اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 9, 2021
16:56 سه شنبه، 19ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121910

آغاز فعالیت شتاب‌دهنده مجازی وینوهاب

 
شتاب‌دهنده مجازی وینوهاب رسما فعالیت خود را آغاز کرد. در این شتاب‌دهنده که وابسته به شرکت پرسال است، تمامی مراحل شتاب‌دهی از جمله ثبت‌نام، قرارداد، دوره‌های آمادگی و پیش‌شتاب‌دهی، دوره شتاب‌دهی و سرمایه‌گذاری به‌صورت کاملا آنلاین و مجازی برگزار می‌شود. مدیرعامل وینوهاب توضیح داد که در حال حاضر آن‌ها برای همراهی و پذیرش تیم‌استارتاپ‌ها، ۷۰ ویدئو و کلیپ آموزشی برای دوره پیش‌شتاب‌دهی آماده شده و ۹۰ منتور به‌صورت آنلاین در این مجموعه آماده به کار هستند. همچنین امکان ثبت‌نام منتورها و سرمایه‌گذاران به‌صورت آزاد در پلتفرم وجود دارد. منتورها هم به دو صورت دواطلبانه یا با دریافت دستمزد می‌توانند فعالیت کنند.
 
مرتضی دانش گفت که تیم‌های استارتاپی پس از پذیرش وارد دوره پیش‌شتاب‌دهی می‌شوند، به این صورت که پس از گذراندن ۸ هفته دوره آموزشی و گرفتن نمره قبولی آزمون‌های سنجش کیفیت و بررسی عملکرد وارد دوره شتاب‌دهی می‌شوند که یک دوره ۶ ماهه دارد. در این دوره پول به حساب تیم‌ها واریز می‌شود تا برنامه خود را پیش برده و به محصول برسند. حداقل سرمایه برای ارائه به تیم‌ها، ۵۰ میلیون تومان نقد و ۵۰ میلیون تومان خدمات است که از طریق پلتفرم به حساب آنها واریز می‌شود. به گفته مدیر عامل وینوهاب هزینه اولیه برای دوره پیش‌شتابدهی ۱ میلیون تومان و برای مناطق محروم رایگان است.
 
در مراسم رونمایی از این شتاب‌دهنده مجازی پدرام سلطانی، رئیس هیات‌مدیره این شرکت، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ژوبین علاقه‌بند، مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه لیان، در یک پنل گفت‌و‌گو حضور یافتند.
 
ناتوانی استارتاپ‌ها در صادرات باعث شکست آن‌ها می‌شود
رئیس سازمان فناوری اطلاعات معتقد است که با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها و کمبودهای داخلی، اکوسیستم استارتاپی ایران در مشابه با کشورهای مشابه، وضعیت مناسبی دارد. او در این‌باره توضیح داد: «یکی از ویژگی‌های اصلی استارتاپ‌ها مقیاس‌پذیری است. رشد سریع آن‌ها باعث می‌شود که از سطح بازار داخلی بزرگ‌تر شوند. با توجه به این ویژگی آن‌ها، ناتوانی در صادرات، باعث شکست آنها خواهد شد.»
 
او تاکید کرد که پول سرمایه‌گذار خارجی هوشمند است و به همراه خود دانش فنی، شبکه اجتماعی و سرمایه نمادین را به استارتاپ منتقل می‌کند. به گفته او جذب سرمایه خارجی، بهترین راه تامین مالی برای تیم‌های استارتاپی است.
 
ناظمی در صحبت‌های خود گفت که اکوسیستم ایران با همتایان خود در کشورهای چین و آمریکا قابل مقایسه نیست. به گفته او عامل‌های تاثیرگذاری چون اندازه بازار و جمعیت، باعث می‌شود که بسیاری از اقدامات آن‌ها در ایران قابل کپی‌برداری نباشد. رئیس سازمان فناوری اطلاعات توضیح داد: «متاسفانه یکسری افراد با مشاهده چند خبر در رزونامه‌ها در کشورهایی چون چین، مانند طراحی موتور جستجوگر در چین تصور می‌کنند که می‌شود این سیستم را در ایران هم پیاده کرد. اگر گوگل در چین مسدود است و سرویس‌های مشابه چینی جایگزین آن‌ها شده است باید در نظر داشت که با جمعیتی که این کشور دارد، این کار صرفه اقتصادی دارد.» به گفته او یک موتور جست‌وجو برای داشتن صرفه اقتصادی حداقل باید ۴۰۰ میلیون کاربر داشته باشد.
 
او در بخش دیگر گفته‌های خود به چالش‌های استارتاپ‌ها اشاره کرد و اعلام کرد که مشکل اصلی این اکوسیستم ضعف در روابط بین‌الملل است. او تاکید کرد که با پایان یافتن تحریم‌ها هم باز راه برای ورود استارتاپ‌ها به بازار خارج از کشور باز نخواهد شد. ناظمی معتقد است که برای این‌کار ابتدا باید ظرفیت‌سازی داخلی اتفاق بیفتد. او در این باره توضیح داد: «اولین قدم از ظرفیت‌سازی داخلی، داشتن یک گزارش ارزیابی بی‌طرفانه از وضعیت اکوسیستم و بازار داخلی از سوی یک نهاد بین‌المللی است. البته ما با سازمان ملل متحد همکاری‌هایی را انجام دادیم تا این ارزیابی از وضعیت ایران صورت بگیرد. قدم دوم هم ایجاد یک نهاد بین‌المللی مشترک است که ما این کار را با همکاری کشورهای آذربایجان، ترکیه و روسیه انجام دادیم و امیدواریم به ایجاد مرکزی همکاری‌های تکنولوژیکی بین این ۴ کشور باشد.»
 
