تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 20, 2020
12:52 پنجشنبه، 30ام مردادماه 1399
کد خبر: 115397

بیمارستان‌ها خواستار کمک شرکت‌های دانش بنیان برای رفع نیازشان در دوران کرونا شدند

 
 
نخستین رویداد «فناوری در خدمت درمان» با حضور مسئولان بیمارستان‌ها، مدیران دانشگا‌های علوم پزشکی و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت کشور برگزار شد. در این رویداد که امروز (۲۹ مرداد)‌ و به شکل آنلاین و به منظور شناسایی و رفع نیازهای بیمارستان‌ها در دوران شیوع کرونا برگزار ‌شد، مدیران شرکت‌های فن‌آور و دانش بنیان محصولات خود را معرفی کردند. در این رویداد آنلاین، ۶ شرکت دانش بنیان مپوا، پدیدار واقعیت مجازی، سیناپس، بهزی، نانو فناوران خاور و تهویه و پالایش پارسیان مهر محصولات و خدمات خود را معرفی کردند.
 
در این رویداد مسئولان بیمارستان‌ها با اشاره به کمبودهای خود در دوران شیوع کرونا خواستار حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه‌ها به منظور رفع نیازهای مراکز درمانی و بهداشتی شدند. به گفته مسئولان اجرایی بیمارستان‌ها، این کمبودها شامل وسایل حفاظت فردی مثل ماسک‌ها، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، کیت‌های تشخیص، دستگاه‌های ونتیلاتور و تجهیزات مرتبط با آن و دستگاه‌های تهویه اتاق عمل است.
 
کیوان فرد، از اعضای شرکت مهندسان پایش وضعیت امیرکبیر (مپوا)، از تولید دستگا‌ه‌های کاربردی در این شرکت خبر داد که در دوران شیوع کرونا به کمک مراکز درمان آمده است. به گفته او دستگاه پالس اکسیمتر یکی از دستگاه‌های تولیدی این شرکت است که کار اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون را انجام می‌دهد.
 
شرکت پدیدار واقعیت مجازی نیز به گفته مدیران این شرکت توانسته با تولید نرم‌افزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده محیط سه بعدی اتاق عمل را برای پزشکان و دانشجویان حوزه سلامت شبیه‌سازی کند. براین اساس دانشجویان پزشکی می‌توانند بدون حضور در آزمایشگاه‌های گران‌قیمت و پرهزینه، به کمک واقعیت مجازی و از راه دور، آموزش‌های لازم را دریافت کنند.
 
«سیناپس»، به‌عنوان یکی از استارت‌آپ‌های مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر، دیگر شرکتی بود که خود را در این رویداد معرفی کرد. سیناپس در زمینه هوشمندسازی بیمارستان‌ها فعالیت می‌کند. این شرکت با دریافت دیتاهای مربوط به بیماران و بیمارستان آنها را به اطلاعات الکترونیکی تبدیل می‌کند تا سریع‌تر و راحت‌تر در دسترس پزشکان قرار بگیرد. به گفته فرید فرجی، عضو تیم سیناپس، پزشکان با استفاده از اپلیکیشن‌ این شرکت به نام InLab می‌توانند به سادگی و از راه دور نتایج آزمایش‌ها و رادیولوژی بیمارن خود را مشاهده و دستورات لازم را از راه دور صادر کنند.
 
در ادامه بهار مازندرانی، مدیر تیم بهزی در رویداد آنلاین فناوری در خدمت درمان، از بخش پنهان حوزه سلامت یعنی آموزش و پایبندی بیماران به مراحل درمان و قابلیت‌ها و کمک‌هایی که فناوری به رفع این مشکل می‌کند، صحبت کرد. به گفته مدیر شرکت بهزی، عوامل متعددی مثل فراموشی و بی‌اعتنایی بیمار به مراحل درمان، عدم دسترسی به پزشک، هراس از روند درمان، هزینه‌های درمان و عواملی از این قبیل باعث می‌شود تا در برخی از موارد روند درمان کامل نشود. این موضوع یکی از چالش‌های نظام سلامت است. بهزی با برقراری ارتباط میان بیمار و پزشک کمک می‌کند تا مراحل درمان به طور کامل طی شود.
 
استارت‌آپ بهزی که مانند استارت‌آپ سیناپس دوران رشد و شتابدهی خود را در مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر طی کرده، در حوزه عرضه خدمات مکمل درمان شامل آموزش خود مراقبتی، ارتباط با پزشک و پایش مستمر بیماران، بر اساس یافته‌ها و استانداردهای جهانی فعالیت می‎کند. این استارت‌آ‌پ توانست در زمان شیوع کرونا با حضور دربیمارستان‎های مرجع مانند مسیح دانشوری و امام خمینی با ثبت‌نام بیماران در سامانه بهزی سهم به سزایی در کاهش حضوری افراد به بیمارستان‌ها داشته باشد. این سامانه در دوران شیوع کرونا آمار ۳۴۲ هزار بار پایش بیمار و رشدی ۳۸۰ درصدی را به ثبت رساند.
 
دو شرکت نانو فناوران خاور، سازنده‌ نانو ماسک‌های تنفسی و نانو فیلترهای صنعتی و همینطور شرکت تهویه و پالایش پارسیان مهر که در زمینه تولید دستگا‌ه‌های سیار تهویه هوا فعالیت می‌کند از دیگر تیم‌های دانش‌بنیانی بودند که محصولات خود را در این رویداد معرفی کردند. رویداد فناوری در خدمت درمان با همکاری میان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد و قرار است تا دوره‌های بعدی با حضور دیگر تیم‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.