بازی

فناوری اطلاعات

July 6, 2019
18:54 شنبه، 15ام تیرماه 1398
کد خبر: 100766

مدیرعامل شرکت سورنا: می‌خواهیم زولا را به بازی اول ایران تبدیل کنیم

روز پایانی خردادماه امسال، دور فینال مسابقات جام رمضان ۹۸ بازی زولا بین ۶ بازیکن منتخب در گیم‌نت بزرگ ولکانو تهران برگزار و نفرات برتر مشخص شدند. تورنومنت رسمی جام رمضان ۹۸ بازی زولا، که توسط شرکت سورنا گیمز،‌ ناشر و هم‌تولیدکننده بازی زولا در ایران، به همراه استودیو لوکوم گیمز، سازنده‌ بازی برگزار شد، میزبان بیش از ۲ هزار بازیکن از اقسا نقاط کشور بود. این میزان استقبال، نشان‌دهنده محبوبیتی است که بازی زولا توانسته در ایران کسب کند و بخش عمده‌ای از این محبوبیت، به دلیل تلاش و توان فنی سورناگیمز است که به عنوان ناشر و هم‌تولیدکننده، روی این بازی آنلاین کار می‌کند. برای آشنایی بیشتر با بازی زولا و برنامه‌های آینده سورنا، با حسن مهدی اصل، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
برای شروع بد نیست که خوانندگان ما با شما و سابقه فعالیت استودیو بازی‌سازی سورنا آشنا شوند.
من حسن مهدی اصل، مدیرعامل شرکت سورنا هستم. استودیو بازی سازی سورنا، یک تیم تولید و نشر بازی‌های رایانه‌ای کنسول و است که از سال 1384 در زمینه تولید نرم افزار و بازی‌های رایانه‌ای پا به عرصه صنعت سرگرمی‌های دیجیتال گذاشت. در واقع شرکت در سال 1368 ثبت شد ولی‌ پیش از آن هم به فعالیت در زمینه ساخت بازی و نرم‌افزار می‌پرداختیم.
 
از ابتدای فعالیت هدف‌مان را بر این قرار دادیم که به عنوان تولیدکننده بازی به طور جدی وارد بازار شویم. بنابراین به مدت 4.5 سال زمان صرف ساخت بازی «سیاوش» کردیم که در زمان خود به عنوان بهترین بازی ساخت ایران چندین جایزه را برنده شد. دستاورد مهم فنی این بازی برای ما، توسعه موتور بازی (Game engine) ایرانی بود که به لحاظ فنی، طراحی و مهندسی فرایندی پیچیده داشت. اما توسعه این گیم انجین، موفقیت‌های بعدی ما را موجب شد.
 
یک‌سال دیگر هم روی این محصول کار کردیم تا نسخه بین‌المللی‌اش آماده و به نام Legends of Persia عرضه شد. این محصول فروش بین‌المللی خوبی داشت و تجربه فوق‌العاده‌ای را برای ما رقم زد؛ ضمن اینکه سرمایه لازم برای تحقیق و توسعه بیشتر را نیز فراهم کرد و افق‌های تازه‌ای به روی شرکت گشود. از جمله اینکه ارتباطات بین‌المللی ما توسعه پیدا کرد که یکی از دستاوردهای آن، ورود به عرصه نشر بازی و امضای قرارداد بازی‌هایی مثل زولا، تراوین و Tanki Online بود.
 
مجوز نشر بازی زولا را کی دریافت کردید؟
به دلیل فعالیت‌مان، هر سال در نمایشگاه گیمزکام کلن شرکت می‌کنیم و ارتباطات بین‌المللی خوبی برقرار کرده‌ایم که این حضور بین‌المللی، 4 سال پیش منجر به انعقاد قرارداد نشر و توسعه زولا شد.
 
البته این را هم بگویم با وجود اینکه به طور جدی روی نشر بازی‌های کار می‌کنیم و این کار نیازمند فعالیت‌های مختلف از جمله تبلیغات و بازاریابی گسترده و متنوع برای بازی‌های مختلف است؛ همچنان خود را تولیدکننده بازی می‌دانیم و هم اکنون هم چهار بازی را در دست تولید داریم.
 
به نظر می‌رسد بازی زولا موفق‌ترین محصول‌تان است، این بازی چه تعداد گیمر فعال در ایران دارد؟
بله. زولا به دلیل طیف سنی مخاطبان و گیم‌پلی جذابش، خیلی پرمخاطب است و الان بیش از یک میلیون کاربر رجیستر شده در ایران دارد که البته تعداد گیمرهای فعال این بازی، مقداری کمتر است.
 
یکی از عوامل جذابیت این بازی، فارسی‌سازی و استفاده از نقشه‌های ایران در آن است.
بله. در واقع زولا محصول مشترک ایران و ترکیه است و ما به عنوان هم‌تولیدکننده بازی، محتوای ایرانی را وارد آن کرده‌ایم. مثلا نقشه تهران زولا، نقشه تخت جمشید و از این قبیل را وارد بازی کرده‌ایم. اسلحه‌های ایرانی، کاراکترهای ویژه، پشتیبانی از پرداخت شتابی و فونت‌های شکیل و استاندارد فارسی، در کنار روزآمدسازی‌های ماهانه‌ای که برای آن عرضه می‌کنیم، موجب شده که بازی زولا جای خود را بین جوانان و نوجوانان ایرانی به خوبی باز کند.
 
