تلفن همراه

فناوری

July 6, 2020
14:33 دوشنبه، 16ام تیرماه 1399
کد خبر: 113772

9 کاری که 5G می تواند انجام دهد

ICTna.ir- انتظار می رود گروه توسعه دهنده استانداردهای 5G (3GPP) به طور رسمی گروه بزرگ و جدیدی از فناوری ها را روز جمعه به جهان صنعت بی سیم معرفی کند.
 
5g-100718139-large.jpg
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این ریلیز جدید، اساسا مجموعه ای از قابلیت های جدید در حوزه 5G را در بر می گیرد.
 
هرچند انتظار نمی رود چیزی فوری تغییر کند اما عرضه نسخه 16 گروه 3GPP به زودی در دسترس خواهد بود و این به اپراتورها بستگی خواهد داشت که تصمیم بگیرند کدام فناوری را می خواهند در شبکه خود استفاده کنند. برخی از آنها خیلی زود در سال جاری به وقوع خواهند پیوست و برخی دیگر زمان بر خواهند بود.
 
فارغ از این مساله، اینجا 9 فناوری با ارزش که در Release 16 برای 5G آمده است را مرور می کنیم:
 
5G در باندهای بدون لایسنس: ویژگی "آنلایسنس فایوجی" به اپراتورها اجازه می دهد تا شبکه 5G را در باند فرکانسی بدون نیاز به مجوز، مانند شبکه Wi-Fi راه اندازی کنند. اپراتورهای اینترنت بی سیم ثابت احتمالا از این ویژگی استفاده خواهند کرد یا اپراتورها این ظرفیت را به شبکه موجود خود در باندهای فرکانسی لایسنس دار اضافه خواهند کرد.
 
تکه شبکه: نتورک اسلایسینگ، به اپراتورها اجازه می دهد تا پارامترهای ویژه شبکه برای مشتریان را تنظیم کنند. برای مثال یک کمپانی خودروساز می تواند یک تکه از یک شبکه را خریداری کند که امکان دانلودهای با سرعت بالا را برای ماشین های خود در حوزه "اتومبیل های متصل و خودران" فراهم می کند و دیگر نیازی نیست آن را با دیگران تقسیم کنند. بسیاری از اپراتورها به این موضوع علاقه زیادی نشان داده اند.
 
بهبود اطلاعات موقعیت یابی: Release 16 به اپراتورها اجازه می دهد تا موقعیت دستگاه های 5G را بهتر و سریع تر پیدا کنند. کوالکام در این باره گفته است که این تکنیک های جدید برای مکان یابی دستگاه های 5G با دقت سه متری در محیط های داخلی و 10 متری در محیط های خارجی طراحی شده اند.
 
استفاده بهتر از باتری: گوشی های 5G تقریبا باتری را می خورند و فناوری های مبتنی بر Release 16 می توانند این وضعیت را بهبود ببخشند.
 
ارتباطات بهتر برای خودرو: Release 16 بهبودهای زیادی برای ایده اتومبیل های متصل و خودران به هر چیزی ارایه داده است و به خودروها این امکان را می دهد تا مستقیما با یکدیگر صحبت کنند.
 
تقویت ارتباطات باثبات و با تاخیر کم: این مساله برای اینترنت اشیا و اپلیکیشن های صنعتی بسیار مهم است چراکه ارتباطات بسیار سریع و با تاخیر بسیار پایین با قابلیت اعتماد و ثبات 99.9999 درصد اهمیت دارد.
 
شبکه های خصوصی بهتر: همانطور که کوالکام گفته است، Release 16 برای شبکه های غیرعمومی پشتیبانی وسیع تری را فراهم می کند. شبکه های بی سیم خصوصی وجود دارند که اپراتورها می توانند UPSهایی برای کاربردهای انحصاری ارایه کنند. بحث زیادی پیرامون این مساله درحال حاضر وجود دارد.
 
دسترسی یکپارچه بک هال: این فناوری به سلول های سایت 5G امکان ارتباط با اینترنت بی سیم را بدون هرگونه تجهیزات اضافه می دهد. این می تواند تا اندازه زیادی هزینه های بک هال و عملیاتی اپراتورها را کاهش دهد. ورایزون گفته است که از این سرویس استفاده خواهد کرد.
 
سرویس های IoT داخلی: Release 16 به اپراتورها امکان بکارگیری فناوری های ارتباط IoT گسترده با پاور پایین مانند eMTC و NB-IoT را مستقیما از طیف 5G و مدیریت آن توسط هسته 5G را می دهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.