باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

November 3, 2019
14:40 یکشنبه، 12ام آبانماه 1398
کد خبر: 105440

کاهش هزینه تامین پهنای باند با شبکه ملی اطلاعات

بررسی هزینه های مصرف اینترنت در کشور نشان می‌دهد که در صورت تحقق شبکه ملی اطلاعات و داخلی شدن ۵۰ درصد ترافیک، رقم صرفه‌جویی در مصرف پهنای باند از بودجه سالانه بخش ICT بیشتر می شود.
 
مجموع هزینه‌های مصرف اینترنت در کشور بر مبنای تعداد مشترکان اینترنت باند پهن و نیز هزینه‌ای که کاربران خانگی و تجاری صرف اینترنت می کنند توسط مرکز ملی فضای مجازی بررسی شده است، نتیجه این بررسی نشان می دهد که در صورت استفاده از شبکه ملی اطلاعات، شاهد کاهش هزینه تامین پهنای باند کشور و خانوار خواهیم بود.
 
تا پایان سال ۹۷ تعداد مشترکان اینترنت پهن باند کل کشور، ۷۱ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۶۰۱ نفر اعلام شده که شامل ۱۰ میلیون و ۳۵ هزار و ۲۷۲ مشترک اینترنت پهن باند ثابت (ADSL و فیبرنوری) و ۶۱ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۳۲۹ مشترک اینترنت پهن باند سیار (اینترنت موبایل) می شود.
 
از سوی دیگر طبق داده های مرکز آمار، نسبت کاربران تجاری به خانگی اینترنت ثابت تا پایان اسفند سال ۹۴ حدود ۳۰ به ۷۰ درصد برآورد شده که مطابق جدول زیر بوده است.
 
 
a.PNG
 
حال با فرض ثابت بودن این نسبت برای سال ۹۷، تعداد مشترکان ثابت تجاری و خانگی اینترنت ثابت و نیز اینترنت سیار شامل ۳ میلیون و ۱۰ هزار و ۵۸۲ نفر مشترک اینترنت تجاری ثابت، ۷ میلیون و ۲۴ هزار و ۶۹۰ نفر مشترک اینترنت خانگی ثابت و ۶۱ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۲۳۹ نفر مشترک اینترنت همراه می شود.
 
همچنین اگر فرض کنیم میانگین هزینه اینترنت ثابت برای کاربر نهایی خانگی ماهیانه ۳۰ هزار تومان، برای کاربر تجاری اینترنت ثابت ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان و برای کاربر موبایل ماهیانه ۱۵ هزار تومان باشد، مجموع هزینه های پرداختی کاربران اینترنت رقم ۱۷ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان می شود.
 
به این معنی که کاربران تجاری اینترنت ثابت ماهانه ۳۰۱ میلیارد تومان، کاربران خانگی اینترنت ثابت، ماهانه ۲۱۰ میلیارد تومان و کاربران موبایل ماهانه ۹۱۸ میلیارد تومان برای اینترنت هزینه می کنند که این مبالغ برای مدت یک سال در مجموع به ۱۷ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان می رسد.
 
 
b.PNG
 
این درحالی است که در تحقق بند ۳۴ قانون برنامه ششم توسعه، موضوع ایجاد، تکمیل و توسعه «شبکه ملی اطلاعات» و تسلط بر دروازه های ورودی و خروجی فضای مجازی کشور با تاکید بر هزینه نیم بها برای مصرف ترافیک داخلی و اینکه ۵۰ درصد شاخص ترافیکی شبکه، داخلی باشد، در نظر گرفته شده است.
 
مطابق با اعلام وزارت ارتباطات از وضعیت ترافیک داخلی و خارجی اینترنت در کشور به عنوان یکی از شاخص های شبکه ملی اطلاعات، ۴۳ درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور مبادله می شود اما مرکز ملی فضای مجازی با رد این آمار، معتقد است که نسبت ترافیک داخلی اینترنت به ترافیک خارجی ۲۰ به ۸۰ درصد است.
 
با این وجود طبق اهداف برنامه ششم توسعه، میزان ترافیک داخلی پهنای باند در کشور باید به ۵۰ درصد برسد.
 
حال در صورتی که کاربران از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند و با صرفه جویی حاصل از استفاده از ترافیک داخلی، میزان صرفه جویی ماهیانه اینترنت برای کاربران تجاری بیش از ۷۵ میلیارد تومان، برای کاربران خانگی اینترنت ثابت ۵۲.۵ میلیارد تومان و برای کاربران موبایل ۲۲۹ میلیارد تومان می شود که در مجموع میزان صرفه جویی صورت گرفته برای هزینه مصرف پهنای باند سالیانه در کشور، به ۴ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان می رسد.
 
 
c.PNG
این درحالی است که جمع کل بودجه ICT کشور در سال ۹۸ برابر با ۳ هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان است که در صورت تحقق داخلی شدن ۵۰ درصد ترافیک کشور، این محاسبه نشان می دهد که بودجه صرفه جویی در مصرف پهنای باند با استفاده از شبکه ملی اطلاعات، از بودجه سالانه ICT کل کشور بیشتر خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.