اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 26, 2017
11:05 جمعه، 5ام خردادماه 1396
کد خبر: 83313

ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت ایران در مسیر اوج

ضریب نفوذ مشترکان اینترنت پرسرعت سیار در حالی اکنون به 42درصد رسیده است که این ضریب در سال 1392 و ابتدای کار دولت یازدهم تنها 0.8درصد بود.
 
اکنون تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت سیار 33 میلیون نفر است ،این میزان در ابتدای کاردولت یازدهم تنها 600 هزار نفر بود.
 
پس از فراهم شدن زیرساخت ها در دولت یازدهم روند بهره مندی جمعیت کشور از جدید ترین فناوری های اطلاعات و ارتباطات، شدت کم سابقه ای گرفت به گونه ای که اکنون تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت ثابت و سیار با رشدی هشت برابری از پنج میلیون نفردر سال 1392 به 43 میلیون مشترک تاپایان سال 1395 رسیده است.
 
افزایش هشت برابری تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت ثابت و سیار بیانگر آن است که اکنون تعداد بیشتری از مردم کشورمان می توانند بدون کمترین محدودیتی دسترسی آزاد به اطلاعات داشته و علاوه برآن تعداد زیادتری از این جمعیت می توانند برای ایجاد اشتغال با استفاده از این امکانات اقدام کنند.
 
اکنون تعداد پورت فعال پهن باند ثابت کشور از پنج میلیون پورت سال 1392 رسیده به 10 میلیون پورت و این امر به معنای آن است که می توان به راحتی آخرین محتواهای تولید شده در فضای مجازی را بدون کمترین محدودیت بر روی گوشی های هوشمند تلفن همراه دریافت کرد.
 
اکنون و با فراهم شدن این زیرساخت هر تولید کننده فیلم و سریال می تواند محتوای خود را در اقصی نقاط کشور بدون واسطه به دست مخاطب برساند.
 
اکنون رساندن پیام به گروه مخاطبین و دریافت بازخورد آن و نیز دریافت پیام از گروه مخاطبین به یک روند عادی تبدیل شده است و دیگر جریان یک طرفه تولید محتوا جایی در میان مخاطبان ندارد.
 
حسن روحانی رییس جمهوری درروزهای اخیر و در جمع مردم گفته است با فراهم کردن زیرساخت ها کاری خواهد کرد هر گوشی تلفن همراه تبدیل به تلوزیونی در اختیار جوانان باشد.
 
اکنون به نظر می رسد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با فراهم کردن زیرساخت ها مقدمه تحقق این وعده رییس جمهور را کلید زده است و افزایش ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت سیار نشان می دهد که این خواسته رییس جمهور درحال تحقق است و اکنون هر تولید کننده محتوایی می تواند بدون نیاز به منتظر شدن درصفی برای رساندن پیام خود به مخاطب و از هرجا و مکانی پیام خود را رسانده و در همان لحظه بازگشت پیام را بگیرد.
 
اکنون گرچه وضعیت اینترنت کشورمان در قیاس با کشورهای جهان هنوز جای کار فراوان دارد اما فراهم شدن زیرساخت ها در دولت یازدهم نشان دهنده عزم این دولت برای برخوداری مردم از پیشرفته ترین ابزارهای اطلاع رسانی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.