تلفن همراه

فناوری

October 29, 2019
12:34 سه شنبه، 7ام آبانماه 1398
کد خبر: 105290

چراغ سبز نخست وزیر بریتانیا به هواوی برای توسعه شبکه 5G در این کشور

 
پس از چندین ماه مذاکره، نخست وزیر بریتانیا به دادن مجوز به هواوی برای همکاری در توسعه شبکه 5G در انگلستان نزدیک شد.
 
منابع خبرگزاری Sunday Times مدعی شده اند که «بوریس جانسون»، نخست وزیر بریتانیا به هواوی چراغ سبز نشان داده و می خواهد به این شرکت مجوز وارد شدن به قسمت های «غیر جدال آمیز» از شبکه 5G در این کشور را بدهد.
 
خبرگزاری مذکور توضیحات بیشتری در رابطه با اینکه منظور از قسمت های غیر جدال آمیز چیست نداده؛ ولی گزارشات قبلی حاکی از آنند که منظور از این قسمت ها، بخش هایی هستند که احتمال آسیب رسیدن به آنها در صورت جاسوسی دولت چین کمتر است.
 
تا پیش از این گزارش ها حاکی از آن بودند که هر چهار اپراتور بزرگ بریتانیا (EE، O2، Three، Vodafone) از تجهیزات ساخته شده توسط هواوی در شبکه های 5G خود استفاده می کنند. این شرکت ها از احتمال استفاده دولت چین از هواوی به عنوان ابزاری برای جاسوسی از بریتانیا آگاه هستند. اما با توجه به سودی که مراوده تجاری با این شرکت چینی به دنبال دارد، انگیزه زیادی برای استفاده از تجهیزات ساخت این کمپانی دارند.
 
به کارگیری تجهیزات هواوی به اپراتورهای بریتانیایی اجازه می دهد تا شبکه های ناهمگون بیشتر با احتمال از کار افتادن کمتر بسازند. مزیت دیگر این کار وادار کردن غول های مخابراتی این کشور مثل اریکسون و نوکیا به پایین آوردن قیمت خدماتشان است.
 
اگر این خبر صحت داشته باشد، به معنی رو در رو شدن بریتانیا با آمریکا خواهد بود. دولت آمریکا به بهانه جاسوسی دولت چین، دیگر کشورها را تحت فشار قرار داده تا هواوی را از برنامه های توسعه شبکه 5G خود کنار بگذارند. اما توافق بریتانیا با هواوی کاملاً ضد سیاست های آمریکاست و انتقادات تند مقامات آمریکایی و احتمالاً تبعات منفی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.