اپلیکیشن

تلفن همراه

September 18, 2019
14:51 چهارشنبه، 27ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103776

بلد چهاربرابر بیشتر از گوگل مپ نقطه پرمراجعه دارد

 
مدیر هلدینگ هزاردستان با اشاره به اینکه نقاط پرمراجعه در برنامه بلد چهار برابر گوگل‌مپ در ایران است، گفت:« با کنترل هوشمند دوربین‌های راهنمایی رانندگی و مسیریابی ترکیبی اینترنتی بلد می‌توان بدون احداث اتوبان یا خیابان جدید، کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.»
 
 
مدیر هلدینگ هزاردستان در نشست خبری مسیریاب فارسی بلد با اشاره به اینکه نقاط پرمراجعه در این برنامه چهار برابر گوگل‌مپ در ایران است گفت:« با کنترل هوشمند دوربین‌های راهنمایی رانندگی و مسیریابی ترکیبی اینترنتی بلد می‌توان بدون احداث اتوبان یا خیابان جدید، کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.»
 
رویداد خبری بلد، پرنصب‌ترین نقشه و مسیریاب فارسی ، روز سه شنبه 26 شهریور با حضور خبرنگاران حوزه فناوری و شهری در حالی برگزار شد، که تا چند روز دیگر و با شروع رسمی مدارس و دانشگاه‌ها و آغاز پاییز به طور حتم با موج جدیدی ازعبور و مرور خودروها در سطح شهر روبرو خواهیم بود.
 
حسام میرآرمندهی در این مراسم گفت: «بلد اولین اپلیکیشن نقشه و مسیریابی است که با تکیه بر توان تکنولوژیک و دانش تیم فنی، توانسته اطلاعات شهری را به شکل هوشمندانه‌ای جمع‌آوری کند و در اختیار کاربران قرار دهد.» به گفته او «بلد، با بیش از650 هزار نقطه پرمراجعه بزرگترین منبع poi کشور است.» پی‌اوآی شامل اطلاعاتی مانند مکان‌های عمومی، بیمارستان‌ها، مساجد، مراکز تجاری و … می‌شود که به کمک دوربین‌ها یا کمک کاربران ثبت شده است.
 
میرآرمندهی گفت: «روش کار بلد اینگونه است که به ازای هر دو نقطه‌ای که کاربر تعیین می‌کند چند مسیر پیشنهاد می‌دهد. برای این کار طرح‌های کاهش آلودگی و طرح  ترافیک درنظر گرفته شده که با تمایز رنگ‌ها این مناطق نشان می‌شود. همچنین ترافیک لحظه‌ای شهر هم با کمک افرادی که از مسیریاب آنلاین استفاده می‌کنند جمع آوری می‌شود. از سوی دیگر همکاری‌های مشترکی هم با نیروی انتظامی و شهرداری خواهیم داشت که منبع‌های‌ما برای تخمین وضعیت رسیدن افراد به مقصد خواهند بود.»
 
تهران یکی از پنج شهر نامناسب دنیا از نظر جابه‌جایی
 
طبق گفته مدیرعامل هلدینگ هزاردستان در حال مجموع ترافیک روزانه مصرفی توسط کاربران بلد دو ترابایت است. به گفته او تهران از نظر شاخص جابه‌جایی جزء پنج شهر ضعیف و بغداد بدترین است و هنک کنگ، آمستردام و استکهلم از بهترین وضعیت برخوردارند که با کمک هوش مصنوعی و همکاری پلیس و شهرداری می‌توان زمینه‌ای برای افزایش این شاخص فراهم کرد. «در حالی که امروزه دوربین‌های شهری مثل نیایش یا ولیعصر حتی هم زمان به همدیگر متصل نشده‌اند، با هوش مصنوعی در شهرهای چین این شاخص‌ها را بهبود داده‌اند.»
 
نرم‌افزار «بلد» علاوه بر خودروهای مجهز به دوربین بر مشارکت کاربران بیشتر حساب می کند تا poi ها و همچنین دقت مسیریابی و ترافیک را افزایش دهد. به گفته آرمندهی این اطلاعات شامل «تصادف‌ها، دوربین‌های کنترل سرعت و کنترل ترافیک هم می‌شود چراکه برخی از آنها بسیار سریع جابه‌جا می‌شوند، تغییر می‌کنند و به همین دلیل مشارکت کاربران می‌تواند اطلاعات به روزتری ارائه کند.»
 
