اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 12, 2021
14:37 چهارشنبه، 22ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124033

تدوین پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

سازمان نصر اعلام کرد: سند «پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی» از سوی وزیر ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی ارسال شد.  
 
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران (نصر)، پیرو مصوبه جلسه پنجاه ‌و نهم شورای عالی فضای مجازی در تاریخ ۹/۶/۱۳۹۸ مبنی بر تکلیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تدوین پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی به‌منظور ارائه به مرکز کلی فضای مجازی برای تنظیم و ابلاغ، سند «پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی» از سوی محمد جواد آذری جهری، وزیر ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی ارسال شد.
 
فقدان قوانین و ساز و کار رگولاتوری برای هویت دیجیتال و احراز هویت در فضای مجازی، مشکلات بسیاری را برای مردم و کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک ایجاد کرده است. به‌ویژه با شیوع گسترده ویروس کرونا، اهمیت بررسی و رفع مشکلات یاد شده ضرورت بیشتری می‌یابد.
 
به همین منظور، سند «پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی» با مشارکت چشم‌گیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مدیریت راهبردی دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و با همفکری جمعی از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه فاوا تدوین شده است.
 
این طرح پس از مطالعات گسترده بین‌المللی و انجام مطالعه تطبیقی روی بیش از ۳۰ نمونه موفق جهانی و بحث و بررسی با خبرگان صنفی، متشکل از ۷۰ شرکت متخصص در زمینه احراز هویت، تدوین شده است.
 
از محورهای اصلی این سند می‌توان به تعاریف پایه، نگاشت نهادی، ابزارهای قابل پذیرش، موارد کاربرد هویت دیجیتال در صنایع مختلف، ریسک های هویت دیجیتال، معماری کلان و مدیریت هویت و دسترسی، مدل‌های کسب و کاری، هویت دیجیتال مبتنی بر زنجیره بلوکی تدوین و در نهایت نقشه راه هویت دیجیتال اشاره کرد.
 
گفتنی است تدوین اسناد رگولاتوری دولتی توسط یک سازمان صنفی و پیشنهاد آن به دولت، برای نخستین بار است که انجام می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.