بازی

فناوری اطلاعات

July 3, 2018
14:11 سه شنبه، 12ام تیرماه 1397
کد خبر: 92059

جویندگان گنج در تی‌جی‌سی

ارتقای دانش بازی‌سازان داخلی و افزایش صادرات بازی‌های ایرانی به بازارهای جهانی همواره از اهداف مهم بازی‌سازان بوده است و حضور ناشران و خریدارانی که در رویداد تی‌جی‌سی حضور می‌یابند، می‌تواند تاثیر به‌سزایی در این اهداف داشته باشد.
 
در حالی که بازی‌سازان ایرانی روز به روز تجربیات ارزشمند بیشتری به دست می‌آورند و به تعداد بازی‌های ایرانی در بازارهای جهانی افزوده می‌شود، لزوم گسترش تعاملات بین‌المللی، اهمیتی دو چندان یافته است. در این راه اما با افزایش قیمت ارز، عملا هزینه‌های حضور در رویدادهای مهم بین‌المللی آن قدر بالا رفته است که شرکت‌های جوان بازی‌سازی را از پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری بین‌المللی، ناتوان کند.
 
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با همکاری گیم کانکشن (Game Connection)،‌ زمینه حضور نمایندگان 24 ناشر و خریدار بازی خارجی را در TGC 2018 – رویداد بین‌المللی  Tehran Game Convention که رویداد تجاری (B2B) صنعت بازی‌های رایانه‌ای در منطقه خاورمیانه است – فراهم کرده است تا همه بازی‌سازان ایرانی فرصت تعاملات بین‌المللی را به دست بیاورند. نکته مهم حضور ناشران، گستره فعالیت آن‌هاست و از ناشران تخصصی کشورهای عربی و آمریکایی گرفته، تا فعالان بازارهای آمریکای لاتین، در جست‌وجوی بازی‌های ایرانی، به مثابه گنجی کشف‌نشده به ایران می‌آیند.
 
کدام شرکت‌ها میهمان تی‌جی‌سی هستند؟
 
بدون شک پرآوازه‌ترین ناشر میهمان تی‌جی‌سی، سونی است. شرکت سونی اینتراکتیو انترتینمنت (Sony Interactive Entertainment)، در سال 1393 به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه سونی، در توکیو تاسیس شد و مسوول فروش کنسول پلی‌استیشن و بازی‌های ویدئویی است. تمرکز فعالیت این شرکت در اروپا، آمریکای شمالی و آسیاست. بازی‌های ماین‌کرافت (MineCraft)، گاد آف وار (God of War) و تکن (Tekken)، از جمله معروف‌ترین بازی‌های توزیع‌شده توسط این شرکت محسوب می‌شود.
 
شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts)، ناشر دیگری است که نمایندگانش را به تهران می‌فرستد. شرکت EA سازنده و توزیع‌کننده بازی‌های محبوبی مانند فیفا (FIFA) و سیمز (The Sims) برای کنسول‌های مختلف از جمله موبایل است. درآمد این شرکت در سال گذشته 637 میلیون دلار بوده و البته همواره به دنبال بازی‌ها و استعدادهای ناب بوده است.
 
هلدینگ محصولات اینترنتی تن‌سنت (Tencent) یک شرکت چندملیتی است که در نوامبر 1998 برپا شد. این شرکت در حوزه تکنولوژی، هوش مصنوعی، شبکه اجتماعی، تجارت الکترونیک، سرگرمی و بازی‌های آنلاین در چین فعال است. مقر این شرکت در شنزن چین است و در سال گذشته 36 میلیارد دلار درآمد داشت که ارزش سهام آن به 580 میلیارد دلار رسید. این هلدینگ طراح پلت‌فرم‌های بازی‌های آنلاین پرمخاطبی ازجمله لیگ آف لجندز (League of Legends)، آرنا آف والر (Arena of Valor) و دانگون فایتر (Dungeon Fighter) است.
 
شرکت گامیگو (Gamigo)، یک شرکت فعال در زمینه بازی‌های آنلاین در هامبورگ است. بازی‌های آیرون‌سایت (Ironsight)، گانز اند روباتز (Guns and Robots) و دراگون پرافت (Dragon's Prophet)، جدیدترین محصولات عرضه‌شده این شرکت تحت ویندوز است.
 
شرکت آرتیک گیمز (Artikgames)، از بازی‌سازان مشهور موبایل در هلند به شمار می‌رود.  محصولات اسپلشی کتز (SPLASHY CATS)، کریستال راش (CRYSTAL RUSH) و تاور بیلدر (TOWER BUILDER) چند نمونه از بازی‌های تحت اندروید و آی‌اواس آرتیک هستند.
 
