اینترنت و شبکه

باندپهن

فناوری اطلاعات

August 18, 2019
10:23 یکشنبه، 27ام مردادماه 1398
کد خبر: 102308

راست و دروغ قطعی اینترنت چیست؟

 
در حالی که برخی ممکن است قطعی‌های اینترنت را به شبکه ملی اطلاعات نسبت دهند، مسوولان ارتباطی کشور قطعی فیبر را علت موارد این‌چنینی می‌دانند و معتقدند هیچ‌گاه اینترنت مردم برای تست شبکه ملی قطع نمی‌شود.
 
 از همان زمان که پروژه‌ی شبکه ملی اطلاعات مطرح شد، شایعه‌ی محدود کردن دسترسی به اینترنت جهانی هم مطرح بود. اما مسوولان ارتباطی کشور بارها اظهار کردند که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با هدف محدود کردن اینترنت نیست، بلکه تمامی تلاش این است که ارتباطات ما با دنیا در عرصه فضای مجازی شکل گیرد و در این ارتباطات از تولیدات داخلی استفاده شود.
 
با وجود این، هنوز هم انتقاداتی به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌شود و افراد خواسته یا ناخواسته مباحثی را مطرح می‌کنند که خارج از اهداف راه‌اندازی این شبکه است و از طرفی قطعی‌هایی که در شبکه‌ی اینترنتی رخ می‌دهد را به راه‌اندازی و فعالیت این شبکه نسبت می‌دهند و اینکه آزمایش‌ها برای شبکه ملی باعث اختلال در ارتباط با شبکه‌ی‌ جهانی اینترنت می‌شود.
 
چندی پیش در شبکه اینترنت کشور اختلالی ایجاد شد که همان زمان محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اظهار کرد: قطعی فیبر در مسیرهای بالادستی در اروپا بین بلغارستان و فرانکفورت که چند تامین‌کننده اینترنت ایران، از آن مسیرها استفاده می‌کرده‌اند، باعث اختلال گسترده ۱.۵ ساعته در ارتباطات بین‌المللی ایران شده بود. 1000 گیگابیت بر ثانیه قطعی در ظرفیت‌ها داشتیم.
 
 
پس از آن هم سجاد بنابی – نایب‌رئیس هیات‌ مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- با انتشار تصویر زیر، اظهار کرده بود: پیرو قطعی دو مسیر انتقال فیبر نوری در اروپا، اختلال گسترده‌ای بین ۴۳ دقیقه بامداد و ساعت ۲ بامداد به وجود آمد که موجب افت محسوس سرعت و کیفیت اینترنت اکثر کاربران داخل کشور شد. با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده هیچ‌گونه حمله یا خرابی عمدی شناسایی نشده است.
 
 
بنابی پس از آن که این قطعی اینترنت گلایه وزیر ارتباطات را هم در پی داشت و حتی خواستار جبران خسارت زیان‌دیدگان شد، گفته بود: اتفاقی که افتاده بود و ممکن است تکرار شود، این است که برخی لینک‌های ارتباطی ما با تأمین‌کننده‌های اینترنت در خارج از کشور قطع شد. برای اینکه این اتفاق نیفتد البته تمهیداتی اندیشیده شده و از شش، هفت سال پیش سعی کردیم نقاط اتصال کشور به اینترنت را توسعه دهیم.
 
وی همچنین خاطرنشان کرده بود: در حال حاضر تقریباً در همه مرزهای غربی، شمالی و جنوبی ما اتصال اینترنت داریم. به همین دلیل امکان قطع اینترنت کشور به ‌یک ‌باره تقریباً وجود ندارد. چون اگر از یک ورودی قطعی اینترنت داشته باشیم، می‌توانیم آن را از ورودی‌های دیگر جبران کنیم. یکی از کارهای که ما سعی داریم انجام دهیم، بالانس کردن توزیع ورودی‌ها است تا شاهد قطعی‌های مختصر هم نباشیم.
 
بنابی گفته بود: اما آن اتفاقی که افتاد این بود که اینترنت دو تأمین‌کننده‌ی خارجی، به دلیل قطعی فیبر ایجادشده در اروپا قطع شد. با این‌که تلاش کردیم توزیع مناسبی داشته باشیم اما این دو مسیر در یک نقطه اروپایی روی ‌هم افتادند و وقتی قطعی اتفاق افتاد، انگار ورودی دو مرز ما به‌ طور کامل قطع شد. این اتفاق خیلی نادر و البته خارج از اراده ما و تامین‌کننده بود. شرکت تأمین‌کننده‌ی ظرفیت هم که یک شرکت اروپایی بود (و مستقیم با ما قرارداد ندارد) در نهایت ناچار به عذرخواهی و جبران خسارت شد.
 
اما اخیرا یکی از کاربران توییتر پس از اظهارات منتشرشده از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ی قطعی‌های شبکه اینترنت، مدعی شده بود: جهرمی سرانجام تایید کرد که قطعی اینترنت در ایران برای تست شبکه ملی ارتباطات بوده و کل داستان‌هایی که در مورد قطع کابل در اروپا گفته و توییت کرده دروغ است.
 
سجاد بنابی اما در واکنش به این اظهارات در توییتر نوشت: هیچ‌گاه اینترنت مردم برای تست شبکه ملی قطع نشده و نخواهد شد. برخی مراجع در ارزیابی تاب‌آوری شبکه ملی در برابر تحریم‌ها، بعضا اینترنت بانک‌ها یا شبکه انرژی را قطع و تداوم خدمت را بررسی کردند. نادان نیستیم که تحریم‌های ناموفق دوستان آمریکایی شما را ما به مردم و شرکت‌های ایران تحمیل کنیم.
 
او هم‌چنین با انتشار یک تصویر دیگر، نوشت: محل دقیق قطع فیبرهای نوری شرکت اینترروت (جی تی تی) در ششم تیرماه ۹۸ که برای ۸۳ دقیقه باعث ایجاد اختلال گسترده در اینترنت ایران شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.