فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

March 24, 2021
8:59 چهارشنبه، 4ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122284

محرومیت‌زدایی و عدالت در گرو توسعه زیرساخت ارتباطی کشور است/ کاهش شکاف دیجیتالی برای رسیدن به ایران هوشمند است

f.jpg
 
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی با بیان اینکه تامین زیرساخت‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در این استان طی سال‌های اخیر با تدبیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بار نشست، گفت: : وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات در نقاط مختلف کشور حتی در نقاط مرزی خدمات اینترنتی و زیرساخت‌های را گسترش داده تا ساکنان روستاها نیز بتوانند دسترسی راحتی را به امکانات اینترنتی داشته باشند.
به گزارش مرکز روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی، قاسم جلیلی نژاد مدیر کل ارتباطات و فناوری این استان گفت: تا پیش از این، زیرساخت‌های ارتباطی در روستاها وجود نداشت و حتی در شهرها نیز مشکلات زیادی در حوزه تامین ارتباطات به ویژه در بستر وب به چشم می‌خورد، در سال های اخیر، اقدامات بسیار ارزنده ای در حوزه توسعه اینترنت و خدمات مبتنی بر آن در کشور و به تبع آن آذربایجان غربی شکل گرفت و به بار نشست.یکی از مهمترین نتایج این اقدامات که با سرعت بسیار زیاد در ابتدای دولت یازدهم اجرایی شد و طی هفت سال گذشته، ادامه داشت، توسعه اینترنت روستایی و ایجاد زیرساخت ارتباطی در مناطق محروم روستایی بود که سبب شد هزاران خانوار که تا پیش از این، از وجود تلفن خانگی نیز در بسیاری موارد محروم بودند، صاحب اینترنت پهن باند و حتی با ظرفیت نسل چهارم شوند.
 
جلیلی نژاد اظهار کرد: افزایش اشتغال، کاهش شکاف دیجیتالی، توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات برای افزایش رفاه روستاییان، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از اهداف اصلی وزارت ارتباطات برای اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‌غربی در خصوص توسعه ارتباطات استان ضمن اشاره به اینکه پوشش دسترسی اینترنت پرسرعت روستایی به شبکه ملی اطلاعات در ابتدای فعالیت دولت صفر بود، گفت: با تلاش وزارت ارتباطات تاکنون یک هزار و 684 روستای آذربایجان غربی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌ است.
 
وی با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه مقرر شده است ۸۰ درصد روستاهای بالای۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی پیدا کنند، افزود: درصد تحقق این هدف در استان بیش از 76 درصد بوده و تلاش می کنیم در صورت تامین تجهیزات تا پایان سال 100 درصد تعهد وزارت متبوع تحقق یابد.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در فاز نخست توسعه ارتباطات روستایی یک هزار و 80 روستا در سطح استان از اینترنت بهره‌مند شدند و در فاز دوم که فعلا در حال انجام است 263 روستا انجام شده که به دلیل مشکل تامین تجهیزات به کندی در حال پیشرفت است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‌غربی افزود: همه ۴7 شهر آذربایجان‌غربی از امکانات آخرین نسل تلفن همراه برخوردار هستند در حالی که در ابتدای سال 1392 تنها پنج شهر از خدمات نسل ۳ استفاده می‌کردند.
 
جلیلی نژاد تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بحث شبکه ملی اطلاعات ۹۰ درصد از تعهدات خود را در لایه تامین زیرساخت های ارتباطی انجام داده است و در این راستا با تلاش هایی که صورت گرفته امروز ظرفیت پهنای باند بهره برداری شده استان به 466 گیگابایت بر ثانیه رسیده است که در ابتدای دولت تدبیر و امید 3.4گیگابایت بر ثانیه بود.
 
وی با اشاره به پهنای باند ورودی استان که ظرفیت آن 449 برابر در مقایسه با ابتدای دولت تدبیر امید شده است، افزود: پهنای باند ورودی استان با توجه به ظرفیت بهره برداری آن یک ششم زیر بار است و پنج ششم آن آزاد بوده و قابل بهره برداری است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‌غربی گفت: بیش از دو هزار مدرسه روستایی و یک‌هزار و ۵۰۰ مدرسه شهری از طریق سرویس های مختلف به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و زیرساخت لازم برای توسعه هوشمندسازی مدارس صورت گرفته است.
 
