اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

May 16, 2021
11:32 یکشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124147

روابط عمومی‌ موبایلی، ضرورت امروز و تجربه‌ای برای پساکرونا

۲۷ اردیبهشت‌ماه روز جهانی ارتباطات، فرصت مناسبی برای بررسی تحولات این عرصه و چشم‌انداز آینده محسوب می‌شود که حوزه روابط‌عمومی نیز از سیر شتابان تحولات این عرصه مستثنا نیست.
 
با شیوع کرونا، جامعه روابط عمومی ایران اطلاع رسانی موبایلی را به عنوان یک راهبرد ویژه در دستور کار خود قرار داد چرا که شیوع این ویروس در کشور باعث شد تا ارتباطات و تعاملات اجتماعی چهره به چهره به میزان زیادی کاهش یابد.
ویروس مخوف قرن، ارتباطات چهره‌به‌چهره و مراجعات فیزیکی مردمی به ادارات بخصوص روابط‌عمومی‌ها را کاهش داد و به همین نسبت ارتباطات مجازی برپایه اینترنت و شبکه های اجتماعی گسترش یافت.
در این روزها،‌ روابط عمومی‌ها به تبعیت از تحولات این حوزه در عرصه بین‌الملل، با بهره گیری بیش از گذشته از  تکنولوژی های روز دنیا از امکانات ارتباط غیر حضوری بهره برداری می‌کنند.
سازمانهای اداری در بخش دولتی و خصوصی در عصر کرونا، روشهای نوینی مثل ویدیو کنفرانس‌ها و آموزش‌های تحت شبکه، تولید کلیپ ها، پادکست و حتی اینفوگرافی‌ها را به عنوان جایگزین‌های روش‌های قدیمی، بیش از پیش مورد توجه قرار داده‌اند.
در اثر افزایش و ترویج برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی  در زمان شیوع ویروس باعث شد تا مردم به ارتباطات نوین وابستگی بیشتری پیدا کنند و  ضمن افزایش سرانه مطالعه‌، با اشتیاق بیشتری در دوره‌های مهارتی  شرکت می کنند.
از منظر برخی صاحب‌نظران، در میان راهکارهای نوین و تکنولوژیک، تلفن همراه بیش از سایر تجهیزات و سیستم‌ها مورد اقبال عمومی قرار گرفت که برخی دلایل این اقبال عمومی، سهولت دسترسی و حمل و نقل، چند کاره بودن تلفن‌های هوشمند و اتصال ساده به اینترنت است  و از سویی تعدد اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی به جذابیت این دستاورد بشری افزود تا جایی که در روابط عمومی ها مبحث روابط عمومی موبایلی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.
روابط عمومی موبایلی شیوه ای نوین ،چالاک و به روز برای ترمیم ضعف ارتباطی در زمان شیوع کرونا و پساکرونا خواهد بود.
اگر چه روابط عمومی های سازمانها و ادارات کشور با افت و خیزهای ناشی از عدم تخصص و یا فقدان امکانات لازم  با این فضای نوین برخورد داشتند اما به هر حال میزان بهره گیری از این امکانات رشد محسوسی داشته است .
نکته قابل توجه اینکه با نزدیک شدن به تکمیل زنجیره واکسیناسیون جهانی و تحت کنترل قرار گرفتن کووید ۱۹ جامعه پساکرونایی دیگر با روشهای گذشته و فاقد تکنولوژی های جدید ارتباط برقرار نخواهد کرد.
 اکنون مخاطبان بسیار بیشتری نسبت به دوران قبل از شیوع کرونا با روش های ارتباط گیری با دستگاه های اداری و سازمانی از طریق اینترنت و دولت الکترونیک آشنا شده‌ و در این مدت توانسته‌اند بسیاری از درخواستها و مشکلات خود را در ساختارهای مجازی رفع و رجوع نمایند.
بنابراین باید گفت روابط عمومی موبایلی در دوران کرونا اگرچه یک راهکار کوتاه مدت برای عبور از بحران مورد استفاده قرار گرفته است اما باید برای پساکرونا و استفاده از تکنولوژی های روز پیش بینی و برنامه ریزی شود.
 ضرورت دارد صاحب نظران و کارشناسان با تئوریزه سازی و طرح مباحث نظری کاربردی در این زمینه ، روش ها و راهکارهای توسعه ای را مورد توجه قرار دهند.
 
به قلم سمیه یگانه، کارشناس ارشد مدیریت و معاون اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.