احتمال برگزاری چهارمین نمایشگاه بینالمللی «بازی و سرگرمی» در آبان ماه امسال قوت گرفته است. هر چند مسئولان برگزاری نمایشگاه بینالمللی بازی و سرگرمی اعلام کردهاند که این نمایشگاه ۱۴ الی ۱۸ آبان ماه منتشر میشود اما برگزاری آن را منوط به شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور کردهاند.
این نمایشگاه قرار بود زمستان سال گذشته برگزار شود؛ اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در همان روزهای پایانی سال ۹۸ تاریخ برگزاریاش به خرداد ۹۹ موکول شد که به دلیل استمرار وضعیت شیوع کرونا برگزاری آن در خردادماه هم لغو شد و حال در تصمیم جدید بنیاد ملی بازیهای رایانهای، آبانماه برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.
معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه بینالمللی «بازی و سرگرمی» طی آبان ماه آینده اعلام کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای در نظر دارد تا امسال مرحله نهایی جام قهرمانان بازیهای ویدیویی ایران که پیشتر با نام «لیگ بازیهای ویدیویی» شناخته شده است، را در نمایشگاه برگزار کند.
سیدمحمدعلی سیدحسینی در مورد این نمایشگاه و نحوه برگزاری آن در آبانماه به پیوست گفت: «نمایشگاه بازی و سرگرمی پیشتر در سه دوره درسالهای ۹۰، ۹۱ و ۹۲ برگزار شد؛ سال اول این نمایشگاه در برج میلاد و درسالهای بعدی در مصلی برگزار شد و این نمایشگاه جزو پرمخاطبترین نمایشگاه در کل کشور محسوب میشود.سال گذشته همچنین در مورد برگزاری این نمایشگاه مذاکراتی را با مصلی آغاز کردیم اما با توجه به شیوع کرونا در زمستان سال گذشته تصمیم براین شد تا نمایشگاه را اواخر خردادماه و اوایل تیرماه در مصلی برگزاری کنیم. امید داشتیم تا اردیبهشت و خردادماه شیوع کرونا افول پیدا کند که این اتفاق رخ نداد و استانداری هم اجازه برگزاری نمایشگاه را نداد و در کل این نمایشگاه لغو شد.»
او همچنین افزود: «تصمیم گرفتیم تابستان امسال این نمایشگاه را برگزار کنیم؛ اما دوباره تعلل کردیم چون در تابستان هم احتمال دارد شیوع کرونا اوج پیدا کند. بالاخره با مصلی برای برگزاری نمایشگاه در آبان ماه توافق کردیم. این نمایشگاه قرار است ۱۴ تا ۱۸ آبان ماه سال جاری در مصلی برگزار شود. البته باز بستگی به شرایط کشور و وضعیت شیوع کرونا دارد.»
سیدحسینی با اشاره به اینکه برنامهریزی برای کلیات نمایشگاه انجام شده است و هرزمان برگزاری آن قطعی شد، تصمیمگیری در مورد جزئیات آن انجام خواهد شد، افزود: «این نمایشگاه از دو بخش اصلی عمومی (B2C) و B2B تشکیل شده است. بخش عمومی درشبستان مصلی و بخش B2B خارج از مصلی برگزار میشود. بخش عمومی نمایشگاه، چند قسمت دارد. اول بخش سرگرمی است که شامل برگزاری بازیهای کنسولی، بازیهای فیزیکی، بازیهای ARG و اتاقهای فرار است.»
براساس گفتههای سیدحسینی، بنیاد ملی در نظر دارد تا امسال در نمایشگاه، مرحله نهایی جام قهرمانان بازیهای ویدیویی ایران که پیشتر با نام «لیگ بازیهای ویدیویی» شناخته شده است، در بخش سرگرمی برگزار کند.
او در ادامه افزود: «بخش دیگر نمایشگاه را غرفهها تشکیل میدهند. در این بخش بازیسازان، ناشران و عرضهکنندگان و تولیدکنندگان سختافزار حضور پیدا میکنند. بخش مجزایی هم برای فروش سختافزار و بازی و اکسسوری بازیها در نظر گرفتیم.»