وی ادامه داد: این طرح با هدف تامین زیرساخت‌های هوشمندسازی مدارس روستایی بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر با پیمانکاری اپراتورهای ثابت و همراه در آذربایجان‌غربی با تامین اعتبار از محل طرح USO اجرا شد.
 
جلیلی‌نژاد گفت: مازاد بر تامین زیرساخت اتصال به شبکه ملی اطلاعات که جز تعهدات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، بهره مندی از ظرفیت پهن‌باند دو مگابایتی و استفاده تا حجم ۳۰ گیگابایت ازدیگر خدمات وزارت ارتباطات برای توسعه هوشمندسازی مدارس است.
 
وی افزود: توجه به مناطق محروم و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهر و روستا از برنامه‌های‏وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای تحقق برنامه ایران ‏هوشمند است.
 
حمایت از کسب و کارهای نوپای حوزه فاوا در آذربایجان غربی
 
جلیلی‌نژاد با اشاره به اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران به منظور حمایت مالی و معنوی از کسب و کارها و استارتاپ های حوزه فاوا، اقدام به راه اندازی دو سامانه ایران نوآفرین و ایران کارفا کرده است، گفت: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اطلاع رسانی گسترده در بین دانشگاهها و شرکتهای استانی، زمینه را برای بهرمندی از حمایت های وزارت را فراهم آورده است که نتیجه این اطلاع رسانی ها ثبت نام بیش از 170  شرکت و استارتاپ در این سامانه ها است.
 
جلیلی نژاد گفت: طبق مسئولیت محوله به کارگزار منطقه ای کارآفرینی از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران، رویداد استارتاپی e-service،رویداد کارآفرین شو باطعم فناوری اطلاعات و کارگاه های آموزشی در این حوزه به منظور فرهنگ سازی و جذب علاقمندان به فعالیت های استارتاپی جهت بهبود فضای کسب و کار حوزه فاوا استان برگزار شد.
 
وی افزود: اعطای تسهیلات به 62 طرح با اشتغالزایی 145 نفر و مجموع تسهیلات بالغ بر 47 میلیارد ریال از جمله اقدامات اداره کل درراستای حمایت اشتغال حوزه فاوای استان در روستاها و مناطق کمتر برخوردار است.
 
توسعه کسب و کارهای فضاپایه با راه اندازی ایستگاه فضایی سلماس
 
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی با بیان این مطلب که توجه به مساله فضاپایه یکی از شاخص‌های توسعه به شمار می‌رود، اعلام کرد: آذربایجان غربی با توجه به پتانسیل‌های موجود نیاز بیشتری به بهره‌گیری از امکانات و مزایای سازمان فضایی و توسعه کسب و کارهای فضاپایه دارد.
 
وی با اشاره به مزایای ایجاد ایستگاه و بهره گیری از داده های آن افزود: برای منطقه به واسطه راه اندازی این ایستگاه برکات زیادی را در پی دارد،که رشد استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان و ایجاد شغل از این حوزه یکی از آنها است.
 
جلیلی نژاد تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های فضایی یکی از نیازمندی‌های اصلی برای توسعه دانش و شکل‌گیری زنجیره صنعت فضایی در کشور به شمار می‌رود و امروزه استفاده از داده های فضایی و همچنین توسعه اشتغال در حوزه صنعت فضاپایه در کشور ما جایگاه خود را پیدا کرده است و باید برای ارتقای آن در این استان نیز تلاش کرد.
 
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی با اشاره به این که سلماس از لحاظ فنی بین42 نقطه برای احداث ایستگاه انتخاب شده است، افزود: در کنار بسیاری از مزایای ایجاد ایستگاه فضایی با توجه به غالب بودن بخش کشاورزی آذربایجان غربی تلاش می‌شود با ایجاد این ایستگاه و بهره گیری از داده های فضایی در توسعه کسب و کارهای نوپا دراین حوزه و همچنین توسعه بخش مدیریت مطلوب در بخش کشاورزی استان سهیم باشیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.