اپراتورها

تلفن همراه

April 27, 2020
14:34 دوشنبه، 8ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111226

مقایسه کیفیت شبکه های موبایل در دوره شیوع کووید 19: بهترین کیفیت متعلق به ایرانسل بوده است

ICTna- مقایسه کیفیت شبکه اپراتورهای مختلف تلفن همراه کشور از طریق سامانه سنجش شاخص های کیفیت شبکه ملی اطلاعات (فرادید) در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی از افت تا 20 درصدی کیفیت شبکه های تلفن همراه در طول دو ماه گذشته با شروع شیوع ویروس کرونا بوده است.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، براساس نمودار زیر متوسط توان عملیاتی (throughput) سه اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور از پنجم اسفند ماه 98 تا پنجم اردیبهشت ماه 99 حاکی از آن است که وضعیت کیفیت شبکه ایرانسل از همراه اول و رایتل بهتر بوده است.
 
Covid 19 Mobile.jpeg
مقایسه اطلاعات استخراج شده از سامانه فرادید بین همراه اول و ایرانسل حاکی از آن است که کیفیت شبکه تلفن همراه کشور در این بازه زمانی به دلیل افزایش ترافیک مصرفی و نداشتن پهنای باند فرکانسی مورد نیاز اپراتورها به طور متوسط بین 10 تا 20 درصد افت کرده است اما به طور کلی وضعیت کیفیت شبکه ایرانسل مطلوب تر از همراه اول بوده است.
 
شبکه رایتل نیز 25 اسفند ماه با مشکلاتی مواجه می شود که با دریافت لایسنس های باند فرکانسی 2100 توانست کیفیت شبکه اش را ارتقا بدهد و با اقدامات صورت گرفته، ضمن جبران عقب ماندگی پیش آمده در زمان مدیریت عاملی قبلی این اپراتور، کیفیت شبکه آن به قبل بازگشت تا مشترکین تجربه کاربری بهتری داشته باشند.
 
گزارش سامانه فرادید حاکی از آن است که بهترین کیفیت در شبکه تلفن همراه کشور متعلق به ایرانسل بوده و درحالیکه رایتل با افت کیفی قابل توجهی مواجه بوده اما باتوجه به تغییرات ساختاری در شبکه توانسته بهبود قابل توجهی را به دست آورد.
 
به نظر می رسد ویروس کووید 19 به دلیل تغییر میزان و نحوه مصرف مشترکان از خدمات شبکه های تلفن همراه کشور توانسته 10 تا 20 درصد کیفیت شبکه های تلفن همراه را کاهش دهد که ناشی از محدودیت پهنای باند فضای فرکانسی است.
 
این درحالی است که تاکنون بارها روی آزادسازی و تخلیه باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز از سوی صدا و سیما که بلااستفاده و خالی مانده و استفاده از آن در شبکه های تلفن همراه به منظور ارتقای وضعیت پوشش و کیفیت شبکه های تلفن همراه تاکید بسیاری شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.