تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 13, 2020
11:46 دوشنبه، 25ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110729

شرکت‌های تکنولوژی صدرنشین سرمایه‌گذاری روی واحد تحقیق‌ و توسعه

 
 
 
شرکت‌های آلفابت، سامسونگ، مایکروسافت، فولکس واگن و هواوی در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ در مجموع روی واحدهای تحقیق و توسعه خود بیش از ۷۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند.
 
طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی موسسه «اقتصاد تحقیقات و نوآوری صنعتی» اتحادیه اروپا، این پنج شرکت از میان شرکت‌های فناوری جهان بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را روی واحدهای تحقیق و توسعه خود انجام داده‌اند.
 
عبارت تحقیق و توسعه (Research and Development) یا به اختصار R&D در شرکت‌های فناوری به معنی مجموعه فعالیت‌هایی است که به افزایش دانش و خلاقیت و اختراع محصولات یا شیوه‌های نوین می‌انجامد. در شرکت‌های تکنولوژی اصلی‌ترین وظیفه یک گروه تحقیق و توسعه رسیدن به محصولی جدید است. اگر دهه اول قرن ۲۱ میلادی را با دهه دوم آن مقایسه کنید متوجه میزان اهمیت و تاثیرگذاری واحد‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌های فناوری خواهید شد.
 
نیمه دوم دهه اول میلادی که دوران تولد و رشد گوشی‌های هوشمند بود؛ علاقه‌مندان هرسال منتظر معرفی یک گوشی هوشمند از سوی شرکت‌های سازنده آن بودند. اما با شروع دهه دوم میلادی، شرکت‌های تولیدکننده تقریبا سالی ۲ بار از مدل جدید گوشی‌های هوشمند رونمایی می‌کردند. اکنون نیز با آغاز دهه سوم میلادی شرکت‌های بزرگی همچون سامسونگ و هواوی هرساله چندین مدل مختلف و متنوع از گوشی‌های هوشمند را رونمایی می‌کنند. گوشی‌های هوشمند تنها یک مثال واضح و مشخص بود برای درک اهمیت و کاربرد تیم‌های تحقیق‌ و توسعه در شرکت‌های فناوری. اما کار گروه‌های تحقیق و توسعه تنها رسیدن به مدل‌های متنوع از گوشی‌های هوشمند نیست. درواقع هرچیزی که در دنیای تکنولوژی می‌بینید و توجه شما رابه خود جلب می‌کند از واحد تحقیق و توسعه بیرون می‌آید. اینترنت 5G، گوشی‌های تاشو، گوشی‌های خمیده، ربات سخنگو، ماشین‌های خودران، همه و همه نتیجه ماه‌ها و سال‌ها تحقیق، تست، تولید و آزمایش واحد‌های تحقیق و توسعه است.
 
طبق این گزارش ۵ شرکت آلفابت، سامسونگ، مایکروسافت، فولکس واگن و هواوی طی سالی‌ها ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ در مجموع بیش از ۷۴.۱ میلیارد دلار صرف تحقیق توسعه کرده‌اند.
 
 
* این آمار متعلق به وب‌سایت IRI (اقتصاد تحقیقات و نوآوری صنعتی) وابسته به اتحادیه اروپاست. برای مشاهده اطلاعات کامل اینجا کلیک کنید.
 
یکه‌تازی شرکت‌های تکنولوژی
 آلفابت (۱۸.۳ میلیارد یورو)
کمپانی مادر و صاحب‌امتیاز گوگل در سال‌های اخیر هزینه بسیار هنگفتی روی بخش تحقیق و توسعه خود کرده‌است. اگر به محصولات بی‌شمار گوگل نگاهی بیاندازیم متوجه این هزینه‌ها خواهیم شد. ورود گوگل به دنیای گوشی‌های هومشند به‌عنوان سازنده، ورود به دنیای اسپیکر‌های هوشمند، لوازم خانگی هوشمند و همگام‌سازی آن‌ها با دستیار هوشمند، اینترنت اشیا و خانه هوشمند تنها بخشی از زمینه‌هایی است که گوگل در سال‌های اخیر روی آنها تمرکز کرده و این مساله گوگل را صدرنشین جدول سرمایه‌گذاران روی بخش تحقیق و توسعه کرده‌است.
 
سامسونگ (۱۴.۸ میلیارد یورو)
سامسونگ که تا سال گذشته در صدر این جدول قرار داشت، سال‌هاست به یکی از نوآورترین شرکت‌های تکنولوژی تبدیل شده است. سامسونگ به ادعای خود در ۱۲ کشور مختلف مرکز تحقیق و توسعه دارد که در این مراکز غالبا روی جذب مخاطب بیشتر تمرکز می‌کنند. موفقیت سامسونگ در فروش گوشی‌های گلکسی و رهبر پرفروش‌ترین برند‌های بازار گوشی‌های هوشند، نشان‌دهند فعالیت بی‌وقفه مراکز تحقیق و توسعه است.  نوآوری‌های سامسونگ در زمینه نمایشگر‌ گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، دستیار صوتی هوشمند، صنعت نیمه‌هادی، شبکه اینترنت 5G و بسیاری از زمینه‌های دیگر گسترده است.
 
مایکروسافت (۱۴.۷ میلیارد یورو)
مایکروسافت نیز یکی از شرکت‌های نوآور تکنولوژی است. این شکرت تاکنون بالغ بر ۳۱ هزار حق اختراع ثبت کرده‌است. مایکروسافت سال ۱۹۹۱ شرکت تحقیقاتی خود یعنی (Microsoft Research) را راه‌اندازی کرد و رشد چشمگیر این مرکز تحقیق و توسعه به استخدام بیش از هزار نفر انجامید. مراکز تحقیقاتی مایکروسافت در سراسر دنیا در حوزه‌های داده‌کاوی، یادگیری ماشین، جایگاه تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی و غیره فعالیت می‌کنند.
 
هواوی (۱۲.۷ میلیارد یورو)
شرکت هواوی، یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان تجهیزات مخابراتی در دنیا که در طی ۱۰ سال گذشته به سمت صدر بسیاری از جداول رده‌بندی جهان جهش کرده اعلام می‌کند که می‌خواهد در سال ۲۰۲۰ بودجه بخش تحقیق و توسعه خود را با افزایش ۵.۸ میلیارد دلاری به بیش از ۲۰ میلیارد دلار برساند. انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت هواوی در بخش تحقیق و توسعه، شاهد تکنولوژی‌های نوآورانه بیشتری از هواوی باشیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.