تجارت الکترونیک

November 6, 2019
13:19 چهارشنبه، 15ام آبانماه 1398
کد خبر: 105560

نوکیا و مایکروسافت قرارداد همکاری منعقد کردند

 
مایکروسافت و نوکیا شب گذشته در اطلاعیه‌ای مشترک از امضای قراردادی خاص برای همکاری استراتژیک با یک‌دیگر خبر دادند.
 
مایکروسافت و نوکیا که پیش‌تر در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند سابقه‌ی همکاری با یک‌دیگر را دارند، شب گذشته از عقد قراردادی جدید خبر دادند. ردموندی‌ها بیش از پنج سال پیش با هدف ورود جدی به حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند، کسب‌و‌کار موبایلی نوکیا را با صرف هزینه‌ی ۷ میلیارد دلار تصاحب کردند. با این‌حال گذر زمان نشان داد که مردم علاقه‌ی چندانی به نوکیاهای مجهز به ویندوز فون ندارند. فروش پایین گوشی‌های نوکیا تا جایی ادامه‌دار بود که مایکروسافت تصمیم گرفت به‌طور کلی آن‌ها را کنار بگذارد و به پشتیبانی از ویندوز فون هم خاتمه دهد.
 
همکاری جدید مایکروسافت و نوکیا هیچ ارتباطی به حوزه‌ی موبایل ندارد و به‌طور کامل به مباحث حوزه‌ی فضای ابری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء مربوط می‌شود. بخش‌های فعال مایکروسافت در حوزه‌ی ابری شامل مواردی همچون Azure وAzure IoT و Azure AI و یادگیری ماشین هستند. از طرفی نوکیا نیز بخش‌های فعالی در حوزه‌ی شبکه شامل شبکه‌های بی‌سیم خصوصی LTE/5G و IP و SD-WAN دارد. نوکیا همچنین فعالیت خاصی در حوزه‌ی اینترنت اشیاء (IoT) دارد و سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد می‌توانند به سازمان‌ها و CSPها کمک کند که کسب‌و‌کارشان را از همه‌لحاظ ارتقاء دهند.
 
بر اساس قرارداد جدید، تخصص ویژه‌ی مایکروسافت در حوزه‌ی رایانش ابری (Cloud Computing) و هوش مصنوعی قرار است در کنار تخصص نوکیا در حوزه‌ی شبکه‌‌های بی‌سیم خصوصی 5G قرار گیرد. دو شرکت موردبحث در همکاری با یک‌دیگر قصد دارند به ارائه‌دهندگان تجهیزات ارتباطی کمک کنند که سرویس‌هایی جدید ارائه دهند. مایکروسافت و نوکیا همچنین به دنبال این هستند که محصولات مبتنی‌بر اینترنت اشیاء را برای صنایعی نظیر شهرهای هوشمند، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و حمل‌و‌نقل تولید کنند.
 
جیسون زندر، قائم‌مقام ارشد اجرایی بخش Azure در مایکروسافت، درمورد همکاری جدید این شرکت با نوکیا می‌گوید: «گردآوری تخصص مایکروسافت در حوزه‌ی ابری و توان نوکیا در حوزه‌ی ایجاد شبکه‌های تجاری و شبکه‌های مأموریت بحرانی (Mission-Critical) باعث ایجاد فرصت‌هایی جدید در زمینه‌ی اتصالات و اتوماسیون می‌شود. ما از فرصت‌هایی که این قرارداد جدید در اختیار مشتریان مشترک‌مان در صنعت‌های مختلف به‌همراه می‌آورد، هیجان‌زده هستیم.»
 
همکاری جدید مایکروسافت و نوکیا هیچ ارتباطی به حوزه‌ی موبایل ندارد
بر اساس اعلام رسمی، یکی از ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی با نام BT که در سطح جهانی فعالیت می‌کند، نخستین شرکتی است که قصد دارد به مشتریان سازمانی‌اش سرویس خاصی را ارائه دهد که در تولید آن از Microsoft Azure و Nokia SD-WAN استفاده شده است.
 
مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ روند تصاحب کسب‌و‌کار موبایلی نوکیا را به‌طور کامل به‌اتمام رساند. ردموندی‌ها با انجام این کار مهم امیدوار بودند رونق زیادی به سیستم‌عامل ویندوز فون ببخشند و محبوبیت آن را بسیار بیشتر کنند. اتخاذ آن تصمیم یکی از اولین چالش‌های مهم ساتیا نادلا در نقش مدیرعاملی مایکروسافت بود. مایکروسافت پس از گذر زمانی به‌صورت رسمی شکست پروژه‌ی احیای ویندوز فون با گوشی‌های نوکیا را اعلام و کسب‌و‌کار موبایلی را تعطیل کرد. کنار گذاشتن پروژه‌ی نوکیا، باعث شد هزاران نفر شغل‌شان را از دست بدهند. افزون بر این‌ها خود مایکروسافت نیز متحمل ضرری ۷/۶ میلیارد دلاری شد. اتخاذ تصمیم عقب‌نشینی از قرارداد نوکیا، انتقادات زیادی را روانه‌ی مایکروسافت و به‌خصوص شخص ساتیا نادلا کرد.
 
در سال ۲۰۱۶ مایکروسافت حق استفاده از برند نوکیا را به‌مدت ۱۰ سال با قیمت ۳۵۰ میلیون دلار به شرکت HMD Global فروخت؛ ناگفته نماند که شماری از مدیران اجرایی پیشین نوکیا و مایکروسافت رهبری HMD را برعهده دارند. این شرکت هم‌اکنون مجوزی انحصاری برای استفاده از برند نوکیا در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها دارد. آمار نشان می‌دهد که گوشی‌های جدید نوکیا توانسته‌اند فروش خوبی داشته باشند. این گوشی‌ها غالبا سخت‌افزار مناسب و طراحی قابل‌قبولی دارند.
 
نوکیا از این پس تمرکز اصلی‌اش را روی حوزه‌ی تجهیزات شبکه معطوف می‌کند و قصد دارد نرم‌افزار و سرویس‌های خاصی را در اختیار ارائه‌دهندگان تجهیزات ارتباطی و دیگر سازمان‌ها قرار دهد. این شرکت فنلاندی طی سال‌های اخیر تلاش زیادی در حوزه‌ی 5G انجام داده و قصد دارد فعالیتی جدی در این زمینه داشته باشد. نوکیا در سال ۲۰۱۸ قرادادی تجاری به ارزش ۳/۵ میلیارد دلار را با اپراتور T-Mobile امضا کرد تا روند توسعه‌ و استفاده از نسل بعدی شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم را تسریع بخشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.