اپلیکیشن

تلفن همراه

September 10, 2019
14:01 سه شنبه، 19ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103367

تغییر الگوریتم های اپ استور بعد از نمایش هدفمند اپ های اپل در نتایج جستجو

 
طبق گزارشی که نیویورک تایمز منتشر کرده اپ استور iOS اپل تا همین چندین وقت پیش که الگوریتم هایش تغییر کرد، در نتایج جستجو اپ های توسعه یافته توسط اپل را در جایگاه بالاتری نسبت به دیگر اپلیکیشن های ساخته شده توسط شرکت های ثالث نشان می داد.
 
نشریه تایمز از چند سال پیش بررسی نتایج جستجوی اپل استور را برای عباراتی نظیر Music و Podcasts آغاز کرد و دریافت که اپل به صورت مستمر کاربران را به سمت تعدادی از اپلیکیشن های خود هدایت می کند و حتی نتایج نامرتبطی نظیر Compass و Find My Friends را بالاتر از محصولات توسعه دهنده های ثالث نمایش می دهد.
 
وال استریت ژورنال نیز چند ماه پیش بررسی مشابهی روی نتایج سرچ اپ استور انجام داد و در نهایت نیز اینطور نتیجه گرفت که اپ های اپل به شکلی واضح نسبت به اپ های دیگر دارای برتری برای نمایش داده شدن هستند.
 
فیل شیلر معاون تیم کوک و فردی که مستقیما بر اپ استور نظارت می کند در مصاحبه ای که پیرامون همین موضوع ترتیب داده شده بود اعلام داشت:
 
نحوه سرچ در اپل استور به  شکلی طراحی نشده که که تعمدا کاربران را ترغیب به دانلود اپ های خود شرکت کند. ما در واقع نتایج را برحسب چیزی نشان می دهیم که باور داریم کاربران می خواهند.
 
اما این تصور که کاربران با سرچ عبارت Music در اپ استور بخواهند iTunes Remote  یا Clips را قبل از اسپاتیفای یا پاندورا ببینند چندان منطقی به نظر نمی رسد.
 
 
البته اینکه در زمان سرچ موضوعات مختلف در اپ استور اپلیکیشن های اختصاصی اپل شانس بیشتری برای نمایش پیدا می کنند دلیل دیگری هم دارد و آن الگوریتمی است که اپ های ارائه شده از یک توسعه دهنده را در قالب یک گروه واحد در نتایج نمایش می داد. از آنجایی که اپ های اپل نام هایی ابتدایی و ساده نظیر پادکست یا موزیک دارند، الگوریتم یاد شده نیز آنها را بالاتر از بقیه نشان می داد و سپس تعداد دیگری از گزینه های غیرمرتبط به عبارت سرچ که آنها نیز از محصولات اپل بودند را نمایش می داد.
 
اسپاتیفای در برهه ای به خاطر این تاکتیک از اپل شکایت کرد
در ماه جولای و درست بعد از آنکه اسپاتیفای از تاکتیک های اپل برای برتری جویی نسبت به آن شکایت کرد، این شرکت نیز تغییراتی را در الگوریتم مذکور ایجاد نمود تا نتایج را دقیق تر نمایش دهد و کمتر شاهد معرفی اپ های غیرممکن در آنها باشیم.
 
سرانجام بعد از ماه ها بی توجهی، اپل این الگوریتم را که حالا برای نمایش نتایج ۴۲ فاکتور مختلف را مدنظر قرار می دهد تغییر داد. ارتباط داشتن نتایج جستجو به موضوع سرچ شده، رتبه خود اپلیکیشن و محبوبیت آن براساس تعداد دانلودها و کلیک های کاربران حالا از جمله فاکتورهای اصلی اپل برای نمایش نتایج جستجو در اپ استور است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.