اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 29, 2024
10:32 جمعه، 10ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163398

زارع‌پور: در سال ۱۴۰۳ رویدادهای فضایی متعددی خواهیم داشت

منبع: Tasnim

وزیر ارتباطات گفت: سال ۱۴۰۲ با انجام ۶ پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی تعداد پرتاب‌های صورت گرفته در دو سال و اندی به ۱۲ پرتاب رسیدکه با تعداد پرتاب‌های سه دولت گذشته برابری می‌کند.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص اقدامات این وزارتخانه در سال 1402 بیان کرد: سال گذشته پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به عنوان مهمترین پروژه بخش ارتباطات کشور طبق برنامه ادامه یافت و میزان پوشش از 2.5 میلیون خانوار در سال گذشته همین موقع با افزایش تقریبا سه برابری به حدود 7 میلیون خانوار رسید.

وی افزود: پوشش فیبر در بیش از یکصد شهر کشور به اتمام رسیده و در بیش از 200 شهر دیگر در حال اجراست. در تلاشیم امسال میزان پوشش را به حداقل دوبرابر برسانیم. در سال 1402 در قالب افتتاح‌های صورت گرفته برای این پروژه بنده سفرهای زیادی به شهرهای مختلف داشتم و در منازل و کسب و کارهای هموطنان سرعت‌های تا 1000 مگابیت بر ثانیه را در قالب این طرح تقدیم‌شان کردیم.
وزیر ارتباطات درخصوص اقدامات دولت سیزدهم در حوزه فضایی نیز عنوان کرد: سال گذشته سال ویژه‌ای برای صنعت فضایی بود و رشد شتابان صنعت فضایی ادامه داشت. سال 1402 با انجام 6 پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی تعداد پرتاب‌های صورت گرفته در دو سال و اندی به 12 پرتاب رسیدکه با تعداد پرتاب‌های سه دولت گذشته برابری می‌کند. این نشان‌دهنده توجه جدی دولت به صنعت مهم و راهبردی فضایی است.

زارع‌پور ادامه داد: تزریق موفق ماهواره‌های ثریا، نور 3، مهدا، کیهان، هاتف و پارس1، احیای زیست در فضا پس از یک دهه با پرتاب آزمایشی نسل جدید کپسول‌های زیستی کشور، طراحی و ساخت انواع ماهواره‌های بومی، توسعه فعالیت بخش خصوصی در صنعت فضایی، توسعه ارتباطات بین المللی در صنعت فضایی با کشورهای مختلف و پیشرفت قابل ملاحظه در ساخت بزرگترین پایگاه فضایی کشور، گوشه‌ای از دیگر دستاوردهای دانشمندان صنعت فضایی کشور در سال 1402 است.

وی اضافه کرد: در سال 1403 نیز رویدادهای فضایی متعددی پیش بینی شده است که طبق نقشه ده ساله توسعه صنعت فضایی کشور به پیش می‌رود.

وزیر ارتباطات درخصوص همکاری این وزارتخانه در انتخابات اسفند 1402 گفت: از آنجا که برای اولین بار ممهور شدن شناسنامه حذف و هموطنان می‌توانستند از طریق مدارک هویتی اقدام به رای دادن کنند، موضوع ارتباطات و پایداری آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود و الحمدلله با پوشش 99.5 درصدی ارتباطات در قریب به 58 هزار شعبه در قالب 95 هزار نقطه رای گیری، 99 درصد استعلامات حتی از دور افتاده ترین و صعب العبور ترین نقاط کشور به صورت کاملاً برخط صورت گرفت.

زارع‌پور خاطر نشان کرد: این اتفاق تاریخی که برای نخستین بار در کشور رخ داد مرهون اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.