گیم پلن (Gameplan)،‌ یک شرکت مشاوره در حوزه ROI صنایع دیجیتال است. گیم پلن در برزیل و کشورهای آمریکای لاتین با برندهای معتبری مانند کوالکام،IGN  و آئریاگیمز همکاری داشته است.
 
شرکت play3arabi یکی از مشهورترین ناشران بازی در کشورهای عربی محسوب می‌شود. این شرکت که دفترش در دلور آمریکا قرار دارد، به بازار 300 میلیون نفری از کشورهای عرب‌زبان دسترسی دارد. مگنیفیشنت (The Magnificent)، هایدی (Heidi: Alpine Adventure)، کینگدم آنلاین (Kingdoms Online)، استارتز آف نالج (Stars Of Knowledge)‌ و ریسینگ عربی بازی‌هایی که این شرکت تحت دو پلتفرم رایج موبایلی منتشر کرده است.
 
بلک نات (Blacknut) یک سرویس استریم و پخش بازی است که در سال 2016 پابه عرصه صنعت سرگرمی گذاشت. این شرکت امکان استفاده از جدیدترین بازی‌ها را بدون نیاز به کنسول یا سیستم‌های بازی قوی فراهم کرده و تنها به یک خط ارتباط اینترنتی نیاز دارد. این شرکت درحال حاضر بیش از 80 عنوان بازی را در مجموعه خودش گردآوری کرده است.
 
شرکت پلی‌ادز (Playades) توزیع‌کننده بازی‌های موبایلی در سطح بین‌المللی است که در سال 2016  تاسیس شد. این شرکت بلغارستانی بیش از 150 عنوان بازی را در اکوسیستم‌های مشابه گوگل‌پلی و اپ‌استور منتشر کرده است.
 
هیرو کرافت (Herocraft)، ناشر دیگری است که به تی‌جی سی 2018 می‌آید. این شرکت از کشور روسیه است و در حوزه ساخت و توزیع بازی تحت سیستم‌های موبایلی و بازی و کامپیوتری فعال است. هیرو کرافت در سال 2002 در کالینگراد روسیه پایه‌گذاری شد و فارم فرنزی (Farm Frenzy)، ترژر آف مانتزوما (The Treasures of Montezuma 2) و وارهمر (Warhammer 40,000)، سه نمونه از بازی‌های منتشرشده آن است.
 
شرکت میل‌رو (mail.ru) که در دوره گذشته تی‌جی‌سی نیز حضور فعالی داشت، یک شرکت روسی در زمینه پشتیبانی سرویس‌های اینترنتی، ایمیل، پرداخت اینترنتی، موتور جست‌وجو و بازی‌های آنلاین است که در سال 1998 فعالیت خود را در مسکو آغاز کرد. شبکه اجتماعی وی‌کونکت (VK)، پرمخاطب‌ترین شبکه روسی، از زیرمجموعه‌های این شرکت است. طبق آمار، این شرکت 175 میلیون نصب بازی در شبکه‌های اجتماعی،  75 میلیون کاربر بازی‌های موبایلی و 100 میلیون کاربر ثبت‌شده جهانی دارد. ایولوشن (evolution) و پلنت آف هیروز (Planet of Heroes)، از بازی‌های موبایلی اندروید و آی‌اواس این شرکت است.
 
شرکت Xendex توسعه‌دهنده بازی‌ معروف موبایلی کات د روپ (cut the rope) است که در ایران هم طرفداران زیادی دارد. این شرکت اتریشی با شرکت‌های بزرگی مانند اپل، EA، نامکو، سونی، آمازون و کونامی همکاری داشته است. شرکت Xendex بیش از 100 عنوان بازی و  توزیع 1000 بازی موبایلی را در کارنامه خود دارد.
 
شرکت کری‌ایتیو موبایل (creative-mobile) سازنده و منتشرکننده بازی‌های موبایلی است که فعالیتش را از  سال 2010 در استونی شروع کرده است. این شرکت مدعی سرویس به 300 میلیون بازیکن (گیمر) در اروپای شمالی است. آلکمی ژنتیک (Alchemy Genetics)، نیترو نیشن (NITRO NATION) و بی‌هولدر (Beholder) از محصولات توزیع‌شده توسط این شرکت است. محصولات این شرکت در ژانرهای اکشن، استراتژی، ورزشی، اول شخص، معمایی و … است.
 
شرکت ایت‌المنتز (8Elements)، شرکت توزیع‌کننده بازی‌های موبایلی در کشورهای خاور دور و اقیانوسیه است. این شرکت مدعی سرویس‌دهی به 200 میلیون کاربر در آسیای شرقی است. مجموعه بازی معمایی BoBoiBoy  تحت دو سیستم‌عامل موبایلی از بازی‌های پخش‌شده توسط این شرکت است.
 
