تحلیل بازار

تلفن همراه

گوشی

February 14, 2021
13:16 یکشنبه، 26ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121065

واردات 1/7 میلیارد دلار موبایل از ابتدای سال

به گفته معاون دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران در 10 ماهه نخست سال حدود ۱۰ میلیون و ۳۶۶ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار به کشور وارد شده است.
 
 
 آرزو غنیون معاون دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران در یادداشتی نوشت: میزان واردات کل کالا‌ها در ده ماهه سال جاری ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار بوده است که گوشی تلفن همراه به عنوان دومین کالای وارداتی ۵.۵ درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است. این کالا در ده ماهه سال گذشته بالغ بر هشت میلیون و ۴۲۹ هزار دستگاه و به ارزش یک میلیارد و ۳۶ میلیون دلار بوده است.
 
پیاده سازی و اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، اقدامی اساسی در حوزه جلوگیری از ورود غیر قانونی و قاچاق این کالای مصرفی به داخل کشور بوده است، از طرفی ماخذ حقوق ورودی پایین (۵ درصد) تخصیص یافته به این کالا به لحاظ عدم وجود یا محدود بودن صنایع الکترونیکی تولید گوشی‌های هوشمند در داخل کشور و از طرفی ماهیت مصرفی بودن این کالا با توجه به طول عمر مفید (عمر مصرفی) آن نیز روند ورود گوشی تلفن همراه را تسهیل کرده است. شایان ذکر است محدودیت در تعداد ورود گوشی تلفن همراه به طریقه مسافری برای مسافران ورودی به کشور را از دیگر دلایل افزایش واردات گوشی تلفن همراه به طریق تجاری می‌توان برشمرد. باتوجه به واردات ۱۱ میلیون و ۱۸۴ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در کل سال ۹۸، انتظار می‌رود روند افزایشی واردات این کالای مصرفی در دو ماهه پایانی سال جاری نیز تداوم داشته باشد.
 
اما نکته قابل توجه این است که متوسط ارزش هر دستگاه گوشی تلفن همراه وارداتی طی ده ماهه سال جاری حدود ۱۶۳ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حکایت از رشدی ۳۲ درصدی دارد (بیش از یک سوم).
 
عدم ثبات نرخ دلار و به تبع آن عدم ثبات در قیمت انواع ارز‌های خارجی و بالاخص رشد قیمتی نرخ انواع ارز‌ها طی سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشتهُ تاثیر مستقیمی در افزایش قیمت وارداتی آن داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.