اینترنت و شبکه

باندپهن

فناوری اطلاعات

January 27, 2019
16:01 یکشنبه، 7ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97426

نرخ پهنای باند اینترنت گران نمی شود

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: در سال ۹۸، نرخ ارائه پهنای باند اینترنت به اپراتورهای ارتباطی افزایش نخواهد یافت.
 
صادق عباسی شاهکوه با بیان اینکه بنا نداریم در سال ۹۸ نرخ پهنای باند اینترنت را افزایش دهیم، اظهار داشت: برای کاهش قیمت تعرفه پهنای باندی که به اپراتورهای ارتباطی فروخته می شود هنوز برنامه مشخصی در دست نیست.
 
وی افزود: برای کاهش تعرفه ها باید میزان درآمد و هزینه ها را ارزیابی کرده و پس از آن در مورد کاهش قیمت تصمیم گیری کنیم اما آنچه مسلم است روال چند سال اخیر در زمینه هزینه تعرفه پهنای باند به سمت کاهش قیمت بوده است.
 
عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸، هزینه و درآمد مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت در کلیات بودجه آمده است، ادامه داد: موضوع قیمت گذاری خدمات با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. در لایحه بودجه ۹۸، سهم دولت از پهنای باند به صورت مجزا مشخص نشده و تنها درآمد و هزینه کل شرکت و سود سهام دولت برآورد می شود.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه نرخ پهنای باند در سال ۹۶، کاهش ۲۵ درصدی داشته است، افزود: از اول آذر سال ۹۶ قیمت پهنای باند داخلی و نیز هزینه انتقال حدود ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر در سال ۹۷ نیز در شهریور ماه با اصلاح مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات بر مبنای محاسبه پیک ترافیک اینترنت، شاهد کاهش ۱۸ درصدی هزینه اپراتورها بودیم. در این مصوبه پیش از این مصرف پهنای باند برای هر پیک ترافیک در هر شهر محاسبه می شد اما پس از آن برای کمک به تمرکز زدایی، مصرف پهنای باند به صورت یکجا محاسبه شد. از این حیث این مصوبه کاهش هزینه را برای اپراتورها به همراه داشت.
 
وی یادآور شد: برای سال آینده نیز پس از گذشت چند ماه اول سال و متناسب با وضعیت درآمدی، اصلاحاتی روی نرخ پهنای باند خواهیم داشت و هرچه اپراتورها از شبکه زیرساخت ارتباطی کشور بیشتر استفاده کنند، طبیعتاً کاهش تعرفه را در زمینه پهنای باند خواهیم داشت.
 
عباسی شاهکوه گفت: برای سال ۹۸، پیش بینی لایحه بودجه برای شرکت ارتباطات زیرساخت حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.
 
به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، تعرفه پهنای باند مختص به اپراتورهای ارتباطی است و در زمانی که این تعرفه کاهش پیدا کند اپراتورها نیز می توانند قیمت نهایی مصرف کننده را در همین حد کاهش دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.