اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

November 26, 2019
16:54 سه شنبه، 5ام آذرماه 1398
کد خبر: 106288

آخرین وضعیت دسترسی کاربران به اینترنت در سراسر کشور

براساس آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعداد مشترکین اینترنت پهن باند بیش از 67 میلیون و 687 هزار نفر است. از این تعداد تنها 4 میلیون و 69 هزار نفر مشترکین پهن باند ثابت و مابقی مشترکین پهن باند سیار هستند. به این ترتیب به‌رغم اتصال اینترنت خطوط تلفن ثابت در بیشتر استان‌های کشور و اتصال اینترنت خطوط تلفن همراه در 9 استان همچنان جمعیت زیادی از کشور از دسترسی به اینترنت محروم هستند.
 
 از بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال‌جاری اینترنت خطوط تلفن‌ثابت و اینترنت خطوط تلفن‌همراه در سراسری کشور قطع شد. پس از گذشت 5 روز از قطع کامل اینترنت در سراسر کشور، یک مقام مسئول در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز اتصال تدریجی اینترنت خطوط تلفن ثابت در کشور خبر داد. دوم آذرماه نیز خبر اتصال اینترنت مشترکان تلفن همراه داده شد.
 
پیگیری روز گذشته از وزارت ارتباطات درباره آخرین وضعیت اینترنت خطوط تلفن ثابت استان‌های کشور نشان از اتصال تمام مشترکین اینترنت خطوط تلفن ثابت به جز 3 استان داشت. یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات این سه استان را کردستان، کرمان و البرز نام برد. وی همچنین گفت: برخی از مناطق و شهرستان‌های استان تهران همچنان از دسترسی به اینترنت محروم هستند.
 
اما وضعیت برای خطوط تلفن همراه متفاوت‌تر است بر اساس اعلام منابع مطلع در وزارت ارتباطات سه اپراتورهای اصلی تلفن همراه کشور شامل؛ همراه اول، ایرانسل و رایتل تنها مجوز اتصال اینترنت خطوط تلفن همراه در 9 استان را دریافت کرده‌اند و مجوزی برای اتصال خطوط تلفن همراه سایر استان‌ها به اینترنت صادر نشده است.
 
اسامی استان‌های که مجوز اتصال اینترنت خطوط تلفن همراه برای آن‌ها صادر شده است خراسان جنوبی، گلستان، سمنان، یزد، چهارمحال و بختیاری، همدان، اردبیل، زنجان و ایلام است.
 
آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعداد مشترکین اینترنت پهن باند را بیش از 67 میلیون و 687 هزار نفر اعلام کرده است، از این تعداد تنها 4 میلیون و 69 هزار نفر مشترکین پهن باند ثابت و 63 میلیون و 617 هزار نفر مشترکین پهن باند سیار هستند. به عبارت دیگر ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت فقط 4.90 درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار 76.58 درصد است.
 
 به این ترتیب با فرض اینکه اتصال اینترنت خطوط تلفن ثابت در بیشتر استان‌های کشور برقرار باشد و 9 استان نامبرده نیز از اینترنت تلفن همراه بهره‌مند باشند، همچنان جمعیت زیادی در سراسر کشور از دسترسی به اینترنت محروم هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.