مسیریابی ترکیبی، ویژگی متمایز بلد
 
مدیرعامل هولدینگ هزاردستان یکی از ویژگی متمایز این برنامه را حمل و نقل عمومی ترکیبی دانست. او گفت: «اگرچه شهرداری سایت‌های جدا از یکدیگری برای تاکسی، اتوبوس و مترو دارد که ساعت‌ها و مسیرها را مشخص کرده اما در بلد مسیرهای پیشنهادی شامل ترکیب پیاده‌روی، خطوط مترو، تاکسی و بعد اتوبوس‌سواری می‌شود.»
 
وی در توضیح poi یا نقاط پرمراجعه در بلد اظهار کرد: «وقتی در در یک محله هستیم می‌توانیم شهر‌ها یا محلات دیگر را هم جست‌و‌جو کنیم که فقط با تغییر دادن نقشه و گشتن در آن نقطه قابل دسترس می‌شود. ما تصاویری از نقاط پرمراجعه با ماشین‌های تصویربرداری به دست آوردیم که از مراکز استان‌ها شروع شده و به همه کشور تسری می‌یابد. در تصاویر اطلاعات بیشتری مثل شماره تماس هم وجود دارد که با کلیک کردن می‌شود با شماره روی تابلو تماس گرفت و امیدواریم باعث کاهش مراجعه حضوری افراد در شهر و کاهش ترافیک شود. افراد و کاربران می‌توانند اطلاعات را اصلاح یا موارد خلاف واقع را گزارش و همچنین مکان‌هایی را که به تازگی تاسیس شده‌اند با مشارکت کاربرها اضافه کنند.»
 
نقشه آفلاین، جایگزینی برای پوشش ضعیف اینترنت
 
مدیرعامل هولدینگ هزاردستان با اشاره به مبحث نقشه آفلاین توضیح داد:«در کشور ما پوشش اینترنت ممکن است کامل نباشد یا هزینه‌های اینترنت برای برخی از کاربران ما حساسیت‌زا باشد که با دانلود نقشه‌های آفلاین اگرچه قابلیت اطلاع پیدا کردن از ترافیک آنلاین از دست می‌رود اما میزان استفاده اینترنت کم می‌شود.»
 
امکانات بومی بلد
 
یکی از امکانات بومی که در سایت بلد اضافه شده شناسایی نقاط پرخطر تهران بوده است. به گفته میرآرمندهی در جریان سیلی که فروردین سال ۱۳۹۸ رخ داد مناطق پر خطر تهران در نقشه اضافه و اطلاع‌رسانی شد که در شرایط پرخطر می‌تواند منجر به نجات جان افراد شود.
 
میرآرمندهی همچنین با اشاره به توانایی جدید بلد برای شناسایی نمایشگاه‌های کشور گفت: «در بهار امسال با نمایشگاه کتاب همکاری داشتیم که به کمک آن افراد می‌توانستند جایگاه ناشران را در نقشه ما پیدا و در هزینه و وقتشان صرفه‌جویی کنند. همچنین نقشه نمایشگاه الکامپ را هم پوشش دادیم و قرار است این قابلیت را گسترش دهیم.»
 
دستیابی صوتی امکان دیگری است که از مدتی قبل با کمک فن‌آوری و هوش مصنوعی برای آن تلاش شده است. میرآرمندهی اظهار کرد:« ما به زودی تبدیل صوت به متن و برعکس را جایگزین می‌کنیم. همچنین در صداهای استودیویی زبان‌های ترکی، عربی و به زودی کردی را هم استفاده می‌کنیم تا کاربران دستیار صوتی هم‌زبان خودشان را داشته باشند.»
 
تصاویر بلد چگونه جمع‌آوری می‌شود؟
 
میرآرمندهی در سخنان خود به متدهای جمع‌آوری اطلاعات از طریق دوربین‌های نصب شده روی خودرو اشاره کرد که یکی روی سقف و کناره‌های خودرو نصب شده است.«این خودروها هر روز در مسیر مشخصی حرکت می‌کنند و هر چند میلی ثانیه یک تصویر از کنار و جلو می‌گیرند. تصویرهای جلو علایم راهنمایی رانندگی، سرعت‌گیر و خطوط عابرپیاده را برداشت می‌کنند و با دوربین بغل نقاط پرمراجعه و اماکن عمومی استخراج می‌شود. در تصاویر استخراج شده تاکید زیادی بر امنیت افراد و حریم خصوصی آنها وجود دارد و به همین دلیل چهره آنها عمدتا حذف می‌شود.» به گفته او به کمک این دوربین‌ها Street view یا تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای قرار است تهیه شود که به خرید اینترنتی هم کمک خواهد کرد. برای مثال وقتی می‌خواهیم خانه‌ای اجاره کنیم با کمک این تصاویر می‌توان نما و امکانات محله آن را مشاهده کرد. همچنین با کمک این دوربین‌ها به زودی قابلیت ‌‌augmented reality (به خصوص در شهرهای مسطح) در پیدا کردن جهت‌های شمال و جنوب به کاربران بلد کمک بزرگی خواهد کرد. به این ترتیب که وقتی دوربین را نگه می‌داریم به شکل تابلوهای ساختگی مسیری که از بلد می‌خواستیم در تصویر نشانمان خواهد داد.
 
