اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 16, 2021
11:04 سه شنبه، 28ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121130

معاون وزیر ارتباطات: کاربران از سرعت اینترنت ثابت رضایت ندارند

 
 رییس سازمان تنظیم مقررات گفت: با توجه به گستردگی خدمات پهن باند ثابت، کاربران از سرعت آن رضایت کافی را ندارند.
 
«حسین فلاح جوشقانی» در سومین رویداد هفته ایران دیجیتال، در پنلی با حضور شرکت های خدمات دهنده اینترنت ثابت حاضر شد و به مشکلاتی که اینترنت ثابت در کشور دارد اشاره کرد.
 
وی درباره وضعیت اینترنت ثابت و میزان رضایت کاربران از این زیرساخت ارتباطی گفت: ما در حوزه ارتباطات و پهن باند ثابت مشکلات زیادی داریم و توسعه یافته نیستیم. این مساله نیز بر کسی پوشیده نیست.
 
معاون وزیر ارتباطات افزود: ما در این حوزه مشکلات زیادی داریم که یکی از آنها عدم سرمایه گذاری در این بخش است که اصولا قابل انجام نیست. این کار جزییات پیچیده اجرایی دارد زیرا مجموعه ای مانند شرکت مخابرات ایران که صاحب این تجهیزات باشد انحصار ایجاد می کند.
 
فلاح اضافه کرد: کاربران فضای مجازی با توجه به گستردگی خدمان پهن باند از سرعت آن ناراضی هستند اما توسعه آن و جلب رضایت مردم غیر ممکن نیست و باید تعامل بیشتری با شرکت مخابرات داشته باشیم.
 
او تشریح کرد: در توسعه اینترنت نسل پنجم بحث صرفا بر سر اینترنت تلفن همراه نیست. 5G زیست بومی است که اصل و اساس آن بحث همگرایی پهن باند ثابت و موبایل است که دستیابی به این اصل نیاز به زیرساخت مناسب فیبر دارد.
 
فلاح ادامه داد: زمانی که از باند پهن صحبت کنیم صرفا یک تکنولوژی نیست، یک طرز فکر است. این باند پهن اصل مهم در کل کشور است. مطالبه امروز مردم باند پهن است که اکنون در حاکمیت نیز وجود دارد.
 
وی افزود: این که می گویند سرمایه گذاری در این حوزه ممکن نیست، اشتباه است و اکنون شاتل با سرمایه گذاری کلان در این حوزه وارد میدان شده است. 
 
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تعرفه گذاری خدمات خرده فروشی  و همکاری و رقابت در عمده فروشی گفت: چیزی که ما در حوزه تعرفه گذاری کنترل می کنیم در حوزه تلفن همراه و بازی است که اپراتورها ساخته اند. تعرفه را بر اساس کف و سقف گذاشته ایم و نمی توانند هر زمان که اراده کردند تعرفه را چند برابر کنند. 
 
فلاح تشریح کرد: عمده مشترکان از تعرفه تلفن همراه شکایت دارند بنابراین باید در این حوزه سیاستگذاری درستی انجام شود. بر اساس مصوبه هایی که شورای عالی فضای مجازی هزینه اینترنت در سبد مردم نباید بیش تر از ۲ درصد باشد و ما باید به این هدف برسیم.
ما اینترنت زیرساختی که اپراتورها دریافت می کنند را ۲۵ درصد ارزان کردیم تا آن ها بتوانند در حوزه های مختلف سرمایه گذاری کنند. در خصوص تلفن ثابت باید بگویم که آنها سه سال است که از بالا نرفتن تعرفه در رسانه ها گلایه می کنند اما تازه سه هفته است که این گلایه را رسما به ما اعلام کرده اند.
 
وی تاکید کرد: ما باید تفکرمان را در حوزه اینترنت درست کنیم زیرا اینترنت نسل پنجم نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.