بازی زولا از جهات بسیاری شبیه به بازی کانتر استرایک است. به طور خلاصه مزیت‌های زولا را برای کاربران ایرانی چه می‌دانید؟
طبیعی است که در صنعت گیم، وقتی یک بازی موفق بشود، شرکت‌های دیگر از آن الگوبرداری می‌کنند. بازی Counter Strike هم با استقبال بی‌نظیر جهانی وضعیت مشابهی دارد. اما بازی کردن کانتر برای ایرانی‌ها دشوار است. ما در شرایط تحریم هستیم در واقع از هر دو طرف، هم داخلی و هم خارجی تحریمیم و مجبور به استفاده از وی‌پی‌ان هستیم که پینگ را بالا می‌برد و پینگ 300 یا 400 در یک بازی شوتر بسیار آزاردهنده است. ولی ما در اولین قدم، سرور داخلی برای زولا تهیه کردیم که با پینگ پایین، تجربه‌ای روان و بدون مشکل برای کاربر رقم می‌زند.
 
مزیت دیگر زولا بر کانتر، پشتیبانی است. ما برای زولا یک تیم پشتیبانی کامل داریم که مشکلات کاربر را پیگیری کند. رایگان بودن این بازی و پشتیبانی از پرداخت‌های شتابی نیز همان‌گونه که گفتم، مزایای دیگری است که زولا را نسبت به کانتر برای کاربران ایرانی جذاب‌تر و در دسترس‌تر می‌کند و گیمرها دیگر دردسر تهیه گیفت‌کارت نخواهند داشت. والبته مزیت دیگر زولا، وجود نقشه‌های ایران است که به آن فضا و حس نوستالژیک‌تر و صمیمانه‌تری می‌دهد.
 
چه فرایندی را برای فارسی سازی زولا پشت سر گذاشتید؟
این فرایند حدود یک سال طول کشید و متن‌ها و صداها فارسی شد. فرایند سختی بود ولی به خوبی انجام شد. برای خود ما جالب بود که صدای انتخاب شده برای کاراکترها که با وسواس با توجه به سن و جنسیت و شخصیت آنها در  نظر گرفتیم، گاهی از نسخه بین‌المللی هم بهتر درآمد و به اصطلاح صداها روی کاراکترها نشسته است. مورد دیگر، فونت‌هایی است که استفاده کردیم و برخلاف بازی‌هایی که شرکت‌های خارجی به فارسی‌سازی اقدام می‌کنند؛ دارای کمترین مشکل در نمایش حروف و کلمات است و موجب رضایت گیمرهای ایرانی شده است وباعث شده که فونت‌ها در محیط رندر سه بعدی شکیل و درست دیده شود. این تجربه خوب را در بازی‌های تولید خودمان هم به‌کار گرفته‌ایم، با این هدف و فلسفه که کاربر ایرانی باید بتواند متن را به سادگی بخواند و از نظر نداشتن فونت استاندارد  و خوانا عذر ما پذیرفته نیست.
 
برای آینده زولا چه برنامه‌هایی دارید؟
قبل از هر چیز، چشم‌انداز ما تبدیل زولا به بازی اول ایران است. در این مسیر حرکت می‌کنیم و برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات‌مان را با این رویکرد تنظیم می‌کنیم. برگزاری مسابقات در رسیدن به این هدف برای ما مهم است. برای اینکه پی‌سی گیمینگ در ایران رشد کند، از انجام هزینه برای فرهنگ‌سازی ابایی نداریم. به عقیده ما رشد پی‌سی گیمینگ نیازمند برگزاری منظم و مداوم مسابقات و تورنمنت‌هاست و کاربر باید ببیند که شرکت معتبری پشت این مسابقات ایستاده است. وقتی این اعتماد شکل بگیرد، گیمرها هم انگیزه خواهند داشت که تیم تشکیل دهند و تمرین کنند تا برنده مدال و جام شوند یا به مسابقات بین‌المللی راه پیدا کنند. سعی داریم این انگیزه و اعتماد را در کاربران ایجاد کنیم و عقیده داریم این مسیر به رشد سریع پایگاه کاربری بازی منتهی خواهد شد.
 
با همین نگاه، یکی از برنامه‌های امسال ما برگزاری لیگ منظم و سوپرلیگ است که احتمالا برنده این سوپرلیگ به مسابقات بین‌المللی که در اردیبهشت‌ماه سال 99 برگزار می‌شود، اعزام خواهد شد.
 
برنامه دیگر ما انتشار نسخه موبایل زولا است که امیدواریم تا پایان سال جاری به نتیجه برسد و منتشر بشود.
 
علاوه بر این، قصد داریم تعداد زیادی کاراکتر، نقشه و اسلحه مختص ایران را به بازی اضافه کنیم. برنامه دیگر ما این است که تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی را با این بازی مرتبط کنیم که مثلا پرسپولیس، استقلال یا سایر تیم‌های ایرانی معروف، در این بازی تیم داشته باشند و اسپانسر بشوند.
 
معتقدیم که برای فرهنگ‌سازی و توسعه بازار پی‌سی گیمینگ باید چرخه کامل را در بخش خصوصی و بدون وابستگی به حمایت‌های دولتی ایجاد بکنیم و به این منظور تمام تلاش خود را خواهیم کرد.
 
برای بازی‌های آنلاین محبوب دیگر هم برنامه مشابهی دارید؟
بله، به بازی‌های دیگر هم فکر می‌کنیم. اما فعلا علاوه بر زولا، دو پروژه تولید مهم در دست داریم که احتمالا تا پایان امسال یا اوایل سال آینده این دو بازی منتشر خواهد شد.
 
چه بازی‌هایی؟
هنوز اسم برای این دو بازی انتخاب نشده و در شرکت با اسم رمز (Code Name) نامیده می‌شوند. فعلا می‌توانم بگویم که یکی از این بازی‌ها در سبک Shooter و دیگری یک بازی استراتژیک آنلاین است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.