رسانه‌های اجتماعی

چالش های ارایه خدمات OTT از نگاه ITU

ICTna.ir- اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در گزارشی با عنوان چالش ها و فرصت های مقررات گذاری در اکوسیستم جدید ICT، چااش های ناشی از پدید آمدن خدمات OTT (Over The Top) را  تشریح کرد.
 
itu logo.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، از جمله این چالش ها کاهش حاشیه سود و تضعیف قدرت بازار اپراتورها و متعاقبا سرمایه گذاری کمتر در توسعه و نوآوری، افزایش قدرت بازار ارایه دهندگان خدمات آنلاین، ازدحام در زیرساخت و سایر تجهیزات موجود، رفتار نابرابر رگولاتوری ها در قبال بازیگران مختلف بازار از جمله در مساله مالیات گذاری، نقض حریم شخصی و حاکمیت کاربران بر داده ها و چالش مجوزدهی به خدمات آنلاین و نحوه اعمال مجوزها عنوان شده است.
 
مقررات گذاران ارتباطات و فناوری اطلاعات در سراسر جهان، همواره مفهوم رضایت بلندمدت کاربران را به عنوان یک اصل مدنظر قرار داده اند. یک رویکرد مبتنی بر رضایت بلند مدت، علاوه بر اینکه به مقرون به صرفه بودن خدمات توجه دارد، امکان سرمایه گذاری در توسعه و نوآوری از سوی اپراتورها را نیز در نظر می گیرد. 
به بیان دیگر، اگرچه قیمت هایی پایین در کوتاه مدت به نفع مصرف کننده است اما در دراز مدت به کاهش رضایت کاربران ناشی از افت کیفیت سرویس و برآورده نشدن انتظارات جدید خواهد شد.
 
در این میان ظهور OTTها نیز منجر به کاهش حاشیه سود و تضعیف قدرت بازار اپراتورها شده است که سرمایه گذاری کمتر اپراتورها در توسعه و نوآوری را در پی خواهد داشت و لذا یک چالش محسوب می شود.
همچنین سرمایه گذاری گسترده OTTها در زیرساخت اینترنت، از جمله احداث مراکز داده و کابل های فیبرنوری زیردریایی، قدرت بازار این گروه را افزایش داده و لذا معادلات جدید در اقتصاد حوزه ارتباطات شکل گرفته است. این چالش ها، نهادهای رگولاتوری را در سراسر جهان به چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر مناسب واداشته است.
 
بر همین اساس ITU در همین گزارش دو راهکار اصلی برای مواجهه با چالش های ناسی از گسترش OTTها پیشنهاد کرده است.
 
مشارکت و همفکری بین رگولاتوری ارتباطات و سایر نهادهای ذیربط در حاکمیت از جمله رگولاتوری اقتصاد و تاسیس نهادهایی در جهات فراگیری اجتماعی و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه دو راهکار پیشنهادی ITU است.
 

​​