امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 1, 2024
17:14 دوشنبه، 13ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163561

حملات DDoS روی شرکت‌های هاستینگی افزایش یافت

وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با «شبکه شرق» اعلام می‌کند که این اتفاق جدید نیست و روزانه ده‌ها حملات DDoS روی شبکه دفع می‌شود.

کارشناسان و مدیران شبکه از افزایش حملات DDoS در چهار روز اخیر به زیرساخت‌های ارتباطی خبر می‌دهند که این حملات باعث کاهش کیفیت ارائه سرویس آنها شده است.

کارشناسان و مدیران شبکه از افزایش حملات DDoS در چهار روز اخیر به زیرساخت‌های ارتباطی خبر می‌دهند که این حملات باعث کاهش کیفیت ارائه سرویس آنها شده است. براساس پیگیری‌های «شبکه شرق» این حملات هر روز شدت بیشتری می‌گیرد و بیشتر از همه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ را تحت تاثیر خود قرار داده است. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها نسبت به افزایش این حملات در چند روز اخیر شکایت‌های را در شبکه‌های مجازی مطرح می‌کنند، در پیگیری «شبکه شرق» از وزیر ارتباطات او می‌گوید روزانه ده‌ها حملات DDoS روی شبکه وجود دارد که توسط زیرساخت و اپراتورها دفع می‌شود.

به گزارش «فن‌زی»، حملات DDoS یا منع خدمت توزیع‌ شده در یک سال گذشته در کشور شدت بیشتری گرفته است و حالا در آستانه تعطیلات نوروزی مدیران فنی شرکت‌های فعال در حوزه شبکه و اینترنت می‌گویند این نوع حملات بیشتر از روزهای قبل اتفاق می‌افتد. تصویر نمودار زیر حملات DDoS در یک بازه زمانی صبح را نشان می‌دهد. این تصویر مشخص می‌کند که حملات چگونه در ساعتی از روز پیوسته‌تر و با شدت بیشتری صورت گرفته است.

حمله سایبری

حسن جباری، مدیر اجرایی شرکت اینترنتی آسیاتک با اعلام اینکه در چهار روز اخیر حملات DDoS با سرعت و شدت بیشتری به زیرساخت‌های ارتباطی شرکت‌ها صورت می‌گیرد، به «شبکه شرق» می‌گوید منبع این حملات خارج از کشور است، اما هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که از چه کشور یا کشورهایی این حملات و با چه هدفی صورت می‌گیرد.

او در مورد جزییات این حمله گفت: «ظرف چهار روز اخیر حملات DDoS به شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت کشور و خدمات‌دهنده هاستینگ افزایش چشمگیری داشته است. هنوز منبع اصلی این حملات برای ما ناشناخته است و تیم‌های کارشناسی در حال کار روی آن هستند تا بببیند این حملات از کجا و با چه اهدافی صورت می‌گیرد، چرا که فعلا این حملات قابل تحلیل نیست.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر شرکت‌ها بسته به توانایی و تجهیزاتی که برای مقابله با حملات DDoS در نظر گرفته‌اند و همچنین استفاده از خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت در این زمینه در حال مقابله هستند، اما مشخص نیست که شرکت‌ها تا چه زمانی می‌توانند شدت این حملات را کم کنند تا روی کیفیت سرعت اینترنت کاربر نهایی تاثیر نگذارد.»

درحالی جباری اعلام می‌کند که ادامه‌دار بودن این حملات می‌تواند روی سرویس نهایی که به کاربر داده می‌شود تاثیر بگذارد که مدیر فنی یک شرکت فعال در حوزه زیرساخت‌ ارتباطی، به «شبکه شرق» می‌گوید که در حال حاضر این حملات بیشتر از همه شرکت‌های هاستینگی را تحت‌تاثیر خود قرار داده است.

او در این زمینه گفت: «مقصد نهایی حملات DDoS کاربر مصرف‌کننده محتوا نیست، بلکه کاربر تولیدکننده محتوا مانند شرکت‌های خدمات‌دهنده هاستینگ و میزبان سایت‌ها و … است.» به گفته او در حال حاضر شرکت‌های مختلف بسته به توانایی که دارند در تلاش برای جلوگیری از این حملات و کاهش تاثیر آن روی سرویس‌دهی به کاربر نهایی هستند، اما اگر شدت این حملات مانند چند روز گذشته بیشتر و بیشتر شود با توجه به امکاناتی که در شرکت‌ها مختلف وجود دارد، احتمالا اپراتورها دیگر توان مقابله با آن را نخواهند داشت و کل شبکه زیرساخت کسب‌وکارهای مختلف تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در مقابل این اتفاق، پیگیری «شبکه شرق» از وزارت ارتباطات نشان می‌دهد که مشکل خاصی در شبکه وجود ندارد. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو کوتاه خود با «شبکه شرق» اعلام کرد: «امروز مشکل خاصی نداشتیم، ولی روزانه ده‌ها حمله DDoS داریم که توسط زیرساخت و اپراتورها دفع می‌شود.» البته او تاکید کرد که این نوع حملات در یک ماه گذشته بیشتر شده است.

پاییز سال گذشته نیز وزیر ارتباطات از افزایش ۲۰ درصدی حملات سایبری به کشور خبر داده بود و گفته بود عمده هدف این حملات کور، مختل کردن و از کار انداختن روند خدمت‌رسانی کسب‌وکارهاست که در در نقطه مقابل هدف پدافند غیرعامل یعنی تضمین ارائه خدمت به مردم است.

کارشناس فنی یکی از شرکت‌های خدمات زیرساختی اعلام می‌کند که وزارت ارتباطات تا زمانی می‌گوید در این زمینه مشکل خاصی نیست که کاربر نهایی در کل کشور آن را احساس نکرده باشد. به گفته او مانیتورینگ شبکه آنها نشان می‌دهد که شبکه در لایه‌های مختلف درگیر این حملات شده و اگر به مرور این حملات بیشتر شود، دیگر اپراتورها و شرکت زیرساخت توان مقابله با آن را ندارد.

حملات DDoS که به حمله منع خدمت توزیع‌ شده هم گفته می‌شود، ارسال درخواست‌های بی‌شمار به یک سرور مجازی یا اختصاصی است. این حملات تا زمانی ادامه دارد که منابع آن سرور از کار بیفتند و از دسترس خارج شوند. یکی از متد‌های مورد علاقه‌ی هکران استفاده از حملات Ddos است، حملات Ddos ضرر‌های زیادی به کسب و کار‌های بزرگ وارد می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.