سیدحسینی در مورد بخشهای دیگر نمایشگاه گفت: «قسمتی را به نام «تالار دستاوردها» پیشبینی کردیم تا دستاوردهای صنعت بازی ایران را برای مسئولان و افراد شاخصی که در نمایشگاه حضور پیدا میکنند، ارائه دهیم. بخشی هم مخصوص سازمانها و نهادهای دولتی در نظر گرفتیم و بنیاد هم در این بخش خدمات خود را عرضه میکند. یک بخش کامل از نمایشگاه را هم به رسانهها اختصاص دادیم.»
سیدحسینی در بخش دیگری از صحبتهای خود به بخش B2B نمایشگاه بازی و سرگرمی اشاره و بیان کرد: « افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه در بخش B2B برگزار میشود. چند رویداد سرمایهگذاری، رویداد صادرات یا نشر بینالملل و رویداد اشتغال هم در این بخش برگزار میشود. کارگاهها و سخنرانیهایی را برای روزهای نمایشگاه طراحی کردیم. یک بخش هم برای میتینگها و جلسات تجاری طراحی شده است.»به گفته معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بخشهای دیگری هم در نمایشگاه وجود دارد که هرزمان برگزاری نمایشگاه قطعی شد، اعلام میکنند.
او در پاسخ به این سوال که چه زمانی فکر میکنند زمان برگزاری نمایشگاه قطعی شود، گفت: «ما هماکنون در مورد بخشهای مختلف نمایشگاه مذاکراتی انجام دادیم و کارگروههای بازاریابی و تبلیغات، کارگروه ارتباطات و روابط عمومی و کارگروه فرهنگسازی و کارگروه ارزیابی شکل گرفته است؛ اما سه تا چهارماه پیش از برگزاری نمایشگاه وضعیت شیوع ویروس در کشور را بررسی میکنیم که اگر رو به افول بود، در آنزمان در مورد جزئیات نمایشگاه اطلاعرسانی میکنیم.»
سیدحسینی همچنین به تفاوتهایی که نمایشگاه امسال با دورههای پیشین دارد اشاره کرد و گفت: «علاوه بر برگزاری جام قهرمانان، یکسری رویدادهای جدید به این نمایشگاه اضافه میکنیم و برای بخش سرگرمی به صورت جدی طراحیهایی در نظر گرفتیم، چون میخواهیم بخش سرگرمی را فراتر از بحث بازیهای ویدیویی ببینیم.»
او همچنین افزود: «در بخش سرگرمی علاوه بر ارائه بازیهای ویدیویی و ARG، بازیهای واقعیت افزوده به این بخش اضافه خواهمی کرد و در بحث اتاقهای فرار بخشی از آنها فیزیکی و بخشی دیگر دیجیتالی است. بازیهای دستگاهی یا آرکید را نیز در نظر داریم تا به این بخش اضافه کنیم. در بخش دیگر قصد داریم اپراتورهای تلفن همراه، PSPها و ISPها و شتابدهندهها و تمام بازیگران اصلی که مرتبط با صنعت گیم هستند را در نمایشگاه گردهم آوریم و حتی با همکاری حوزههای انیمیشن و سینما جلسات و نشستهای مشترک برگزار کنیم تا همافزایی ایجاد شود.»
او در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات خود بحث برگزاری نمایشگاه به صورت آنلاین مطرح شده است، گفت: «ما به رویداد آنلاین فکر کردیم و تدابیری هم در این زمینه اندیشیم؛ اما در مقیاسی که میخواهیم نمایشگاه را برگزار کنیم، فکر نکنم به سادگی بتوان آن را به صورت آنلاین برگزار کرد. مزیت این نمایشگاه به حضوری بودن آن است. شاید بتوان رویدادهای بخش B2B را آنلاین برگزار کرد؛ اما بخش عمومی نمایشگاه به خصوص بخش سرگرمی با رویداد آنلاین محقق نمیشود.»
سیدحسینی همچنین بیان کرد: «در مورد برگزاری رویداد به صورت آنلاین باید در زمان خود تصمیمگیری شود؛ اما اگر بخواهیم به خاطر کرونا، رویداد را آنلاین برگزار کنیم، باید بخش عمومی نمایشگاه را به صورت آنلاین برگزار کنیم چون تجمع افراد بسیار است وگرنه بخشهای B2B را میتوان با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی برگزار کرد. البته برگزاری بخش عمومی نمایشگاه به صورت آنلاین محدودیتهایی ایجاد میکند.»