امنیت

فناوری اطلاعات

August 16, 2020
11:11 یکشنبه، 26ام مردادماه 1399
کد خبر: 115217

مقابله با بدافزار خطرناک از طریق عقیم کردن مخفیانه آن

محققان امنیتی برای مقابله با یک بدافزار خطرناک و از کار انداختن آن، بی سروصدا از یک آسیب پذیری در کدنویسی آن برای عقیم کردن این بدافزار بهره گرفتند.
 
 به نقل از زددی نت، محققان مؤسسه باینری دیفنس، یک حفره امنیتی را در بدافزار اموتت شناسایی کردند و موفق شدند با بهره گیری از آن جلوی سرقت اطلاعات توسط این بدافزار و قربانی شدن افراد تازه را بگیرند.
 
مقابله با بدافزارهای مخرب چالشی بزرگ است ولی این بار پژوهشگران امنیتی با ایجاد تغییراتی کوچک در کدنویسی یکی از این بدافزارها توانستند آن را از کار بیندازند. بدافزار اموتت که از جمهوری‌های شوروی سابق نشأت گرفته، از سال ۲۰۱۴ تا به امروز در حال سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی مردم است و بعد از نفوذ به شبکه‌های رایانه‌ای بانکی، انبوهی از اطلاعات حساس را به سرقت می‌برد.
 
جیمز کوئین تحلیل گر امنیتی شرکت باینری دیفنس با بررسی دقیق این بدافزار مشکلی را در آن شناسایی کرد که جلوی انتشار گسترده آن را در وب می‌گیرد و از راه اندازی مکرر رایانه‌ها توسط اموتت ممانعت به عمل می‌آورد. همین اطلاعات برای دستکاری بدافزار یادشده به کار گرفته شد و در نتیجه توان تخریبی آن به میزان چشمگیری کاهش یافته و این بدافزار در عمل عقیم شد.
 
محققان امیدوارند بتوانند در آینده از این روش برای مقابله با بدافزارهای دیگری نیز استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.