اپراتورها

باندپهن

تلفن همراه

August 7, 2020
15:18 جمعه، 17ام مردادماه 1399
کد خبر: 114943

MTN یکباره از ایران خارج نخواهد شد؛ پیشبینی 3 تا 5 سال زمان برای خروج از ایرانسل

MTN CEO ROB shuter irancell.jpg
 
 
ICTna.ir – شرکت مخابراتی آفریقایی MTN از برنامه خود برای خروج از بازار خاورمیانه و تمرکز روی قاره آفریقا خبر داد. این گروه در میان مدت قصد دارد 49 درصد سهامش در MTN ایرانسل که یکی از بزرگ ترین بازارهای این شرکت را تشکیل میدهد را هم بفروشد که واگذاری آن بین سه تا پنج سال طول خواهد کشید و به گفته شوتر «فرایندی ناگهانی و به یکباره نخواهد بود».
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستتا)، راب شوتر، مدیرعامل گروه MTN دیروز گفت محیط خاورمیانه به شدت پیچیده شده و عایدی بسیار کمی برای این گروه دارد. این اپراتور آفریقای جنوبی، سابق بر این در بازارهای پرخطر کار می کرد که در برخی موارد آسیب هایی از چالش های قانونی، سیاست های غیرقابل پیش بینی و سخت گیری های رگولاتوری برای او به جا مانده است.
 
براساس گزارش رویترز، این کمپانی در ایران درگیر منازعات قانونی طولانی مدت برای پروانه تلکامی خود بوده است هرچند که هیچ ادعایی به سرانجام نرسید. در افغانستان هم MTN با ادعای همکاری با گروه طالبان و پرداخت به آنان برای محافظت از زیرساخت هایش مواجه بوده است.
 
شوتر در مصاحبه ای با اشاره به اینکه هرچند این مسایل به سختی ها و پیچیدگی های فعالیت در این بازارها اضافه می کند اما مساله اصلی اقتصاد این کسب و کارها است، افزوده است: ما سابق بر این می گفتیم بازارهای پرچالش سرمایه ما را مصرف نمی کنند و هنوز هم می توانست موقعیت خوبی باشد؛ اگر شرایط عوض نمی شد.
این گروه در میان مدت قصد دارد 49 درصد سهامش در MTN ایرانسل که یکی از بزرگ ترین بازارهای این شرکت را تشکیل میدهد را هم بفروشد که واگذاری آن بین سه تا پنج سال طول خواهد کشید و به گفته شوتر «فرایندی ناگهانی و به یکباره نخواهد بود».
مدیرعامل گروه MTN افزود: کاهش ارزش پول این کشورها باعث شد نقش آنها در زندگی ما کوچک شود اما ممکن است برای یک کمپانی دیگر مهم باشد.
 
فاز واگذاری
قرار است واگذاری سهام MTN در اپراتورهای خاورمیانه به تدریج صورت بگیرد و ابتدا سهام گروه در سه کشور یمن، افغانستان و سوریه فروخته خواهد شد.

این بازارها درحال حاضر فقط چهار درصد از درآمد گروه را قبل از بهره، مالیات، استهلاک و کاهش بها تشکیل می دهند و فروش 75 درصد سهام در MTN سوریه در اولویت قرار گرفته است.
 

براساس اعلام این شرکت، گروه MTN در میان مدت قصد دارد 49 درصد سهامش در MTN ایرانسل که یکی از بزرگ ترین بازارهای این شرکت را تشکیل میدهد را هم بفروشد که واگذاری آن بین سه تا پنج سال طول خواهد کشید و به گفته شوتر «فرایندی ناگهانی و به یکباره نخواهد بود».
 
با اجرایی شدن این تصمیم و خروج کامل این اپراتور از خاورمیانه، تعداد بازارهای این اپراتور را به 17 بازار در آفریقا کاهش خواهد  داد.
 
MTN با فروش دارایی هایش و تبدیل آنها به پول نقد، قصد دارد بدهی هایش را کاهش دهد و قرار است با واگذاری های اولیه 15 میلیارد رَند  معادل 867 میلیون دلار به دست آورد و قصد دارد طی سه تا پنج سال آینده با فروش بقیه سهامش در خاورمیانه 25 میلیارد رَند به دست آورد.
 
درآمد این شرکت به ازای هر سهم در شش ماه گذشته و تا پایان ماه ژوئن 2020 با رشد بیش از 121 درصدی 4.30 رند بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.