نخستین رویداد «فناوری در خدمت درمان» با حضور مسئولان بیمارستانها، مدیران دانشگاهای علوم پزشکی و شرکتهای دانشبنیان حوزه سلامت کشور برگزار شد. در این رویداد که امروز (۲۹ مرداد) و به شکل آنلاین و به منظور شناسایی و رفع نیازهای بیمارستانها در دوران شیوع کرونا برگزار شد، مدیران شرکتهای فنآور و دانش بنیان محصولات خود را معرفی کردند. در این رویداد آنلاین، ۶ شرکت دانش بنیان مپوا، پدیدار واقعیت مجازی، سیناپس، بهزی، نانو فناوران خاور و تهویه و پالایش پارسیان مهر محصولات و خدمات خود را معرفی کردند.
در این رویداد مسئولان بیمارستانها با اشاره به کمبودهای خود در دوران شیوع کرونا خواستار حضور شرکتهای دانشبنیان در این حوزهها به منظور رفع نیازهای مراکز درمانی و بهداشتی شدند. به گفته مسئولان اجرایی بیمارستانها، این کمبودها شامل وسایل حفاظت فردی مثل ماسکها، دستگاههای اکسیژنساز، کیتهای تشخیص، دستگاههای ونتیلاتور و تجهیزات مرتبط با آن و دستگاههای تهویه اتاق عمل است.
کیوان فرد، از اعضای شرکت مهندسان پایش وضعیت امیرکبیر (مپوا)، از تولید دستگاههای کاربردی در این شرکت خبر داد که در دوران شیوع کرونا به کمک مراکز درمان آمده است. به گفته او دستگاه پالس اکسیمتر یکی از دستگاههای تولیدی این شرکت است که کار اندازهگیری سطح اکسیژن خون را انجام میدهد.
شرکت پدیدار واقعیت مجازی نیز به گفته مدیران این شرکت توانسته با تولید نرمافزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده محیط سه بعدی اتاق عمل را برای پزشکان و دانشجویان حوزه سلامت شبیهسازی کند. براین اساس دانشجویان پزشکی میتوانند بدون حضور در آزمایشگاههای گرانقیمت و پرهزینه، به کمک واقعیت مجازی و از راه دور، آموزشهای لازم را دریافت کنند.
«سیناپس»، بهعنوان یکی از استارتآپهای مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر، دیگر شرکتی بود که خود را در این رویداد معرفی کرد. سیناپس در زمینه هوشمندسازی بیمارستانها فعالیت میکند. این شرکت با دریافت دیتاهای مربوط به بیماران و بیمارستان آنها را به اطلاعات الکترونیکی تبدیل میکند تا سریعتر و راحتتر در دسترس پزشکان قرار بگیرد. به گفته فرید فرجی، عضو تیم سیناپس، پزشکان با استفاده از اپلیکیشن این شرکت به نام InLab میتوانند به سادگی و از راه دور نتایج آزمایشها و رادیولوژی بیمارن خود را مشاهده و دستورات لازم را از راه دور صادر کنند.
در ادامه بهار مازندرانی، مدیر تیم بهزی در رویداد آنلاین فناوری در خدمت درمان، از بخش پنهان حوزه سلامت یعنی آموزش و پایبندی بیماران به مراحل درمان و قابلیتها و کمکهایی که فناوری به رفع این مشکل میکند، صحبت کرد. به گفته مدیر شرکت بهزی، عوامل متعددی مثل فراموشی و بیاعتنایی بیمار به مراحل درمان، عدم دسترسی به پزشک، هراس از روند درمان، هزینههای درمان و عواملی از این قبیل باعث میشود تا در برخی از موارد روند درمان کامل نشود. این موضوع یکی از چالشهای نظام سلامت است. بهزی با برقراری ارتباط میان بیمار و پزشک کمک میکند تا مراحل درمان به طور کامل طی شود.
استارتآپ بهزی که مانند استارتآپ سیناپس دوران رشد و شتابدهی خود را در مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر طی کرده، در حوزه عرضه خدمات مکمل درمان شامل آموزش خود مراقبتی، ارتباط با پزشک و پایش مستمر بیماران، بر اساس یافتهها و استانداردهای جهانی فعالیت میکند. این استارتآپ توانست در زمان شیوع کرونا با حضور دربیمارستانهای مرجع مانند مسیح دانشوری و امام خمینی با ثبتنام بیماران در سامانه بهزی سهم به سزایی در کاهش حضوری افراد به بیمارستانها داشته باشد. این سامانه در دوران شیوع کرونا آمار ۳۴۲ هزار بار پایش بیمار و رشدی ۳۸۰ درصدی را به ثبت رساند.
دو شرکت نانو فناوران خاور، سازنده نانو ماسکهای تنفسی و نانو فیلترهای صنعتی و همینطور شرکت تهویه و پالایش پارسیان مهر که در زمینه تولید دستگاههای سیار تهویه هوا فعالیت میکند از دیگر تیمهای دانشبنیانی بودند که محصولات خود را در این رویداد معرفی کردند. رویداد فناوری در خدمت درمان با همکاری میان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد و قرار است تا دورههای بعدی با حضور دیگر تیمها و شرکتهای دانشبنیان برگزار شود.