مدیرعامل هولدینگ هزاردستان یکی از برنامه‌های آینده این مجموعه را خریداری تصاویر ماهواره‌ای و تصاویر به دست آمده از پهبادها عنوان کرد که دقت بالاتری به فعالیت این مجموعه خواهد داد.
 
وی در پرسش به سوال‌های خبرنگاران درباره وضعیت بلد در تلفن‌های همراه اپل گفت:«ما تلاشمان را برای گسترش بلد در آی او اس می‌کنیم ولی وضعیت بسیار ناراحت‌کننده است. شرکت‌ها هزینه‌های زیادی می‌کنند و یک شبه به باد می‌رود. در حال حاضر ما بر روی نسخه وب کار می‌کنیم که ممکن است تا مقداری نیازهای کاربران آی او اس را پیش‌بینی کند ولی شاید کار جدی‌تری نتوانیم بکنیم و باید منتظر تغییر تعریف اپل از تحریم‌ها بمانیم تا مشکل ما نیز حل ‌شود.»
 
وی در پاسخ به بهره‌برداری بلد از ویز گفت: « ما نقشه‌ها را از شهرداری یا موسسات مختلف خریداری کرده‌ایم. اگر کارمان غیرقانونی نباشد، هر کاری برای کاربرمان در بلد انجام می‌دهیم.»
 
تا به حال ۱۵۰ میلیون مسیر پیشنهاد داده‌ایم
 
در ادامه این برنامه محمد رازقی مدیر محصول سرویس حمل و نقل عمومی در نقشه و مسیریاب بلد، به مسیریابی ترکیبی و پشتیبانی همزمان از تمامی خطوط مترو، اتوبوس و تاکسی در این سرویس اشاره کرد. او درباره نسخه آزمایشی حمل و نقل عمومی بلد گفت:«در حال حاضر برای انتخاب بهترین مسیر ۱۵۰ میلیون مسیر راه به کاربران پیشنهاد داده شده اما امروزه دیگر فقط به مسیریابی فکر نمی‌کنیم و دنبال گسترش آن هستیم. چراکه با تمرکز بر مسیریابی نیمی از افراد را که در حال استفاده از حمل و نقل عمومی هستند از دست می‌دهیم.»
 
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد مردم در تهران از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند گفت: «این عدد در سند توسعه شهری باید به ۷۵ درصد برسد. در سال‌های اخیر این عدد تغییر چندانی نداشته که دلایل متعددی داشته است. اتوبوس‌ها در تهران پنج هزار کیلومتر و تاکسی‌ها مجموعا ۱۲ هزار کیلومتر در روز طی می‌کنند. این موضوع به ما می گوید که فقط با استفاده از این دو می‌توانیم مسیریابی مناسبی برای افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند انجام دهیم.»
 
چرا از سیستم حمل و نقل کمتر استفاده می شود؟
 
رازقی با بیان اینکه به ازای هر عضو خانواده که از سمت وسیله شخصی رو به عمومی می آورد ۳۰ درصد تولید کربن کاهش می یابد، گفت:« یکی از دلایل استفاده کمتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی پیچیدگی این مسیریابی است چراکه هیچ کسی نمی‌تواند همه ایستگاه‌ها و خطی‌ها را به یاد داشته باشد. دلیل دیگر آن به نقایص پوشش مترو در شهر برمی‌گردد. همچنین برنامه زمانی مترو یا اتوبوس معمولا کمتر رعایت می‌شود و نمی‌توان روی آن حسابی باز کرد. سیستم حمل و نقل عمومی بلد ممکن است این مشکلات را تا حدودی رفع کند..»
 
مسؤولان بلد معتقدند این نرم‌افزار از کامل ترین پشتیبانی برای وسایل حمل و نقل عمومی در تهران برخوردار است که شامل هزار و ۲۸۸ خط تاکسی، ۵۴۷ خط اتوبوس و هفت خط مترو می‌شود. بخش بزرگی از این اطلاعات به کمک جمع‌سپاری به دست آمده و قرار است وسایل حمل و نقل جدیدی مانند تاکسی‌های گردشی یا دوچرخه‌های اشتراکی هم به این نرم‌افزار اضافه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.