تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 11, 2020
14:47 دوشنبه، 22ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111736

یاندکس یک سرویس ضروری در بحبوحه تعطیلی اقتصاد روسیه

محدودیت های سخت برای خروج اهالی مسکو از خانه‌هایشان، تقاضا برای سرویس توزیع یاندکس را افزایش داده است. تعداد کاربران این شرکت فناوری روسی ۷۵ درصد از ماه مارس افزایش یافته و افراد بیشتری از سایت، بلاگ و پلتفرم های ویدئویی آن دیدن می کنند.
 
 
 به نقل از فایننشال تایمز، در حالی که اکثر شهروندان مسکو شش هفته است در خانه‌های خود قرنطینه شده اند، یک منظره آشنا در خیابان‌های تقریباً خالی پایتخت روسیه به چشم می‌خورد: ارتش زردپوش پیکهای شرکت بزرگ فناوری یاندکس.
 
 محدودیت های سخت برای خروج اهالی مسکو از خانه‌هایشان، تقاضا برای سرویس توزیع یاندکس را افزایش داده است. تعداد کاربران این شرکت فناوری روسی 75 درصد از ماه مارس افزایش یافته و افراد بیشتری از سایت، بلاگ و پلتفرم های ویدئویی آن دیدن می کنند.
 
 مدیرعامل یاندکس گفت امیدوار است با بهره بردن از همه گیری ویروس کرونا به عنوان فرصتی جهت گسترش سایر کسب و کارهای خود، ضربه مالی را که این بحران به تبلیغات آنلاین و تاکسی های آن زده جبران کند. این دو بخش اصلی ترین و پردرآمدترین کسب و کارهای یاندکس هستند.
 
از یاندکس اغلب به عنوان یک گوگل روسی یاد می شود و یکی از معدود موتورهای جستجو در سراسر جهان است که بر بازار داخلی خود تسلط دارد. یاندکس طی سالهای اخیر فعالیت های خود را متنوع کرده و با سرویس حمل و نقل اوبر با موفقیت رقابت می کند. این شرکت یک سایت تجاری یک میلیارد دلاری راه انداخته که به آن «آمازون روسیه» می گویند و پلتفرم تماشای آنلاین فیلم مخصوص به خود را راه اندازی کرده است.
 
 تحلیلگران عقیده دارند سرعت رشد یاندکس حتی پس از برداشته شدن محدودیت ها هم افزایش می یابد. کاربران به خدمات دیجیتال عادت می کنند که باعث می شود نرخ استفاده از این خدمات حتی پس از برداشته شدن قرنطینه هم افزایش یابد، خدماتی مانند توزیع غذا، تجارت و رسانه.
 
 همه گیری ویروس کرونا برخی از طرح‌های توسعه ای یاندکس را کاملاً متوقف کرده و در را به روی طرح‌های دیگر باز کرده است. برای مثال تاکسی اینترنتی این شرکت که قرار بود طی دو سال بزرگترین سرویس آنلاین جهان باشد توسط مقامات شهر مسکو کاملاً متوقف شده است.
 
یاندکس امیدوار است خسارت‌هایی که در این بخش ها خورده با افزایش استفاده از نرم افزار توزیع آن جبران شود. این نرم افزار حدود 20 هزار رستوران را در مسکو در بر می گیرد.
 
یاندکس خدمات خود را گسترش داده و از رانندگان تاکسی برای رساندن غذا و خرید مشتریان استفاده می کند. این شرکت مکانهایی ضدعفونی شده برای تاکسی‌ها باز کرده و به رانندگان ماسک و مایع ضد عفونی کننده می دهد و 3.4 میلیون دلار بر روی یک پروژه جهت تحویل تست های کرونا و رساندن پزشکان برای ویزیت در خانه در 24 شهر هزینه کرده است.
 
 یاندکس همچنین بر روی نقشه های خود شاخصی اجرا کرده که از اطلاعات مصرف کننده استفاده و نشان می‌دهد چند نفر در خیابان ها در هر زمان حضور دارند یا صف داخل سوپر مارکت ها چقدر طولانی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.