به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات شاید در ایران پلتفرم‌های خدماتی خوبی فعالیت می‌کنند اما تا زمانی که سودآوری آنها وابسته به درآمد و میزان توان مصرفی جامعه است، نتیجه خوبی نخواهند گرفت. او با یک مثال توضیح داد که وقتی کاربر توان مالی کافی نداشته باشد غذای آنلاین هم سفارش نمی‌دهد و با تاکسی اینترنتی هم جابه‌جا نمی‌شود.
 
 
پدرام سلطانی، رئیس هیات‌مدیره این شرکت، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ژوبین علاقه‌بند، مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه لیان، حضور داشتند.
 
رمزارزها صادرات را تسهیل می‌کنند
در این پنل پدرام سلطانی، رئیس هیات‌مدیره شرکت پرسال با اشاره به اهمیت ورود استارتاپ‌ها به بازارهای صادراتی گفت که یکی از جنبه‌های مهم رقابتی در جهان، مقیاس‌پذیری و دریافت سهم از بازارهای مختلف است. او در این باره توضیح داد: «متاسفانه در ایران این ضرورت به درستی درک نشده است و برای تسهیل خروج از کالا، خدمات از مرزها یا عضویت در بخش‌های بین‌المللی هیچ اقداماتی انجام نمی‌شود. اما در واقعیت هیچ چاره‌ای جز ورود به بازارهای جهانی و هموار کردن راه‌های صادرات نیست. شرکت‌های بزرگ تولید و صادراتی هم باید برای حفظ بقای خود هم که شده با استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچکتر همراه بشوند.» به گفته او رمزارزها در موضوع صادرات می‌توانند بسیار تسهیل‌کننده باشند اما نهادهای حاکمیتی در تلاش محدود کردن آن‌ها هستند.
 
سلطانی اعتقاد دارد که ورود نهادهای حاکمیتی در حوزه سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها تبعات منفی زیادی دارد. او تاکید کرد اقتصاد ایران، بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت است که از ترجیحات تعرفه‌ای این سازمان در حوزه تجارت کالا، خدمات و سرمایه‌گذاری بهره‌مند نیست.
 
رگولاتوری در ایران کمتر از آمریکا است
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری لیان، ژوبین علاقه‌بند معتقد است که ارزش استارتاپ‌ها فقط به دارایی‌های فیزیکی و ثابت آن‌ها نیست و سرمایه‌گذاران باید بدانند که معیارهایی چون ایده، مدل کسب و کاری و مقیاس‌پذیری در این زمینه اهمیت بیشتری دارند. او در این‌باره توضیح داد: «نگاه سنتی سرمایه‌گذاران حداقل در این چندسال اخیر کاملا تغییر کرده و بیشتر سرمایه‌گذاران دیگر چنین نگاهی ندارند و ارزش آفرینی و مقیاس‌پذیری یک کسب‌وکار اولویت اصلی و مهم هر سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری لیان روی استارتاپ‌هایی که به‌صورت مجازی فعالیت می‌کنند و شاخص‌های لازم برای جذب سرمایه را دارند سرمایه‌گذاری می‌کند.»
 
علاقه‌بند همچنین گفت که رگولاتوری در ایران در مقایسه با کشورهای دیگری مانند آمریکا از درجه سخت‌گیری کمتری برخوردار است و به گفته او فعالان استارتاپی نباید تصور کنند که افرادی در رگولاتوری قصد آسیب زدن به آن‌ها را دارد. مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری لیان با اشاره به شرایط کرونا بیان کرد که کرونا باعث شد تا بسیاری از کسب‌وکارها از جمله استارت‌اپ‌ها از راه دور و به واسطه اینترنت به فعالیت‌های خود ادامه دهند. به گفه او این موضوع یک سری مزایایی دارد که حتی بعد از کرونا هم قابل ادامه دادن است.
 
مدیرعامل شتابدهنده مجازی وینوهاب در نشست خبری که روز 17 اسفند به مناسبت رونمای از این شتاب‌دهنده برگزار شد، یکی از اهداف راه‌اندازی این شتاب‌دهنده مجازی را محرومیت بسیاری از استارتاپ‌ها فارسی زبان اعلام کرده بود. او در این باره توضیح داد: «چیزی که خلا آن را احساس کردیم این بود که خدمات شتاب‌دهی برای ایرانیان فراهم است اما برای فارسی زبانان وجود ندارد. به همین منظور این پلتفرم علاوه بر ایرانیان ساکن ایران می‌تواند به تمامی فارسی زبانان خارج از ایران از جمله تاجیکستان و افغانستان خدمات خود را ارائه دهد.» همچنین به گفته دانش امکان ارائه پلتفرم مجازی وینوهاب به صورت خام برای استفاده سایر شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران وجود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.