معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه گردش مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بازار خدمات ارزش افزوده موبایل (وس) نیازمند شفاف سازی است، گفت: برای پایان دادن به این خدمات، هیچ انگیزه سیاسی نداریم.
به نقل از وزارت ارتباطات، حسین فلاح جوشقانی ارائه سرویس خدمات ارزشافزوده (وَس) به شیوه کنونی را نوعی کلاهبرداری و سوءاستفاده از مشترکین دانست و از نظارت و عزم جدی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای مقابله با آن خبر داد.
وی با اشاره به تصمیم قاطع وزیر ارتباطات برای پایان دادن به «وس» گفت: در پروانههایی که برای اپراتورهای موبایل صادر کردیم یک سری خدمات پایه مثل خدمات صوتی، داده و پیامک تعریفشده است که بر این بستر یک سری خدمات دیگر تحت عنوان خدمات ارزشافزوده شکلگرفته که همانطور که از اسم آن مشخص است، یعنی یک ارزش اضافهتری به مشترکین ارائه دهیم که این در پروانه اپراتورها بهعنوان سرویسهای مجاز ذکرشده است؛ اما امروزه این خدمات باعث نارضایتی و سوءاستفاده از مشترکین شده است.
معاون وزیر ارتباطات گفت: برای مثال خدماتی در بستر پیامک در قالب اطلاعرسانی، فرهنگی، آموزش و سرگرمی شکلگرفتهاند که امروزه بهجای آنکه ارزش برای مشترک ایجاد کند موجب کلاهبرداری و سوءاستفاده شده است. بر اساس برآوردهای ما بیش از ۹۰ درصد بستر «وس»، بستر سوءاستفاده است که در بسیاری موارد بدون اطلاع مشترک سرویسی برای وی فعالشده که برای حل این مشکل به اپراتورها دستور دادیم علاوه بر اطلاع دادن به مشترک، تائید دوباره هم از مشترک گرفته شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اگر منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، میبینیم که در این ماجرا ما خوب عملنکردهایم که مردم ناراضی هستند. از نقطهنظر ما بهعنوان رگولاتوری و همچنین از نظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قطعاً این موضوع، حقالناس است و باید به حقوق مردم توجه شود؛ مردم حقدارند بدانند در ازای پولی که پرداخت میکنند چه سرویسی دریافت میکنند و باید بتوانند آن را مدیریت کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته تخلفهایی از سوی شرکتهای خدمات ارزش افزوده که با اپراتورها کار میکردند صورت گرفت که متخلفان شناسایی و با آنها برخورد شد و اپراتورها مجبور به بازگرداندن چهار تا پنج میلیارد از وجوه دریافتی به مردم شدند، اضافه کرد: بااینحال معتقدیم این مسئله باید ریشهای حل شود. یکی از راهحلها این است که اختیار فعال کردن سرویسها در دست مشترک باشد نه اپراتور. اقدامی که ما میخواهیم انجام بدهیم این است که ابتدا تمام سرویسها را غیرفعال و به مشترک برای فعالسازی مجدد پیام درخواست ارسال کنیم و اگر مشترک تمایل داشت در سرویس باقی بماند و آن را تائید کرد، دوباره هم از او تائید مجدد گرفته شود تا سرویس موردنظر برای او فعال شود. اما اگر در ادامه دیدیم که بازهم ممکن است بستر سوءاستفاده و کلاهبرداری باقی بماند، تمام سرویسهای ارزشافزوده را تعطیل میکنیم.
فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه ما هیچ انگیزهای جز تحقق نفع مردم نداریم، ادامه داد: در این قضیه ممکن است ذینفعان بازار ارزشافزوده پای مباحث سیاسی را هم وسط بکشند که من دراینباره نمیتوانم نظر بدهم اما همانطور که وزیر ارتباطات در توئیتر خود منتشر کردند موضوع حقالناس مسئلهای است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد. من انگیزه کسانی که موضوع را سیاسی میکنند را نمیدانم. ممکن است این نظرات به خاطر بحثهای مالی باشد؛ اما یقیناً ما بهعنوان رگولاتوری پیگیر حقوق مردم هستیم و در این مسئله هیچ انگیزه سیاسی نداریم.
وی با تأکید بر اینکه قطعاً نفع مالی هم در ماجرای پایان «وس» از جانب وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی مطرح نیست افزود: طبیعتاً هر چه اپراتورها سرویس بیشتری فعال کنند، سهم بیشتری هم دریافت میکنند که درصدی از آن به سازمان تنظیم مقررات تعلق میگیرد. اگر ما نگاه مادی به این قضیه داشتیم هرگز پایان «وس» را مطرح نمیکردیم. نفع و هدف اصلی ما در ارائه خدمات به مردم، خود مردم هستند. مردم باید از سرویسهایی که دریافت میکنند رضایت داشته باشند.
رئیس رگولاتوری درباره گردش مالی بازار ارزشافزوده گفت: ما تخمین میزنیم که بازار «وس» گردش مالی حدود ۲ هزار تا ۲۵۰۰ میلیارد تومانی دارد که بازاری غیر شفاف و نیازمند مدیریت است. فرایند درهمتنیدهای بین شرکتهای ارائهدهنده «وس» وجود دارد که باید شفاف شود تا مشخص شود آنها این پولها را از کجا دریافت و در کجا خرج میکنند.
معاون وزیر ارتباطات گفت: تیم نظارتی ما طی یک تا دو روز آینده برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزشافزوده در اپراتورها مستقر میشوند و همچنین اقدامات دیگری هم تا ۲ هفته آینده با توجه به مهلتهایی که تعیینشده انجام میدهیم که بعد از به سرانجام رسیدن آن، نتایج را اعلام خواهیم کرد.