سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 12, 2018
18:26 یکشنبه، 21ام مردادماه 1397
کد خبر: 93070

اولین حافظه 32 ترابایتی شبیه خط‌کش معرفی شد

شرکت "اینتل" حافظه SSD خط‌کش مانند خود را که دارای ظرفیت ذخیره‌سازی 32 ترابایتی است، معرفی کرد.
 
به گزارش انگجت، اینتل اولین درایو حالت جامد(SSD) به شکل خط‌کش خود را که یک دستگاه عجیب و غریب با طول 12 اینچ و ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار زیاد است، رونمایی کرد.
 
اینتل در سال گذشته شکل جدیدی را ابداع کرد تا فضای ذخیره‌سازی را تا حد امکان با راندمان مطلوب حرارتی افزایش دهد.
 
درایو "DC P4500" اولین درایو با این طراحی است و 32 ترابایت حافظه را در یک بیستم فضایی که تاکنون در هارد دیسک‌های معمولی مورد نیاز بود، فراهم می‌کند. مصرف برق این درایو همچنین یک دهم دستگاه‌های رایج شده است.
 
درایو حالت‌جامد یا اس‌.اس‌.دی (SSD) که به نام دیسک حالت‌جامد یا دیسک الکترونیکی نیز شناخته می‌شود(گرچه دارای هیچ‌گونه دیسک یا موتور چرخان نیست) یک ابزار حافظه است که برای ذخیره‌سازی دائم داده‌ها از تراشه استفاده می‌کند.
 
"Solid State Drives" یا به عبارتی همان SSD در کمترین زمان توانست جایگزین مناسبی برای هاردهای "Hard Disk Drive" یا HDD شود. در واقع SSD حافظه مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه با هارد دیسک‌های قبلی برق کمتری مصرف می‌کند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است.
 
هارد دیسک‌های معمولی HDD صفحاتی به نام پلاتر و هد دارند که این هد اطلاعات را از روی صفحات می‌خواند. بر خلاف آن، هیچ‌کدام از اجزای داخلی SSD در حال چرخش نیستند و یک حافظه فلش است که فوق‌العاده محکم و بادوام است. در نتیجه در اثر سقوط از ارتفاع کاملا مقاوم بوده و نسبت به HDD معمولی دوام بیشتری دارد.
 
از آنجایی‌که مزایای استفاده از SSD فلش قابل توجه هستند، به لحاظ قیمت نیز با هاردهای معمولی کاملا متفاوت هستند. این نوع درایوها گران‌قیمت هستند و طبعا لپ‌تاپ‌های مجهز به SSD گرانتر از لپ‌تاپ‌های مبتنی بر HDD هستند.
 
به رغم آن SSD هم به لحاظ سرعت عملکرد و هم از نظر میزان مصرف انرژی به مراتب بهتر از HDD است.
 
 SSD هم سرعت عملکرد بیشتری دارد و هم برق کمتری مصرف می‌کند که به دنبال آن موجب افزایش عمر باتری لپ‌تاپ نیز می‌گردد. با این حال از نظر میزان ذخیره‌سازی داده‌ها نسبت به HDD ظرفیت کمتری دارد.
 
اینتل معتقد است که 32 عدد از SSDها می‌توانند کنار هم قرار بگیرند تا یک پتابایت را در یک اسلات یک سرور ذخیره کنند.
 
در عین حال، شکل منحصر به فرد این دستگاه به این معنی است که تنها به نیمی از جریان هوا در SSDهای معمولی برای خنک نگه داشتن آن نیاز دارد. این یکی از دلایلی است که برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های داده در جهان نظیر آی.بی.ام، مایکروسافت و تنسنت(Tencent) از SSD جدید "خط‌کش" برای پشتیبانی از سرویس ابری و عملیات‌های مرکز داده خود استفاده می‌کنند.
 
SSDها سریع‌تر از انواع دیگر تکنولوژی، هم برای مصرف کنندگان و هم برای ارائه دهندگان فضای ابری در حال پیشرفت هستند.
 
سامسونگ به تازگی نوید یک تبلت با SSD 4 ترابایتی را داده است و وعده داده که این تبلت به عنوان یک حرکت بزرگ در SSDهای مخصوص مصرف کنندگان معرفی خواهد شد.
 
البته شما باید هنوز برای تصاحب یک SSD  32 ترابایتی صبور باشید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.