اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

September 27, 2020
12:05 یکشنبه، 6ام مهرماه 1399
کد خبر: 116607

مدیرعامل همره اول خبر داد: راه اندازی نخستین Node نسل پنجم موبایل در دانشگاه ها

ICTna.ir – مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران از راه اندازی و بهره برداری نخستین Node نسل پنجم تلفن همراه در شبکه همراه اول در دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.
 
Akhavan4.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مهدی اخوان بهابادی در مراسم رونمایی از کاربردهای 5G در ایران که صبح امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: با بهره برداری نمادین از سایت های 5G همراه اول، بر حداکثر استفاده از ظرفیت آکادمیک و پژوهشی کشور تاکید می کنیم.
 
او اظهار داشت: در همراه اول بحث بومی سازی تجهیزات درحال انجام است و برخلاف نسل های سوم و چهارم تلفم همراه که تمرکز اپراتورها روی توسعه شبکه بود، در همراه اول مصمم هستیم 5G را با ظرفیت دانشگاهی کشور پیش ببریم.
 
مدیرعامل همراه اول تصریح کرد: نسل پنجم تلفن همراه بیت ریت بیشتر و تاخیر کمتر دارد و امروز از سرویس هایی صحبت می کنیم که تاکنون به دلیل تاخیر زیاد یا بیت ریت پایین شبکه قابل استفاده نبودند اما 5G این دو مساله را حل می کند و پاسخی فنی به این موضوع است.
 
او افزود: ترافیک اینترنتی مشترکان همراه اول نسبت به زمان مشابه در سال قبل بیش از 80 درصد رشد داشته و با شیب تندی مصرف اینترنت و استفاده مردم از فضای مجازی در حال رشد است. درحالیکه عمده سرویس ها خارجی هستند، مقدار قابل توجهی از خدمات هم داخلی است.
 
اخوان بهابادی، با اشاره به اینکه نخستین موضوع در توسعه 5G مصرف ترافیک است و موضوع اصلی دیگر محتوا است، افزود: اپراتورها فقط بستر انتقال پیام هستند و افزایش میزان مصرف دیتا نشان می دهد مردم محتوا مصرف می کنند و اگر این میزان به جای 80 درصد، چند صد درصد محتوا مصرف شود، باید چاره اندیشی شود که نظام در حوزه محتوایی چگونه ورود کند.
 
او گفت: چون موضوع تخصصی است، معمولا وزارت ارتباطات چاره اندیشی می کند و به موقع وارد عمل می شود و مراسم امروز هم پیش بینی آینده از تکنولوژی است که طی چند سال آینده به صورت تجاری عرصه می شود اما متاسفانه در حوزه های محتوایی واکنش به موقعی نشان داده نمی شود.
 
به گفته اخوان بهابادی، هنوز5G  به صورت تجاری وارد کشور نشده، یک مشترک موبایل، به صورت متوسط نزدیک به چهار ساعت در هر ماه در شبکه ارتباطی همراه اول تماس صوتی برقرار می کند که این رقم غیر از تماس صوتی مبتنی بر اینترنت است و در همین حال نزدیک به 8 تا 9 گیگابایت نیز مصرف اینترنت ماهیانه مشترکین است.
 
او گفت: با گذشت تقریبا دو هفته از آغاز سال تحصیلی، پهنای باند مصرفی دانش آموزان روی شبکه شاد به 215 گیگابیت بر ثانیه رسیده است و این رقم روزانه تقریبا 15 تا 20 گیگ رشد می کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.