اپراتورها

تلفن همراه

October 14, 2019
15:39 دوشنبه، 22ام مهرماه 1398
کد خبر: 104835

وزیر ارتباطات در خصوص خدمات ارزش افزوده: در هر ناهنجاری، پول نقش اصلی را بازی می‌کند

 
وزیر ارتباطات در حاشیه رونمایی از اولین اپراتور پستی کشور با اشاره به این که کلاهبرداران حوزه ارزش افزوده در حال دوقطبی‌سازی جامعه هستند، گفت: آن‌ها به بهانه سفر زیارتی، اینترنت رایگان، کمک به امور خیریه و مسائل غیراخلاقی، مشترک را اغوا می‌کنند. پشت هر ناهنجاری پول است، این پول از کجا می‌آید؟ از راه‌هایی مانند همین ارزش‌افزوده.
 
محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه رونمایی از اولین اپراتور پست کشور در خصوص خدمات ارزش افزوده، گفت: دو سال است برای ساماندهی بازار ارزش افزوده در حال تلاش هستیم. سه نوع خدمات در این بازار تعریف می‌شود. یک نوع خدمات را کسب و کارها ارائه می‌دهند مانند کافه بازار که مبلغ حاصل از فروش اپلیکیشن‌هایی که در پلتفرمش وجود دارد را از طریق قبض موبایل دریافت می‌کند. این شیوه اشکالاتی دارد. به این شکل که اپراتورها در برخورد با کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات به صورت انحصاری برخورد می‌کنند. هر کسی را دوست داشته باشند راه می‌دهند و هر کسی را دوست نداشته باشند راه نمی‌دهند. پلی شده که اپراتورها در برخورد با فعالین فضای مجازی و توسعه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات، از آن‌ها سهم خواهی کنند.
 
او در خصوص راهکارهایی که برای پایان دادن به خدمات ارزش افزوده در حال انجام است، گفت: با بانک مرکزی مذاکره کردیم و شیوه‌ای به اسم دایرکت دبیت را در نظر گرفتیم که از طریق آن بتوانند پول را به شکل مستقیم بردارند. این شیوه می‌تواند در حوزه اپراتورها نیز ادامه پیدا کند. اپراتورها برای جمع‌آوری اعانه و نیکوکاری می‌توانند از این شیوه استفاده کنند. بخش بعدی کلاهبردارانی هستند که با هر شیوه‌ای مخاطب خود را اغوا می‌کنند تا به دام آن‌ها کشیده شوند.
 
وی افزود: آن‌ها به بهانه سفر زیارتی، اینترنت رایگان، کمک به امور خیریه و مسائل غیر اخلاقی مشترک را اغوا می‌کنند. آمار و پیگیری‌هایی که ما داریم نشان می‌دهد چه مسائل اخلاقی تحت‌الشعاع این مسئله قرار می‌گیرند. پشت هر ناهنجاری پول است و این پول از کجا می‌آید؟ از راه‌هایی مانند همین ارزش‌افزوده.
 
وزیر ارتباطات گفت: دامنه کلاهبرداری این افراد گستردگی زیادی دارد. دو سال است در حال تلاش هستیم. بارها مصوبه به تصویب رساندیم، اطلاع رسانی کردیم، پرونده قضایی برای شرکتی که مردم را ناخواسته عضو کرده بود، تشکیل دادیم. در خلال یکی از این پرونده‌ها ۳۳ میلیارد پول را به مردم برگرداندیم. در یک پرونده ۵۰۰ اپلیکیشن که پلیس فتا بعد اعلام کرد هزار اپلیکیشن بوده است را شناسایی کردیم. از این تعداد بیش از ۳۰۰ اپلیکیشن مطالب غیراخلاقی را انتشار می‌دادند. این‌ها مطالب غیراخلاقی را در فضای سالم مجازی رشد می‌دهد، دل علما و متدینین را به درد می‌آورند و دو قطبی کاذب درباره سالم بودن یا نبودن فضای مجازی ایجاد می‌کنند. این مسئله ما را به این وا داشت که به این عرصه ورود کنیم.
 
آذری جهرمی اضافه کرد: در راستای مبارزه با خدمات ارزش افزوده کاری به کسب و کارهای حلال مردم نداریم. اگر می‌خواستیم با کسب و کار حلال کاری داشته باشیم، دو سال قبل در یک تصمیم شبانه این کار را انجام می‌دادیم و وقت برای کارشناسی این موضوع نمی‌گذاشتیم. حالا منافع عده‌ای نیز به خطر افتاده است. عمدتا زورشان زیاد است و شروع می‌کنند به تیتر زدن که وزیر ارتباطات می‌خواهد یک شبه ۳۰هزار شغل را از بین ببرد.
 
تا دیروز که ما آمار اشتغال در حوزه آی.تی می‌دادیم، شما می‌گفتید اشتباه است. حالا چطور یک شبه۳۰هزار شغل در بخش قمار به وجود آمده که قرار است من آن‌ها را تعطیل کنم؟ این از عجایب روزگار است. کسانی که این تیترها را می‌زنند تنها آبروی خودشان را می‌برند، ما اصراری به انجام کار شتابزده نداریم و بهتر است آن‌ها نیز با طمانینه پیش بروند.
 
او در خصوص ارتباطات اربعین گفت: با توجه به این که از شش ماه قبل برای این اربعین برنامه‌ریزی کردیم، ارتباطات آن منطقه ظرفیت خوبی دارند و گلایه از این بابت نداشتیم. البته بالنی را در استان مستقر کردیم و اگر زمانی کمبودی احساس شود به سرعت از آن استفاده خواهیم کرد اما تا الان از این بابت مشکلی نداشته‌ایم.
 
استعداد بازار پستی ما در سال ۱۳۹۶ حدود۸۰۰میلیارد تومان بود. ما یک برنامه تحول در شرکت پست اجرا کردیم و انتظارمان این بود که این درآمد در سال اول دو برابر شود، امیدوارم امسال این اتفاق رخ دهد. اما باید به دو مسئله توجه کرد. اول کیفیت خدمات به مردم و دوم اندازه بازار. بازار می‌تواند به ده برابر برسد. دولت بازیگر خوبی نیست و نمی‌تواند در این عرصه‌ها ایفای نقش جدی داشته باشد. امید ما به بخش خصوصی و اپراتورهای جدید است و حمایت‌شان خواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.