بازی

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 15, 2019
11:56 یکشنبه، 24ام آذرماه 1398
کد خبر: 106952

مهم‌ترین دستاوردهای تکنولوژیک در سال۲۰۱۹

سال ۲۰۱۹ سال پربار و تاثیر‌گذاری در دنیای تکنولوژی بود. امسال آخرین سال چرخه نسل کنونی کنسول‌های بازی محسوب می‌شود و حالا که به انتهای سال نزدیک می‌شویم، خبرهای زیادی درباره نسل بعدی و محصولات آینده این حوزه در اختیار داریم. PlayStation ۵ و Xbox Scarlett، دو محصول برتر این حوزه هستند که تا به امروز خبرهای زیادی درباره آنها منتشر شده است. در سال ۲۰۱۹، شرکت نینتندو نیز نسخه کوچک‌تر و قابل حمل‌تری از کنسول خود معرفی کرد که Switch Lite نام دارد و همچنین بازی حرکتی Ring Fit Adventure را معرفی کرد. در ادامه می‌خواهیم پرسروصداترین محصولات و خبرهای دنیای تکنولوژی در سال ۲۰۱۹ را معرفی کنیم.
 
 
 محصول خلاقانه و جذاب نینتندو
دستگاه سوئیچ تاکنون مهم‌ترین دستاورد شرکت نینتندو محسوب می‌شده است و در سال‌جاری این شرکت، نسخه کوچک‌تر و سبک‌تر Switch Lite را از این کنسول عرضه کرد. در سال‌جاری همچنین بازی حرکتی Ring Fit Adventure نیز معرفی شد، بازی که تلاش شرکت نینتندو را برای جهت‌گیری به سمت بازی‌های حرکتی و تناسب اندام نشان می‌دهد. شرکت نینتندو قبلا نیز بازی مشابهی عرضه کرده بود به نام Wii Fit اما Ring Fit Adventure بازی است که انگیزه بیشتری برای ورزش و حرکت ارائه می‌کند. Ring Fit Adventure بازی است از شرکت نینتندو که انگیزه بیشتری برای ورزش و حرکت ارائه می‌کند.
 
 ورود صفحات نمایش تاشو
صفحات نمایش تاشو، دستاوردی است که بسیاری، سال‌ها چشم‌انتظار آن بوده‌اند و حالا در سال ۲۰۱۹ به حقیقت پیوستن این آرزو را شاهد بودیم. در ماه ژانویه، در نمایشگاه CES، شرکت ال‌جی اولین تلویزیون OLED تاشو را معرفی کرد. این تلویزیون می‌توانست تنها در چند ثانیه از صفحه‌ای به اندازه ۶۵ اینچ، به یک صفحه لوله شده تبدیل شود. یک ماه بعد، دو مدل گوشی تاشو معرفی شد: سامسونگ گلکسی فولد و هوآوی میت‌ایکس. این گوشی‌ها با بازشدن صفحه، تبدیل به تبلت و با تا شدن آن، دوباره به گوشی تبدیل می‌شوند. گوشی تاشو سامسونگ جدیدا با قیمت فضایی عرضه‌شده گوشی تاشو هوآوی جدیدا برای پیش‌فروش عرضه شده، البته فقط در چین. با معرفی این دو محصول، ظاهرا یخ دیگر شرکت‌ها نیز در این زمینه باز شد. شرکت مایکروسافت نیز کمی بعد اعلام کرد که دو گوشی تاشو در راه دارد که Surface Neo و Surface Duo نام دارند و اواخر سال بعد عرضه می‌شوند. شاید بتوان جذاب‌ترین گوشی تاشو معرفی شده را Motorola Razr دانست که با برداشتی از گوشی‌های تاشوی کلاسیک، طراحی شده است.
 
