در دسته بندی «سایر محصولات»، همراه با آیپاد، اپل تی وی و لوازم جانبی Beats قرار داده است.
 
کوک پیشتر عنوان نموده که اپل به دلایل رقابتی، تعداد ساعت های فروش رفته را اعلام نخواهد کرد. پیش از اعلام رسمی درآمدهای شرکت مورد بحث در دوره سه ماهه دوم در سال جاری، تحلیلگران برآورد کرده بودند که اپل توانسته ۳ میلیون ساعت را به فروش برساند.
 
انتظار می رفت که کوک صحبتی از میزان رضایت مشتری نیز به میان بیاورد؛ وی علاقه فراوانی دارد تا در خصوص رضایت مشتری سخن سر دهد و دلیل این موضوع نیز، عملکرد بسیار خود اپل در همین بخش است.
 
مدیر ارشد بخش مالی اپل به نام Luca Maestri، به نیویورک تایمز گفته بود که فروش ساعت در ۹ هفته ی ابتدایی پس از عرضه شدن، بیشتر از فروش اولیه آیفون و آیپد بوده است.
 
حال باید به این نکته توجه داشت که خود اپل پیشتر اعلام کرده بود که در ۱۱ هفته ابتدایی فروش آیپد، توانسته ۳ میلیون واحد از این محصول را به فروش برساند.
 
در چارت زیر، می توانید آمار فروش مربوط به دسته بندی «سایر محصولات» را مشاهده کنید. همانطور که ملاحظه می کنید، اپل توانسته در دوره مالی قبلی، درآمدی تقریبا ۱.۷ میلیارد دلاری را از آن خود کند و در دوره ی اخیر اما، همین درآمد به بیش از ۲.۶ میلیارد دلار رسیده است؛ جهشی بزرگ و یک میلیارد دلاری که البته نمی توان همه آن را به فروش بالای ساعت اپل نسبت داد.
 
 
Maestri اذعان داشته که فروش ساعت، تاثیر بسزایی در این افزایش درآمد داشته، از طرفی، فروش آیپاد و لوازم جانبی مربوط به آن در دوره پیش کمتر از انتظار بوده. به طور کلی Maestri می گوید که انتظارات اپل از فروش ساعت برآورده شده اند.
 
از طرف دیگر، قیمت اپل تی وی نیز اخیرا با کاهش مواجه گشته بود و مشخص نیست که درآمد های حاصل شده در بخش «سایر محصولات» از فروش اپل تی وی، چگونه تاثیر گذار بوده اند. البته مهم ترین عاملی که باعث می شود آمار مربوط به فروش ساعت اپل مبهم باشد، قیمت های مختلف برای همین محصول است؛ قیمت هایی که از ۳۵۰ دلار آغاز شده و تا ۲۰ هزار دلار نیز بالا می رود.
 
به طور کلی، نمی توان عنوان کرد که اپل دقیقا چه تعداد ساعت را به فروش رسانده اما غلبه بر فروش آیفون و آیپد در چند هفته ی ابتدایی، خبر از این موضوع می دهد که شرکت مورد بحث توانسته فروش بسیار خوبی را به عنوان یک شروع عالی، برای خود کسب کند.
 
همانطور که می دانید، در سپتامبر گذشته تصمیم گرفتیم که آمار مربوط به فروش ساعت اپل را عنوان نکنیم. با چنین تصمیمی، نمی خواهیم شفافیت همیشگی خود را زیر سوال ببریم بلکه، دلیلی نمی بینیم برای محصولی که واقعا برایش زحمت کشیده ایم، حسی رقابتی ایجاد کنیم.
 
با این حال و برای جلوگیری از هرگونه تفکر منفی، اجازه دهید برخی جزییات را با شما در میان بگذارم. مشخصا به بخش «سایر محصولات» نگاهی خواهید داشت و پیش خود می گویید که همه درآمد بالاتر در این دسته بندی، حاصل فروش و درآمد اپل واچ بوده است. این نمودار سالانه تفاوت های بسیاری را به خود دیده و نباید فراموش کرد که آیپاد، بخش بزرگی از این دسته بندی است. البته بخش های دیگری از این دسته بندی، در حال کوچکتر شدن هستند.
 
نکته دوم اینکه فروش اپل واچ، از انتظارات ما بیشتر بوده. اگر بخواهم آمار دقیق تری را ارائه نمایم، باید اذعان داشت که ساعت اپل در ماه ژوئن نیز فروش بسیار بالایی داشته است. در حقیقت فروش این محصول در سه ماهه گذشته تا حدی بالا بوده که از عرضه اولیه آیفون و آیپد نیز پیشی گرفته. محصول مورد بحث در ۶۸۰ فروشگاه فیزیکی به فروش رسیده و نباید سفارشات آنلاین را نیز دست کم گرفت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در میانه ماه ژوئن، نتوانستیم تقاضای مورد نیاز برخی از فروشگاه هایمان را برآورده سازیم.
 
راستش زمانی که به همه این موارد نگاه می کنم، احساسم به من می گوید که کارمان عالی بوده. از طرف دیگر هدف ما به طور کلی فروش بالای اپل واچ نبود، می خواستیم بازخوردی بسیار مثبت از سوی خریداران داشته باشیم چرا که پس از چند سال برای اولین بار محصولی جدید را ارائه داده ایم.
 
باید توجه داشت که اکنون watchOS 2 را برای ساعت عرضه نموده ایم و از طرفی همین محصول صاحب ۸۵۰۰ اپلیکشین است؛ هرچند که در خصوص فروشگاه اپلیکیشن های ساعت مشکلاتی به وجود آمد و می توانم بگویم که تجربیات زیادی از این موضوع نیز به دست آوردیم.
 
زمانی که به ساعت نگاه می کنم، به این موضوع پی می برد که تیم ما، کاری فوق العاده انجام داده. من با اینکه مدیر عامل شرکت اپل هستم، اما حقیقتا هیچگاه حاضر نیستم بدون ساعت، جایی روم. احساس وابستگی به آن دارم و افراد زیادی را نیز می بینم که حسی مشابه با من دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.