تلفن همراه

گوشی

April 27, 2020
15:06 دوشنبه، 8ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111236

چینی‌ها پیشتاز رقابت دوربین گوشی‌های هوشمند هستند

 
برند‌های چینی تلفن همراه مانند هواوی، آنر، اوپو و شیائومی، در بازار گوشی‌های هوشمند، چنان شناخته شده‌اند؛ که کمتر کسی وقتی نامی از آن‌ها می‌شنود، به قدمت حضور آن‌ها در این بازار می‌اندیشد. اما شاید هیچ‌کس باور نکند که پرچمداران این چهار برند چینی، علی‌رغم حضور ریشه‌دار برند‌های بزرگ تلفن همراه، احتمالا بهترین گوشی‌های هوشمند جهان از نظر کیفیت دوربین هستند.
 
براساس آخرین آمار وب‌سایت تخصصی DXOMARK، گوشی‌های هوشمند هواوی P40 Pro، آنر 30 Pro Plus، اوپو Find X2 Pro، شیائومی Mi 10 Pro و هواوی Mate 30 Pro 5G در رده‌های اول تا پنجم بهترین گوشی‌های هوشمند جهان از نظر کیفیت دوربین قرار دارند. امتیاز DXOMARK این ۵ گوشی به ترتیب، ۱۲۸، ۱۲۵، ۱۲۴، ۱۲۴ و ۱۲۳ است. این در حالی است که رده‌های ششم، هشتم و نهم نیز در اختیار آنر، هواوی و شیائومی است. سامسونگ، غول کره‌ای سازنده تلفن همراه، که سال‌های سال در ارائه تکنولوژی‌های جدید برای گوشی‌های هوشمند پیشتاز و پیشرو بوده، با آخرین پرچمدارش یعنی گلکسی اس ۲۰ اولترا، تنها و تنها یک رتبه در بین ۱۰ رتبه اول این سایت به دست آورده که آن هم رده هفتم با امتیاز ۱۲۲ است. اپل بزرگ نیز با آخرین پرچمدار پر سروصدایش و با تمام آن طرفداران دوآتشه و متعصبی که دارد در جایگاه دهم با امتیاز ۱۱۷ قرار گرفته است. البته که تمام این گوشی‌ها از رده اول تا رده آخر برای عکاسی روزمره کاربر عادی، عملکردی رضایت‌بخش و جذاب دارند. اما برای کاربرانی که هدفشان از عکاسی با گوشی هوشمند، کمی بیشتر از ارسال عکس‌ در شبکه‌های اجتماعی است می‌تواند این اختلاف امتیاز‌ها و این رتبه‌بندی‌ها حائز اهمیت باشد.
 
در رتبه‌بندی دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند اما کمی ماجرا فرق دارد. البته که هواوی باز هم با ۳ نماینده توانسته شایستگی‌های خود را بار دیگر به همگان ثابت کند. اما سامسونگ این‌بار جای برند‌های چینی را در رده‌بندی بهترین گوشی‌های جهان از نگاه دوربین سلفی گرفته‌ است. در این رده‌بندی گوشی‌ هواوی P40 Pro بار دیگر در مقام اول با امتیاز ۱۰۳ قرار گرفته است. هواوی نوا ۶ 5G با ۱۰۰ امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد. سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پلاس 5G، ایسوس زنفون ۶ و سامسونگ گلکسی اس ۱۰ نسخه 5G در رده‌های سوم تا پنجم قرار دارند. جایگاه ششم و هفتم نیز همچنان بین سامسونگ و هواوی تقسیم شده است و برند‌های آمریکایی اپل و گوگل در این رده‌بندی جایگاهی بهتر از ۳ رتبه آخر به‌دست نیاورده‌اند. البته منظور از ۳ رتبه آخر، در بین ۱۰ گوشی برتر جهان از نظر کیفیت دوربین است که خود جایگاه قابل قبول و بالایی است. اما به هرحال این جنگی‌ست میان برند‌ها که این غول‌های تکنولوژی، برای رسیدن به یک پله بالاتر از حریفشان، هر تعداد دوربین که لازم باشد به پشت و جلوی گوشی اضافه می‌کنند.
 
در جدول پایین، اسامی ۱۰ برند برتر گوشی هوشمند از نظر کیفیت دوربین را مشاهده می‌کنید:
 
وب‌سایت DXOMARK که در سال ۲۰۰۸ شروع به کار کرده،  مجموعه مستقل است که به‌طور علمی و در شرایط آزمایشگاهی و غیرآزمایشگاهی، عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند، لنز‌ها و دوربین‌های DSLR را ارزیابی می‌کند. این مجموعه به تازگی بخش بررسی عملکرد صدای گوشی‌های هوشمند را نیز به وب‌سایت خود اضافه کرده است. مواردی که این مجموعه در بررسی عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند مورد ارزیابی قرار می‌دهد، عبارت‌اند از نوردهی، اختلاف طیف سیاه و سفید، رنگ‌بندی، فوکس خودکار، بافت عکس، نویز، تغییرات هوشمند اعمال شده روی عکس، زوم، افکت بوکه، زاویه باز دوربین و عکاسی در شب. این مجموعه تخصصی برای هر یک از دوربین‌ یا دوربین‌های پشتی و همچنین دوربین یا دوربین‌های سلفی در دو حالت عکاسی و فیلم‌برداری آزمون و تست جداگانه انجام می‌دهد که علاوه بر مشخص کردن نمره هر دوربین در هر بخش، در نهایت یک نمره کلی به اسم امتیاز DXOMARK به گوشی هوشمند می‌دهد که این امتیاز از مجموع نمرات دوربین‌های اصلی و سلفی در حالت‌های عکاسی و فیلم‌برداری به دست آمده است. طبیعتا هرچه این نمره و امتیاز بالاتر باشد یعنی کیفیت دوربین بهتر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.