 قدمی بزرگ در صنعت VR(واقعیت افزوده)
۲۰۱۹ سال پر باری برای حوزه واقعیت افزوده یا VR بود. دستاوردهای نرم افزاری و سخت‌افزاری چشمگیری از سوی شرکت‌های فعال در این حوزه معرفی شد. یکی از بهترین محصولات معرفی شده در این زمینه، هدست the Valve Index بود که کیفیت رزولوشن بالاتر، رفش‌ریت بیشتر برای صفحه نمایش، سیستم صوتی سه‌بعدی فوق‌العاده و قابلیت‌های منحصربه‌فرد دیگری را ارائه می‌کند. این هدست البته بسیار گران‌قیمت است- ۱۰۰۰ دلار برای پکیج کامل- و به همین دلیل شاید نتواند برای تمام دوستداران دنیای واقعیت افزوده کارآیی داشته باشد. هدست وی‌آر Valve Index کیفیت رزولوشن بالاتر، نرخ به‌روزرسانی بیشتر برای صفحه نمایش، سیستم صوتی سه بعدی فوق‌العاده و قابلیت‌های منحصربه‌فردی را ارائه می‌کند. شرکت Oculus نیز امسال دو هدست جدید معرفی کرد: Rift S و Quest. هر دو هدست به سیستمی مجهز هستند به نام inside-out tracking که نیاز به تعبیه سنسور برای جلوگیری از برخورد با اشیا را برطرف می‌کند. هر دو هدست، ۴۰۰ دلار قیمت دارند و تفاوتشان در این است که Rift S را می‌توان تنها با اتصال به کامپیوتر بازی استفاده کرده اما مدلQuest، سیستمی جداگانه است و نیازی به کامپیوتر ندارد. Quest را می‌توان یکی از برجسته‌ترین دستاوردها در حوزه VR دانست، زیرا سیستمی مستقل است و می‌تواند برای طیف بیشتری از کاربران، کارآیی داشته باشد و طعم بازی‌های واقعیت افزوده را به آنها بچشاند. برای انجام بازی‌های VR عموما وجود کامپیوتر گیمینگ قدرتمند یا PS۴ لازم است اما با وجود هدست Quest، دسترسی به این تکنولوژی برای دیگر اقشار دوستدار بازی‌های واقعیت افزوده، راحت‌تر می‌شود.
 
 ظهور سرویس‌های پخش لحظه‌ای بازی
یکی دیگر از مباحث داغ سال ۲۰۱۹، سیستم‌های پخش بازی ابری بود. از عمر سرویس‌های پخش آنلاین بازی یا استریمینگ، یک دهه می‌گذرد. شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند که از برترین آنها OnLive، Gaikai، انویدیا و مایکروسافت است. امسال، گوگل نیز به جمع این شرکت‌ها پیوست و سرویس استادیا(Stadia service) را معرفی کرد. براساس ادعای گوگل، در سرویس استادیا، بازی‌ها با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه با کیفیت ۴K استریم و پخش می‌شوند و اجرای این بازی‌ها روی دستگاه‌های مجهز به سیستم کروم، – مثل گوشی تبلت، مرورگر کروم و Chromecast – هیچ‌گونه تاخیر یا latency در پخش نخواهند داشت. این سرویس بدون‌شک دستاورد مهمی است و می‌تواند نقطه عطفی در صنعت گیمینگ محسوب شود. قرار است، سال آینده نسخه رایگان این پلت‌فرم عرضه شود اما فعلا استفاده از آن تنها با پرداخت حق اشتراک و همچنین خرید بازی‌ها، امکان‌پذیر است، متاسفانه!
 
 نسل بعدی کنسول‌های بازی
براساس روند سال‌های پیش، تمام اطلاعات و جزئیات مربوط به نسل بعدی کنسول‌های مطرح گیمینگ، مخفی باقی می‌ماند اما امسال هر دو شرکت سونی و مایکروسافت تصمیم گرفتند تمام اطلاعات محصولات بعدی خود را زودتر اعلام کنند.سونی، جزئیات مربوط به پلی‌استیشن ۵ را کم‌کم و در طول سال رو کرد. این تمام آن چیزی است که درباره این کنسول بازی می‌دانیم:این کنسول بازی به نسل سوم پردازنده ۸ هسته‌ای رایزن(Ryzen) مجهز است. جی‌پی‌یو Radeon Navi شرکت ای‌ام‌دی نیز در این محصول استفاده شده که قدرت بالای آن می‌تواند بازی‌هایی با کیفیت K۸ را اجرا کند. اما نکته اصلی در مورد این محصول این است که در آن، دیگر خبری از سی‌دی‌های بازی نخواهد بود که همین باعث می‌شود بازی‌ها با سرعت بیشتری لود شوند. دسته کنترل بازی در پی‌اس ۵ نیز قابلیت‌های هیجان‌انگیزی دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.