تلفن همراه

گوشی

May 12, 2021
14:23 چهارشنبه، 22ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124025

شیائومی از لیست سیاه آمریکا حذف شد

دولت آمریکا و شیائومی برای خارج کردن این شرکت چینی از لیست سیاهی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ ایجاد شده بود، به توافق رسیدند.
 
پس از این که وزارت دفاع دولت ترامپ با صدور فرمانی، شیائومی را به عنوان شرکت مرتبط با ارتش چین معرفی کرد و در نتیجه شیائومی از بازارهای بورس آمریکا حذف شد، این غول تلفن هوشمند چینی از دولت آمریکا شکایت کرد. طبق اظهارنامه تنظیم شده برای دادگاههای آمریکا، وزارت دفاع آمریکا اکنون موافقت کرده است که نام این شرکت از فهرست مذکور خارج شود.
 
ارزش سهام شیائومی در پی انتشار این خبر، در هنگ کنگ ۶.۷ درصد صعود کرد. با این حال شیائومی و پنتاگون در این باره اظهارنظر نکردند.
 
شیائومی که علاوه بر تلفن هوشمند، وسایل پوشیدنی، موتور برقی و جاروبرقی رباتی می سازد، هدف دولت ترامپ قرار گرفت. این شرکت بیش از ۱۰ سال پیش توسط لی جون، کارآفرین میلیاردر چینی و شرکت تراشه سازی آمریکایی کوالکام تاسیس شده بود و مالکیت یا قرار داشتن تحت کنترل ارتش چین را تکذیب کرده است.
 
این توافق پس از حمایت یک دادگاه آمریکایی از شکایت شیائومی و صدور فرمان توقف موقتی این ممنوعیت صورت گرفت. رودلف کنترراس، قاضی دادگاه منطقه ای آمریکا در آن زمان گفته بود شیائومی احتمالا موفق می شود این ممنوعیت را به طور کامل ملغی کند و فرمان اولیه ای را برای جلوگیری از متحمل شدن خسارات جبران ناپذیر توسط شیائومی صادر کرده بود.
 
این توافق یک پیروزی کم سابقه برای غولهای فناوری چینی است که در میانه اختلافات فزاینده میان آمریکا و چین بر سر موضوعات مختلف گیر افتاده اند. ترامپ در نوامبر فرمانی صادر و سرمایه گذری آمریکایی در شرکتهای چینی متعلق یا تحت کنترل ارتش چین را ممنوع کرده بود.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت ترامپ شرکتهای دیگری مانند بایت دنس و تنست هولدینگز را هم هدف گرفت اما این هواوی بود که بدترین ضربه را متحمل شد و از خرید قطعات آمریکایی محروم شده و از پروژه های زیرساخت در سراسر جهان حذف شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.