اپراتورها

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تلفن همراه

October 26, 2019
15:37 شنبه، 4ام آبانماه 1398
کد خبر: 105220

صدور پروانه‌های MVNO و اثبات حسن نیت رگولاتوری ارتباطات

 
 قائم مقام همراه اول صدور مجوزهای MVNO برای بانک‌ها را نشانه اثبات حسن نیت رگولاتوری ارتباطات دانست.
 
حمیدرضا نیکوفر قائم مقام مدیر عامل همراه اول در نخستین «سمپوزیوم بانکداری نوین» با بیان اینکه اپراتور اول در حال حاضر۶٠ میلیون مشترک دارد و بزرگ‌ترین شبکه تلفن همراه را از منظر تعداد مشترک و حجم مصرف اینترنت در کشور راهبری می‌کند، اظهار کرد: صنعت ارتباطات سیار و بانکداری با صدور مجوز برای اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) وارد همکاری‌های رسمی شده‌اند.
 
وی با ابراز علاقه‌مندی نسبت به گسترش همکاری‌های این دو صنعت ادامه داد: البته پیش از ارائه پروانه‌های اپراتور مجازی تلفن همراه نیز در قالب «سرویس‌های پرداخت» یا همان USSDها همکاری هایمان با بانک‌ها و شرکت‌های خدمات پرداخت شکل گرفته بود، اما باید تمامی این همکاری‌ها را در حوزه دیگری دنبال کنیم تا منجر به هم افزایی بیشتر در صنعت بانکی، پرداخت و اپراتوری ارتباطات سیار شود و در نهایت هم مردم از منافع آن بهره‌مند شوند.
 
قائم مقام شرکت ارتباطات سیار ایران با تأکید بر اینکه در زمان نبود تکنولوژی باند پهن، اقدام به راه اندازی کانال USSD کردیم، گفت: اکنون نفوذ سرویس‌های مبتنی بر این بستر تا حدی شده که هیچکس نمی‌تواند آن را از مشترک نهایی بگیرد؛ منفعت همکاری‌های متقابل را هم مردم بردند و هم بازیگران حوزه بانکی و هم اپراتورها.
 
نیکوفر خاطرنشان کرد: کانال USSD اکنون به یک سرویس خوب و قابل اعتماد تبدیل شده که حتی وزارت کشور بخشی از پروسه انتخابات را روی این بستر انجام می‌دهد.
 
نیکوفر «موبیلیتی، گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی» را بزرگترین ترندی دانست که در طی یک دهه گذشته محرک تغییر در خدمات تلفن همراه و همچنین بانکی و پرداخت برای مشتریان انبوه بوده است و گفت: از این رو افزایش همکاری‌های صنعت مخابرات و بانکی که هر دو بیشتر بر بازارهای B۲C متمرکز هستند، مزیت‌های چشم‌گیری به همراه خواهد آورد.
 
قائم مقام همراه اول سرمایه‌گذاری بیش از ٣٠ هزار میلیارد تومانی بخش ارتباطات سیار در سالیان گذشته را نمودی از فراهم بودن ظرفیت‌های لازم برای نقش آفرینی بانک‌ها بر روی این بستر عنوان کرد و با اشاره به تجارب موفق و ناموفق رگولاتوری ارتباطی و بانکی در این سال‌ها، تصریح کرد: با افزایش همکاری‌های رگولاتوری بانکی و مخابراتی، دامنه تجارب موفق نیز بیشتر خواهد شد.
 
وی همچنین ابراز کرد: رگولاتوری ارتباطات با صدور مجوزهای «اپراتورهای مجازی تلفن همراه»، حسن نیت خود را به بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت نشان داد، زیرا هم اکنون حدود چهار پنج پروانه اپراتور مجازی برای شرکت‌های وابسته به بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت صادر شده است؛ لذا اکنون ما از رگولاتور حوزه بانکی انتظار داریم تا آن‌ها نیز با صدور مجوزهای لازم، اجازه ورود شرکت‌های بزرگ مخابراتی را به بعضی حوزه‌های بانکی و پرداخت بدهند.
 
نیکوفر سهم هر دو صنعت از GDP را ناچیز و بیش از ۲.۵ درصد عنوان کرد و در ادامه یادآور شد: همراه اول بزرگترین خدمات کیف پول همراه را در کشور دارد، اما برای حرکت در این مسیر نیازمند چارچوب‌های جدید مقررات گذاری است.
 
در دو صنعت ارتباطات و بانکداری از منظر تحول دیجیتال شباهت‌های بسیاری وجود دارد؛ از جمله ضرورت توسعه مهارت‌های دیجیتال کارکنان که تاکنون به این موضوع چندان پرداخته نشده است.
 
گفتنی است نخستین سمپوزیوم بانکداری نوین چهارشنبه شب (یکم آبانماه) با حضور مدیران بانکی و جمعی از مدیران صنعت تلکام با هدف «بررسی روند دیجیتالی شدن بانک‌ها و تحول در مدل کسب و کار عملیاتی» و در قالب محورهای تفکر و تحول دیجیتال، مدل نوین کسب و کار بانک‌ها، بانکداری خرد – تجاری و شرکتی، اقتصاد بانکداری باز، بانکداری داده باز و رگولاتوری در بانکداری نوین در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.