سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 18, 2021
12:46 پنجشنبه، 28ام اسفندماه 1399
کد خبر: 122185

Edge قدیمی مایکروسافت برای همیشه کنار گذاشته شد

مایکروسافت این هفته به صورت رسمی پشتیبانی از مرورگر اینترنتی Edge قدیمی که با هسته مرکزی غیر از کروم فعالیت می‌کرد را خاتمه داد. خبر مربوط به پایان فعالیت نخستین ویرایش مرورگر اینترنتی Edge نخستین بار در آگوست 2020 منتشر شد و مایکروسافت آن زمان توضیح داد در تاریخ 9 مارس 2021 برای همیشه این مرورگر اینترنتی را کنار می‌گذارد.
نسخه منسوخ شده Edge که با نام اصلی «پروژه اسپارتان» در شرکت مایکروسافت توسعه یافته بود به عنوان مرورگر پیش فرض ویندوز 10 در سال 2015 میلادی توسعه یافت و در اختیار کاربران جهانی قرار گرفت. برخلاف Edge فعلی که مبتنی بر هسته مرکزی کرومیوم ساخته شده است، نسخه قدیمی هیچ گونه پروژه بالادستی را شامل نمی‌شد و کل مرورگر شامل موتور رندر داده‌ها به صورت داخلی در شرکت مایکروسافت توسعه یافته بود.
«پروژه اسپارتان» با وجود اینکه مرورگر پیش فرض سیستم عامل ویندوز 10 بود، ولی هرگز به بازار قابل توجهی دست نیافت و در نهایت نتوانست از تسلطی که «اینترنت اکسپلورر» در بازار داشت برخوردار شود. به گفته مرکز GlobalStats، میراث Edge در اوج شکوفایی خود درمجموع توانست 2.5 درصد از بازار جهانی مرورگرهای اینترنتی را از آن خود کند که این رقم حتی از سهم مرورگر Opera هم کمتر بود. در مقابل اگرچه نسخه کرومیوم مرورگر اینترنتی Edge به تازگی روانه بازار شده است و هم اکنون 3.4 درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد و فاصله آن با مرورگر فایرفاکس که صاحب سهم 3.8 درصدی بازار است، بسیار نزدیک است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.