کنگا (Cenega) یک پخش‌کننده باسابقه بازی در اروپای شرقی و مرکزی است. این شرکت لهستانی از ابتدا در کار پخش بازی تحت پلتفرم‌های آتاری، کومودور، پلی‌استیشن و آمیگا بوده است. نام این شرکت برگرفته از حروف ابتدایی (Central European Games) است.
 
هاکلبری (Huckleberry) یک شرکت توزیع، مشاوره، به‌سودرسانی و درک بازار بازی است. بازی‌های معمایی پلاسل (Pluszle) و وردآن (WordOn) از محصولات این شرکت است.
 
شرکت باینوگیم (Bynogame) طی 10 سال گذشته یک پلت‌فرم آنلاین بازی را اداره کرده است. این شرکت اعلام کرده به بیش از نیم میلیون کاربر سرویس می‌دهد. بازی‌های تحت استیم مانند کانتراستریک و دوتا (DOTA)، لیگ اسطوره‌ها، فورت‌نایت، تراوین و …. از خدمات این پلت‌فرم محسوب می‌شود.
 
شرکت بوم بیت (Boombit) یک شرکت انگلیسی توزیع بازی‌های موبایلی اندرویدی و آی‌اواس است. سل کانکت (Cell Connect)، تاینی گلادیاتورز (Tiny Gladiators)، کار درایوینگ (Car Driving School Simulator) و بیلد بریج (Build a Bridge) بازی‌های توزیع‌شده توسط این شرکت است.
 
شرکت نازارا (nazara) یک شرکت هندی طراح بازی‌های موبایلی است که در سال 1999 آغاز به‌کار کرد. این شرکت در کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین فعال است. سری بازی‌های ChhotaBheem، Motu Patlu Speed Racing و Virat Star Cricket از محصولات این شرکت بازی‌سازی است.
 
شرکت KunlunWanwei–Koramgame یک شرکت مشاوره، تحقیق و توسعه در زمینه تولید محتوا در پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی و  پلت‌فرم بازی‌های موبایلی است که در سال 2008 شروع به‌کار کرده است. این شرکت در آمریکا، روسیه، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، کشورهای جنوب‌شرقی آسیا و اروپا فعال است.
 
شرکت کلاباتر (Klabater) یک شرکت لهستانی در زمینه معرفی، انتشار و بازاریابی بازی‌های ویدویی فعال است. بازی‌های آلیس وی‌آر (ALICE VR)، روآر (ROARR!) و رولوشن (WE. THE REVOLUTION) از بازی‌های توزیع‌شده توسط این شرکت است.
 
شرکت لوکوم گیمز (Lokum Games) شرکتی است که از سال 2014 شروع به توزیع بازی در بازارهای جهانی کرده است. این توزیع‌کننده ترکیه‌ای، بازی‌های آنلاینی از جمله بیلیارد را در کارنامه دارد؛ هم‌چنین لوکوم‌گیمز پلت‌فرم ابری cloudii را برای بازی در اختیار دارد.
 
شرکت کانکت تو مدیا (connect2media) از سال 1997 به توسعه‌دهندگان برای افزایش درآمد و سوددهی بازی‌هایشان مشاوره می‌دهد. این شرکت انگلیسی سابقه همکاری با EA، اکتیویژن (Activision) و کونامی (Konami) را دارد. شرکت C2M همچنین در زمینه عیب‌یابی، نگاه اقتصادی، تطابق محصول با دستگاه اجراکننده و … به بازی‌سازها مشاوره می‌دهد. این شرکت یکی از سه شرکت برتر توزیع بازی در اروپا محسوب می‌شود و البته در کشورهای آمریکایی، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نیز فعال است. بازی‌های 365 پازل کلاب (365 Puzzle Club)، بی‌ام‌دبلیو ریسینگ (BMW Racing) و کانترا (Contra 4) از بازی‌های منتشرشده توسط این شرکت است.
 
شرکت وارگیمینگ (Wargaming) سرویس‌دهنده آنلاین بازی است که بیش از 60 میلیون کاربر دارد. این شرکت بلاروسی از سال 1998 آغاز به‌کار کرده و بازی‌های آنلاین مجوعه‌ی  ورد آف تانکز World of Tanks، World of Tanks Blitzو World of Tanks Generals را منتشر کرده است.
 
دومین رویداد تی‌جی‌سی (Tehran Game Convention) 14 و 15تیرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود. به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مهم‌ترین اهداف این رویداد را می‌توان ارتقای دانش بازی‌سازان داخلی با حضور سخنرانان بین‌المللی باسابقه و افزایش صادرات بازی‌های ایرانی به بازارهای جهانی دانست که با حضور شرکت‌های خارجی حاصل می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.