تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

October 23, 2019
11:50 چهارشنبه، 1ام آبانماه 1398
کد خبر: 105117

نسل پنجم تلفن همراه؛ پرچم‌دار اقتصادی عرصه ICT

 
براساس گزارش کنگره جهانی موبایل در سال ۲۰۱۹ (GSMA) اپراتورهای موبایل در منطقه آسیا- اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد که سهم عمده آن، حدود ۳۷۰ میلیارد دلار، برای توسعه نسل پنجم (۵G) خواهد بود. بر همین اساس سهم ۱۴ درصدی نسل پنجم تلفن همراه از سرمایه‌گذاریهای اپراتورها در سال ۲۰۱۸ به ۶۳ درصد در سال ۲۰۲۵ می‌رسد.
 کره جنوبی در میان کشورهای آسیا- اقیانوسیه در راه‌اندازی ۵G پیشگام بوده و تا پایان سال ۲۰۱۹، ده درصد از مشترکانش به شبکه ۵G متصل شوند. همچنین براساس اعلام وزیر علوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور، ۲۶۰ هزار نفر برای سرویس ۵G ثبت‌نام کرده‌اند.
براساس این گزارش؛ به جز کره جنوبی، کشورهای استرالیا، گوام، هنگ کنگ، جزایر ماریانای شمالی و فیلیپین تا پایان سال ۲۰۱۹ و ده کشور دیگر از جمله چین و ژاپن تا پایان سال ۲۰۲۰ شبکه ۵G را پیاده‌سازی خواهند کرد.
در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه فناوریها و سرویسهای موبایل در منطقه آسیا- اقیانوسیه ۱/۶ تریلیون دلار (معادل ۵/۰۳ درصد GDP این منطقه) ارزش اقتصادی در سال ۲۰۱۸ ایجاد کرده، پیش‌بینی شده است شکاف بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در این منطقه در حال کاهش است. تا جایی که در هفت سال آینده، ۸۵۰ میلیون نفر در این منطقه استفاده از اینترنت موبایل را برای اولین بار تجربه خواهند کرد که در نتیجه آن تعداد کل کاربران اینترنت موبایل در سال ۲۰۲۵ به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر یعنی حدود ۶۲ درصد جمعیت این منطقه خواهد رسید.
براساس گزارش GSMA، نسل پنجم تکامل اجتناب‌ناپذیر شبکه تلفن همراه است و اگر شرایط مناسبی فراهم شود فرصتهای اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی ایجاد خواهد کرد از جمله اینکه پیش‌بینی می‌شود ظرف ۱۵ سال آینده حدود ۹۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد منطقه آسیا – اقیانوسیه کمک کند.
همانگونه که سرعت رو به تکامل فناوری دیجیتالی، زمینه ظهور خدمات و برنامه‌های کاربردی جدید را فراهم می‌کند و سبک زندگی، کار و ارتباطات مردم را تغییر می‌دهد از سوی دیگر مدل کسب و کار سنتی اپراتورها را نیز تحت فشار قرار می‌دهد و بسیاری از اپراتورها باید به دنبال توسعه کسب و کار خود و کشف راههای جدید کسب درآمد باشند.
براساس گزارش کنگره جهانی موبایل این تغییرات در حال حاضر حوزه فعالیت رگولاتوری‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. رگولاتوری‌های برخی از کشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه در حال مطالعه و بررسی مقررات‌گذاری در زمینه ۵G هستند و برخی هم بر موضوعات حیاتی دیگری مانند مقررات‌گذاری در زمینه پرداخت دیجیتال و هویت دیجیتال تمرکز کرده‌اند تا راه را برای دیجیتال سازی جامعه خود هموار کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.